Maximale bandbreedte kanaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

Maximale bandbreedte kanaal

Hoi,

Ik vroeg me af hoe ze de maximale bandbreedte van bvb een koper draad kunnen berekenen en hoe dit dan toegepast wordt in Cable en DSL technologieëen?

Hoe kunnen ze dan de snelheid van het kanaal verhogen als ze met een beperkte bandbreedte zitten ? Heeft dit alles te maken met de multiplexing methode of ....?

Berichten: 15

Re: Maximale bandbreedte kanaal

Er is over dit onderwerp heel veel te lezen. Je zou kunnen beginnen met

http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_line

Eerst de theorie:

Bij elk soort transmissielijn hoort een eigen overdrachtskarakteristiek die weergeeft in welke mate elke mogelijke signaalfrequentie wordt doorgegeven. Lage frequenties komen goed door maar hoe hoger hoe moeilijker. Typisch voor een lange twee-aderige kabel (b.v. DSL) is dat signalen tot een paar MHZ grotendeels doorkomen.

Maar 1: je kunt een radiozender hebben op 101 MHZ, 101.001 MHZ, 101.001001 MHZ, enzovoorts... dus dat is alvast geen beperking.

Maar 2: ook al komt een signaal op een hogere frequentie /slecht/ door, met een heel slimme ontvanger kan dat genoeg zijn.

Dus theoretisch is er geen beperking in de hoeveelheid informatie die door een kabel kan.

Nu de praktijk:

Een zender kan nooit op /precies/ 101.001001 MHZ uitzenden. Hij strooit altijd nog wat informatie rond op de frequenties in de buurt. Daardoor kun je niet onbeperkt veel zenders in je kanaal hebben en dat beperkt je informatieoverdracht

Een ontvanger moet een bepaalde hoeveelheid signaal krijgen om te kunnen "verstaan" wat de zender zegt. Dus signalen die (doordat ze b.v. een relatief hoge frequentie hebben) niet goed doorkomen, zijn in praktijk kansloos.

Allerlei invloeden van buitenaf verstoren de signalen in de kabel, zodat het signaal iedere meter slechter verstaanbaar wordt. Dit is ook een beperking.

De praktijk hangt dus af van de kwaliteit zender, ontvanger, type kabel en omgeving. Oh ja de combinatie daarvan is ook nog belangrijk want je hebt niets aan een telegraafkabel voor een televisiesignaal. Voor veelgebruikte combinaties bestaan empirisch vastgestelde waardes voor de "maximale" praktische bandbreedte. Ik heb ze niet bij de hand maar als het je interesseert kan ik wel een paar voorbeelden opzoeken.

De reden dat die maximale bandbreedte groter wordt, is dat iemand net iets slimmer is geweest dan zijn voorganger. Bijvoorbeeld door aan dezelfde DSL kabel een betere zender + ontvanger te hangen. Dat kan inderdaad een nieuwe multiplexing techniek zijn maar dat kan ook een gunstigere signaal/ruis verhouding zijn.

Wat in het begin van DSL nog meespeelde was de lengte van de kabel. In het analoge tijdperk lagen er kilometers tweeaderige kabel tussen jouw computer en de eerstvolgende internet aansluiting. Nu is dat nog maar tot op de hoek van de straat, omdat (bijna) alle verdeelkastjes tegenwoordig digitaal zijn.

OK ik ben enthousiast begonnen maar blijkbaar kan ik je vraag niet beantwoorden zonder elk stukje van het netwerk van je telecomaanbieder te analyseren.

Reageer