Stalen plaat met magneetjes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Stalen plaat met magneetjes

Besten, ik ben bezig met een machine te bouwen maar vraag me iets af:

Er roteert een stalen plaat (2mm) met een zeer trage rotatiefrequentie rond een as.

Op de stalen plaat rusten (gewicht te verwaarlozen) 1000 blokjes met een magneet erop bevestigd.

(DUS = stalen plaat roteert, blokjes zijn 'fixed', die blijven door supports op hun plaats zitten)

Graag had ik bepaald welk moment er overwonnen moet worden om de stalen plaat te roteren, wanneer er 1000 magneetjes over 'schuiven'.

LINK naar magneet

Dit zijn de magneetjes, met een houdkracht van 420gr

Met vriendelijke groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stalen plaat met magneetjes

Dat ligt aan de wrijving tussen het oppervlak van de magneet en de stalen plaat. Moeilijk te zeggen dus.

Berichten: 6

Re: Stalen plaat met magneetjes

Dus ik ga het empirisch moeten vaststellen?

Een momentopnemer erop zonder belasting, dan eentje met 100 magneetjes erop en het verschil meten?

De stalen plaat zal gepolierd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Stalen plaat met magneetjes

empirisch is het beste.

Het totale moment is het moment van de opstelling zelf (zonder magneetjes, dus wrijving en eventuele acceleratie) (hetgeen waarschijnlijk te verwaarlozen zal zijn tov. de magneetjes) plus de som van alle krachten x radii

Je kan dus één magneetje testen met een dynamometer op een gewone plaat (of met gewichtjes en een verticale opstelling), dan heb je de kracht al, en de radii heb je waarschijnlijk op een tekening. Daarmee kan je al een goede benadering maken zou ik denken.

Reageer