Lc kring met gloeilampje

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 8

Lc kring met gloeilampje

Hoi allemaal,

I.v.m. met school wilde ik graag een AM ontvanger maken, helaas bleek deze niet goed te werken en ik dacht dat de LC kring in de ontvanger het probleem ervan kan zijn. Daarom ging ik dus de LC kring testen.

De test deed ik met een dynamo, een gloeilampje en een LC-kring(spoel met 17 windingen, diameter 5mm en 8mm lang en een 0.1uF condensator). De LC kring zou in theorie bij relatief hoge frequenties moeten resoneren, maar in mijn test bleek dat het lampje gewoon brandde en zich niet anders gedroeg dan als het niet aangesloten was op de LC-kring(althans voor het oog). Dit vond ik zeer vreemd want als het goed is produceert de dynamo niet een wisselstroom met zo een hoge frequentie.

Mijn vraag is dan ook: klopt mijn aanname dat de LC kring inderdaad maar zwakjes andere frequenties dan waarop de kring resoneert eruitfiltert, of is mijn opstelling verkeerd(zie bijlage)

alvast bedankt

Tom
Bijlagen
2011_09_13_220915.jpg
2011_09_13_220915.jpg (105.61 KiB) 867 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Lc kring met gloeilampje

verplaatst naar elektrotechniek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Lc kring met gloeilampje

Geef eens een schematische tekening van je opstelling. Het is mij niet duidelijk hoe je alles nu hebt aangesloten...

Berichten: 186

Re: Lc kring met gloeilampje

Zoiets werkt alleen op de AM band van 0.5 tot 1.5 Mhz

waar in NL met Megawatts uitgezonden wordt.

Spoel ca 330uH c 50-500 pF. Maar zonder diode en

antenne heb je dan nog geen radio.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lc kring met gloeilampje

1) waar is je voeding?

2) als je een filter wil maken op hoge frequenties, dan moeten al je draden zo kort mogelijk. Al die gigantische draadbruggen op de foto werken veel te parasitair. Dit doe je ook door alle componenten zo dicht mogelijk op elkaar te plaatsen.

3) Die dynamo geeft vrijwel DC voor zo een filter, dus als je lampje toch brand, is er waarschijnlijk gewoon iets mis je opstelling. Kun je een schema plaatsen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

Dat van die lange draadbruggen is nieuw voor mij, de bovenstaande schakeling heb ik trouwens niet gebouwd om dienst te doen als AM ontvanger en ook niet om in de AM band af te stemmen, het was gewoon een test om te kijken of ik een LC schakeling wel werken kon krijgen(ik verwacht in een werkende situatie namelijk een lamp die niet of zeer zwak brand, misschien is dit een foute verwachting?). Ik heb in de bijlage het schema bijgevoegd voor wat op de bijlage in de 1e post te zien is.

Tom
Bijlagen
Schermafdruk.png
Schermafdruk.png (9.94 KiB) 859 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lc kring met gloeilampje

Mja, weet je hoe je snel kunt controleren of een netwerkje klopt? Ken je de kortsluiting/open keten benaderingen voor condensators en spoelen?

Wel, op een heel lage frequentie (zoals je hier probeert te simuleren) kun je een condensator vervangen door een open keten, en een spoel door een kortsluiting. Dan zie je meteen dat je schema niet kan kloppen (in de zin dat het lampje gewoon brandt)

Om het werkende te krijgen, moet je je filter in parallel plaatsen met je lampje. Je filter resoneert niet->er loopt stroom door je filter->alle stroom wordt afgeleid door je filter->er gaat geen stroom door je lampje->je lampje brandt niet.

Let: zorg dat je je spoelen niet doorbrandt, want die gaan nu alle energie opvangen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

317070 schreef:Om het werkende te krijgen, moet je je filter in parallel plaatsen met je lampje. Je filter resoneert niet->er loopt stroom door je filter->alle stroom wordt afgeleid door je filter->er gaat geen stroom door je lampje->je lampje brandt niet.

Let: zorg dat je je spoelen niet doorbrandt, want die gaan nu alle energie opvangen.
Oke mijn schema was dus fout omdat ik het lampje in serie plaatste? En indien ik het lampje parallel aansluit zal alle stroom door het filter heenlopen als ik u goed begrijp?

Mijn gedachte voor deze test was juist om door de frequentie waarop de kring resoneert, de wisselstroom van de dynamo die door het draaien met verschillende snelheden niet goed afstemt op de kring uit te laten 'doven' waardoor het lampje niet zo fel zou kunnen branden.

Is deze opstelling dan al niet meer geschikt of mis ik de nodige kennis?

Tom

Berichten: 186

Re: Lc kring met gloeilampje

Met ongeveer 200 nH en 100nF zit je op 1.1 mHz.

Hoe wordt de dynamo aangedreven, met een

turbinemotor?

Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

met de hand ;) ja het is allemaal wat primitief maar die dynamo werkt, en kan in net als fietsdynamo's gloeilampjes laten branden. Ik zou dus verwachten dat de frequentie van de wisselstroom die wordt opgewekt door deze dynamo redelijk laag zo zijn toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lc kring met gloeilampje

Is deze opstelling dan al niet meer geschikt of mis ik de nodige kennis?
Dat hangt een beetje af van je kennis? Wat is zo een beetje je niveau?
Mijn gedachte voor deze test was juist om door de frequentie waarop de kring resoneert, de wisselstroom van de dynamo die door het draaien met verschillende snelheden niet goed afstemt op de kring uit te laten 'doven' waardoor het lampje niet zo fel zou kunnen branden.
Het is net omgekeerd. Een filter die resoneert, kun je zien als een oneindig grote weerstand. Als hij niet resoneert, wordt die weerstand nagenoeg nul.

Bekijk dit anders eens: http://www.falstad.com/circuit/#%24+1+5.0E...5625E-5+0+-1%0A

Het circuitje resoneert op 50 Hz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

niveau is vwo, en beginnend met meer elektrotechniek te doen dan op school wordt gegeven.

Na het schema te bestudeerd te hebben denk heb ik het volgende in mijn hoofd:

wanneer de schakelaar uitgeschakeld is, resoneert de RLC kring totdat deze uitdooft (ervan uitgaande dat de condensator opgeladen was in het begin), door de schakelaar weer even in te schakelen kan de condensator weer opladen en kan het eerdergenoemde proces weer plaatsvinden.

Volgens mij betekent dit dat als ik in mijn circuit het lampje parallel zou aansluiten op de LC kring de LC kring zal resoneren en hierdoor de stroom blokkeert om door de lamp heen te lopen (ervan uitgaande dat de frequentie van de bron != frequentie van de LC kring). Dit is dan toch de "oneindige grote weerstand"?

En de fout in mijn eerste schakeling was dan dat de lamp kon branden doordat de stroom via de spoel door de lamp heenliep?

bedankt voor al jullie hulp,

Tom


Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

Ok na een hoop gepuzzel en gedoe heb ik eindelijk wat succes kunnen boeken: door een RLC kring met een 525uH spoel (2.3Ohm) en een 0.1uF condensator te maken en op deze kring headphones + een AC source(laptop die een muziekbestand afspeelt) kreeg ik nog geluid door mn headphones.

Het RLC circuit zou dan ook rond de 20khz moeten zitten en dus niet zo veel deze "lage frequenties" eruit filteren? Toen ik echter de ferrietstaaf uit de spoel haalde was het geluid ineens nauwelijks hoorbaar(wanneer ik het muziekbestand luider afspeelde hoorde ik dit verschil ook en klonk het zonder staaf nogal dof). Mijn redenatie hiervoor was, dat de inductiewaarde van de spoel hierdoor in zodanige mate werd verlaagd dat de resonantiefrequentie van het circuit een stuk hoger kwam te liggen en hierdoor meer het geluid kon dempen.

Toch wilde ik vragen of bovenstaande redenatie correct is, aangezien voor mijn gevoel een lagere resonantie frequentie dan de frequentie van het gewenste signaal juist veel meer zou moeten dempen dan een hogere.

alvast bedankt,

Tom

Berichten: 8

Re: Lc kring met gloeilampje

Ok het blijkt dus niet zo succesvol te zijn, een circuit zonder de condensator en enkel met een spoel vertoon precies hetzelfde gedrag. Het lijkt dus alsof de condensator helemaal geen effect heeft... Mijn vraag is waarom(alle voorgenoemde onderdelen staan parallel aan elkaar)

Tom

Reageer