Leds in serie aansluiten, Hoe?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

Leds in serie aansluiten, Hoe?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: Ik ben met het ontwerpen van een lamp bezig. Daarin wil ik een aantal

powerleds laten branden.

Nu kun je op internet voldoende zgn drivers kopen. Dit zijn als ik het goed heb trafo's met een

geïntegreerde driver voor de leds. Maar deze zijn vrij duur.

Nu kwam ik deze pagina tegen:

http://projects.dimension-x.net/archives/66

Daar staat dat je je powerleds ook in serie kunt aansluiten op een gewone (dus goedkopere) trafo

in combinatie met een extra weerstandje. Kan dit inderdaad?

Stel dat ik 7 powerleds (12V) heb van 3 Watt en een trafo van 12V met vermogen 20 t/m 60 Watt (voltampere ??)

waar moet m'n weerstand dan aan voldoen??

Vriendelijk dank,

Rene
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

Berichten: 186

Re: Leds in serie aansluiten, Hoe?

Stel dat ik 7 powerleds (12V) heb van 3 Watt en een trafo van 12V met vermogen 20 t/m 60 Watt (voltampere ??)

waar moet m'n weerstand dan aan voldoen??

Afh. van de LED's valt daar een bepaalde spanning over

meestal een paar volt. Bij 7 in serie wordt het meer dan

de 12V voeding. Het is raadzaam eerst uit te vogelen

wat Uf is per voor dat type led.

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Leds in serie aansluiten, Hoe?

Hoi Celtic,

Die is 3,6 V.
Things that flourish fall into decay. This is not-Tao, And what is not-Tao soon ends ~ Lao tse

Berichten: 186

Re: Leds in serie aansluiten, Hoe?

Stel dat ik 7 powerleds (12V) heb van 3 Watt en een trafo van 12V met vermogen 20 t/m 60 Watt (voltampere ??)

waar moet m'n weerstand dan aan voldoen??

Uf = 3.6v

Bij 12 V dan max. 3 in serie. 3x3.6v = 10.8V.

3.6 V 3W ~ 0.83 Amp

Pr = 0.83 x 1.2 = 1 Watt

R=12-10.8 / 0.83 = 1.45 ohm

Verkrijgbaar is 1.5 ohm 1 Watt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Leds in serie aansluiten, Hoe?

Theoretisch klopt je berekening wel, maar praktisch ga je tegen een probleem aanlopen.

Over de weerstand heb je 1,2V, dat is maar 10% van de totale spanning. Je gaat er vanuit dat die 12V altijd 12V blijft, maar dat is niet zo. De netspanning kan varieren, en daarmee variëert je 12V. Reken maar eens uit wat er gebeurt met de ledstroom als de netspanning b.v. 5% hoger of lager wordt.

Verder komt er uit een trafo wisselspanning. Die moet je gelijkrichten en dat levert spanningsverlies op. Die 12V is de effectieve waarde, maar de topwaarde ligt wortel 2 keer zo hoog. Probeer eens uit te vogelen wat er met de ledstroom gebeurt gedurende het verloop van de sinus.

Reageer