Elektrische bol?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Elektrische bol?

Hoi,

ik heb een vraagje.

In de klas hadden we ooit een keer een 'bol' met straling. Er kwamen eerst stralen vanuit het midden(?) en die verspreidden zich naar de buitenkant. Hij zal electrisch geweest zijn, want er zat een aan/uit knop aan.

Een meisje uit de klas moest haar hand erop leggen, maar dat mocht alleen toen hij uitstond. De docent zette hem toen aan en zei dat ze haar hand er absoluut niet af mocht halen. De stralen schoten allemaal richting haar hand. Verder gebeurde er niks met haar. Uiteindelijk zette hij de bol weer uit en mocht ze haar hand er wel afhalen.

Mijn vraag is: wat was dit voor bol? Wat deed het? En waarom mocht ze haar hand er niet opleggen en erafhalen terwijl de bol aanstond? Was het dan niet gevaarlijk?

Groeten,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische bol?

Waarschijnlijk gaat het hier om een zogenaamde Tesla-bol of plasmabol

Google eens naar de naam plasmabol . Dan vindt je vast veel informatie.

Berichten: 37

Re: Elektrische bol?

aadkr schreef:Waarschijnlijk gaat het hier om een zogenaamde Tesla-bol of plasmabol

Google eens naar de naam plasmabol . Dan vindt je vast veel informatie.


ik had deze naam inderdaad net al gevonden, maar ik zie niet in waarom je je hand er niet op mag leggen of vanaf mag halen als hij aanstaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Elektrische bol?

Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Ik had nog nooit van de naam plasmabol gehoord.

Maar er zijn op dit forum gebruikers die daar vast veel meer over weten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Elektrische bol?

Als het inderdaad zo een plasmabol was (waarvan je er tientallen van vindt als je op plasmabol googelt en dan op afbeeldingen klikt), dan heb ik er wel ervaring mee. We konden toen gewoon onze hand erop leggen en eraf halen wanneer we maar wilden. Wanneer je je hand erop legt wanneer hij aan staat, "schiet" er zo een straal naar je hand toe. Je voelt daar niks van. Ik weet niet of er nog meerdere gradaties zijn in sterkte echter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektrische bol?

maar ik zie niet in waarom je je hand er niet op mag leggen of vanaf mag halen als hij aanstaat?
Ik zie daar ook geen enkele reden toe. Die dingen werken met hoogfrequente wisselstroom, dus (zoals wél bij "spelletjes" met de Van de Graaffgenerator) een kwestie van rustig op- en ontladen van de proefpersoon om vonkjes trekken te voorkomen kan het niet zijn.

Doe ons een lol, vraag het eens aan je docent en plaats hier de uitleg?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Elektrische bol?

Volgens mij bedoel je zo'n bol die statische elektriciteit opwekt, wanneer je je hand erop legt of contact maakt met een voorwerp dat geleid krijg je een kleine elektrische schok die je ook ziet.

Edit; Ook wel de 'De Van de Graaff generator' genoemd

'Een Van de Graaffgenerator is een elektrostatische generator ontworpen door Robert van de Graaff in het begin van de 20e eeuw. De generator bestaat voornamelijk uit een isolerende buis waarop een holle metalen bol is bevestigd. In de verticaal opgestelde, geïsoleerde buis draait een elektrisch geïsoleerde band die fysiek elektrische lading van onder (door wrijving met de aandrijvende as of afkomstig van een hoogspanningsunit) naar boven vervoert. De band fungeert daarbij als stroombron. Zowel boven als onder wordt door metalen kammetjes met scherpe punten de lading getransporteerd. Onder wordt deze op de band gebracht en boven in de bol er weer afgehaald. Ook kan aan de onderkant statische elektrische lading op de band worden gebracht door de band langs een ander geschikt isolerend materiaal te laten wrijven - b.v. een rubberen band die onderaan over wat wol of kattevel wrijft (het zogenaamde tribo-elektrisch effect).'

Bron Wikipedia:P

Overigens kan dit ook een plasmabol zijn inderdaad:)

Reageer