Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Met de Tour de France nog vers in het geheugen en maar één positief bevonden renner (op het gebruik van een maskeringsmiddel) spreken de deskundigen van een schone Tour. De sceptici spreken van 1 positief bevonden renner, wat niets zegt over het gebruik van doping in het peloton. De ontwikkeling in prestatiebevorderende middelen zal altijd een stapje voorlopen op de opsporing daarvan. Topsporters gaan heel ver, soms te ver, om harder, beter, sneller, sterker en verder te gaan. Moeten we de topsporters beschermen door het dopinggebruik, wat toch wel gebeurt, toe te staan? Dit alles onder begeleiding van een arts die de risico's met betrekking tot de gezondheid van de renner veel beter kan inschatten, natuurlijk. Zo voorkom je dat een renner als Ricardo Ricco met zware bloedvergiftiging in het ziekenhuis terecht komt en op het nippertje aan de dood ontsnapt, na het zelf toedienen van bloeddoping met bloed dat al 2 weken in zijn eigen keukenkoelkast lag. Onder begeleiding van een arts zou zoiets nooit gebeuren. Als iedereen doping mag gebruiken, is het ook geen valsspelen meer. Kortom: moet doping (onder medische begeleiding) toegelaten worden in de topsport? Hierover kunnen jullie in dit topic discussiëren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 156

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Ricco zoekt risico's op omdat zijn talent ontoereikend is.

Als plots het hele peloton doping mag pakken, zullen de minder bedeelden nog grotere risico's gaan nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Buiten de gezondheidsrisico's voor de sporters zelf, gaat het toelaten van doping geen sport van de sporters meer worden, maar een sport van de medische wetenschap en onderzoekers om na te kijken in hoever men een lichaam kan opfokken tot aan, en zelfs over zijn grenzen.

Misschien kunnen we in de toekomst de onderzoekers, medici mee op het podium plaatsen?

En alternatieve wedstrijden organiseren waar mensen zich terug normaal met elkaar kunnen meten?

Karikaturaal: kijk naar de oostbloklanden vroeger, waar je alleen nog wist door de ondertitteling van de foto's dat die vrouwen, vrouwen waren.

En topsporters die hun lichaam naar de bliksem is op latere leeftijd ....
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Waarom dan geen mechanische doping toestaan? ;)

Ook: volgens mij is het toestaan van doping niet zozeer in de topregionen gevaarlijk, maar vooral in de lagere regionen. Ook daar wordt nu al doping gebruikt, door het te legaliseren ga je heel gevaarlijke situaties creëren. En competitief sporten verliest dan een beetje zijn doel...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Laten we beginnen ons af te vragen wat er mis is met de detectie als er maar 1 renner positief is bevonden. Is het goed om doping te nemen om hoog in de toelaatbare marge te eindigen? Het is volgens de detectie-limiet niet illegaal dan maar er is strikt gezien wel gewoon sprake van dopinggebruik.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Er is al één "topsport" waar doping wordt toegelaten: bodybuilding. Om mee te doen aan Mr. Olympia - de wereldtitel voor beste bodybuilder - is het absoluut noodzakelijk om anabole steroïden te gebruiken omdat je lichaam naturel nooit zo'n spiermassa aan kan maken. Overigens is er ook een league voor bodybuilders die het naturel doen, en naar mijn weten wordt daar niet echt in gecheat. Valt ook te erg op.

Wellicht zijn er genoeg mensen die dit niet als een topsport willen beschouwen, maar besef je dat het voor deze mensen een full-time baan is. Hun hele week bestaat uit trainen, eten en slapen. Niet veel anders dan die van een wielrenner dacht ik zo.

Berichten: 1

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Dan wordt het een stuk leuker van! "Vandaag bij de olympische marathon zijn drie deelnemers er dood bij neergevallen waarvan de laatste de winnaar" ..... De winnaar is gediskwalificeerd maar zijn coach heeft protest aangetekend...

Berichten: 373

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Dit alles onder begeleiding van een arts die de risico's met betrekking tot de gezondheid van de renner veel beter kan inschatten, natuurlijk.
Hoe forceer je dat?

Want als de bewuste topsporters op het gebied van hun eigen veiligheid enigszins rationeel waren, dan zouden ze het nu ook niet zonder begeleiding doen.

Berichten: 4

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

http://www.speld.nl/2011/07/13/drugsgebrui...ielerwedstrijd/

Drugsgebruikers rijden wielerwedstrijd

Afbeelding

DOOR STEVEN VAN DER JAGT EN IJSBRAND NIMMER • WOENSDAG 13 JULI 2011, 11:15

Onder grote belangstelling is dit jaar weer de mondiale wielerwedstrijd voor harddrugsgebruikers van start gegaan. Zoals ieder jaar krijgen harddrugsgebruikers uit de hele wereld de kans deel te nemen aan het grootste wielerevenement ter wereld.

De tocht is, evenals vorig jaar, gepland in Frankrijk en leidt ondermeer door de Alpen en de Pyreneeën. Renners krijgen zelfs de gelegenheid om aan het einde Parijs te bezoeken. Hoewel in de eerste plaats bedoeld als sociaal evenement, biedt de wedstrijd renners de gelegenheid zich even af te zonderen door voor de groep uit te rijden, of er juist achteraan. Zo wordt aan de behoefte aan rust en privacy van de deelnemers tegemoetgekomen.

Ook Nederland is vertegenwoordigd met een wielerploeg, gesponsord door de Rabobank. Kopman Robert Gesink, al jaren lang gebruiker van bloedverbeteraars, is geweldig blij met de kans die hij heeft gekregen. “Het is de droom van iedere serieuze gebruiker om hieraan mee te mogen doen. Ik heb er hard voor geknokt en nu sta ik er, sterker dan ooit.”

De wielerronde is uitsluitend voor gebruikers, hierop wordt dan ook nauwlettend gecontroleerd. Niet-gebruikers worden, indien betrapt, meteen uit de ronde gezet. De laatste 25 jaar heeft dit gelukkig niet meer plaatsgevonden. Gesink ziet hierin een enorme opsteker voor drugsgebruikers wereldwijd. “Een evenement als dit laat zien dat we niet alleen maar crimineel zijn en voor overlast zorgen, maar dat we een maatschappelijk positieve en eerlijke bijdrage kunnen leveren, tot op het hoogste niveau.”
Ik zeg: Allemaal aan de Intralipid, dan wordt het pas een uitdaging!

Berichten: 1

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Wat ik nog mis in deze discussie is het volgende:

Er is ongetwijfeld een aantal sporters die het eerlijk (lees: zonder doping) willen doen. Het is tenslotte niet goed voor je gezondheid. Zodra doping wordt toegestaan is die groep gedwongen om ook doping te gebruiken, of gedwongen om nooit meer voor de prijzen te kunnen gaan.

Om die reden alleen vind ik persoonlijk dat doping dus nooit legaal mag worden.

Berichten: 54

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Laten we niet vergeten wanneer doping doping wordt:

een product komt op de lijst met verboden middelen omdat het gevaarlijk is voor de gezondheid.

Wat je dus in feite zegt:

we zouden toe moeten staan dat je middelen mag gebruiken die gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

Dat kan mi nooit de bedoeling zijn.

Ook is de term 'doping' te ruim, wat belemmerend werkt in de begripsvorming.

Laten we bijvoorbeeld zeggen: we moeten testosteron toestaan in de sport.

Dit spiervergrotende middel zorgt er ook voor dat de hartspier vergroot, met mogelijk hartfalen als gevolg, leidend tot acute hartstilstand. Eventueel dan. ik kan maar niet begrijpen dat mensen hier werkelijk voor zouden zijn.

"ja, maar.... het is toch je eigen keus, je hoeft t niet te doen..."

Dat is niet helemaal juist, analoog aan hierboven de bodybuilding, het american football of een situatie enkele jaren terug in de wielerwereld werd je 'gedwongen' mee te doen in de ratrace, of uit te stappen. Ook Oost-Duitse atletes werden bijna gedwongen doping te nemen.

We moeten mensen niet dwingen hun gezondheid op het spel te zetten.

Berichten: 1

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Is het ook niet zo dat we de sporter moeten beschermen tegen een veel te lage hematocriet waarde in zijn bloed?

De aard van De gemiddelde topsporter is door te gaan tot hij neervalt, met als gevolg dat waardes in het bloed na bijvoorbeeld een Tour gevaarlijk laag zijn.

Uiteraard zou alles onder deskundige begeleiding moeten omdat anders de waardes weer te hoog worden en het bloed stroperig word.

Iedereen iedere dag terugbrengen naar 0,54 L/L bijvoorbeeld met EPO?

Berichten: 59

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Tja, doping is gevaarlijk voor de gezondheid ....... Dat verbieden we dus ter bescherming van de sporters.

Maar .... met 100 km/h op een racefiets van een berg af racen is ook lang niet altijd goed voor de gezondheid. Maar dat verbieden we niet. De wielrenner moet hier maar wel zelf verstandig mee omgaan en op tijd remmen, ook al gaat zijn tegenstander sneller.

Toch een wat vreemde tegenstelling ..

Berichten: 156

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Ik vind dit toch een scheve vergelijking, in meerdere opzichten.

- (Te) snel dalen is een 'instant' risico, doping eerder sluimerend

- Dalen is een vaardigheid, doping pakken niet

- Dalen is een gebeurtenis tijdens de wedstrijd, rechtstreekse concurrentie

- ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Stelling: doping moet worden toegelaten in de topsport

Tja, er zijn zoveel andere dingen die schadelijk voor jouw zijn, maar niet verboden, zolang je maar nietmand anders (potentieel) schaadt.

Ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden van iets dat niet toegelaten is, waarmee je enkel jezelf schaadt. Misschien soft-drugs.

Maar

-zelfmoord

-elke dag dronken zijn

-giftige planten eten

-...

zijn voor zover ik weet toegelaten.

Van mij mag een sportvereniging best regels opleggen aan haar deelnemers, maar ik zie in de verste verte niet in waarom een overheid zich met sport moet bezig houden.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer