Miniatuur zeppelin bouwen (lift berekenen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Miniatuur zeppelin bouwen (lift berekenen)

Ik en een vriend zouden een miniatuur zeppeling willen bouwen (de zeppeling zou eventueel een last v 10 kg moeten kunnen dragen)motor baterijen sturing + flashie cabine )Het gas dat we willen gebruiken als vulling zou helium zijn uit veiligheids overwegingen.Dan zijn we samen het internet beginnen afschuimen naar informatie over lift vs belasting.En ja van vliegtuigen is dat vrij makelijk te vinden.maar voor zeppeling , luchtballon iets minder wel heb ik op een soortgelijk project gebotst maar dan op kleinere schaal maar daar hadden ze zich geinspireerd op een versie v een echte zeppeling en zo verhoudings gewijs te berekennen wat hun zeppeling maximaal mocht dragen v belasting.Tjah achter het maar niet vinden v duidelijke info ging ik terug naar het basisprinciepe zeppeling stijgt omwille v het feit dat de lucht binnen in lichter is dan de buiten lucht dus dan maar naar de soortelijke massa s v gassen gaan zoeken waar ik het volgende vond

Lucht 1.29 (soortelijke massa (kg / m³)

Helium 0.18 ( " " )

1.29-0.18 = 1.11 m³

Wil dat zeggen dat de lift 1.11kg bedraagt per m³

met andere woorden moest dat helium kunnen gevangen worden in een sterke verpakking die niks weegt(onmogelijk maar stel) dat het een last v 1kg100gr de lucht zou kunnen intrekken?

of heb ik het mis?

bestaan er nog andere manieren / formules om lift bij ZEPELING te berekennen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Miniatuur zeppelin bouwen (lift berekenen)

Wat is de massa van de zeppelin zonder helium?

Wat is de massa van het Helium?

Wat is het totale volume wat de zeppelin inneemt?

Wat is dan de opwaartsekracht die op de zeppelin inwerkt?

Berichten: 10

Re: Miniatuur zeppelin bouwen (lift berekenen)

totaale gewicht van sturing + motor + baterij zou maximaal 10kg mogen wegen

de bedoeling is echter om via het gewicht dat de zeppeling ongeveer moet dragen dus neem 10kg (+bv 2 kg aan folie)

de groote te gaan bepalen aangezien dat het gewicht (last mee de groote gaat gaan bepalen)

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Miniatuur zeppelin bouwen (lift berekenen)

Ziehier voor enige 'zwevers .

Door te letten op de afmetingen kun je enigszins de de orde van grootte inschatten.

Reageer