Zuiveren van verbrandingsgassen

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 23

Zuiveren van verbrandingsgassen

Hallo allemaal,

Allereerst: ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik dit topic in het goede (sub)forum aangemaakt heb.

Ik ben voor mijn studie met een opdracht bezig, waarbij ik graag wat andere inzichten zou willen hebben. Het betreft hierbij een grote hal waarin brandsimulaties uitgevoerd zullen worden. Bij deze simulaties zal vooral hout (zowel klasse A als klasse B) verbrand worden. Nou vraag ik mij af, wat er gedaan kan worden om de lucht die uiteindelijk uitgestoten wordt, zo schoon mogelijk te houden/maken. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een naverbrander, maar ik hoop eigenlijk meerdere technieken tegen elkaar weg te kunnen strepen. Welke technieken zouden voor dit doeleinde nog meer geschikt zijn, volgens jullie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Dat zijn dan net weer een paar termen die ik nog niet zo gevonden had ;) Bedankt hiervoor. Dit leverde zeker een paar nuttige links/PDF's op.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Een bekende methode is een geladen condensator met verticale platen. Vrijwel alle roetdeeltjes blijven er aan plakken.

Dit 'filter' moet regelmatig worden gereinigd. Zie ook het roetfilter.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Over roetfilters heb ik inderdaad met een aantal bedrijven contact gehad. Dit lijkt mogelijk te zijn, maar ik moet nog verder kijken naar de exacte werking (vooral m.b.t. schoonmaken/vervangen).

Bedankt voor het meedenken. Alle overige suggesties zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Het betreft hierbij een grote hal waarin brandsimulaties uitgevoerd zullen worden.
Wat is eigenlijk het doel van die brandsimulaties?

Gebeurt dat met natuurlijke trek, of met een ventilator voor geforceerde trek?

Bij natuurlijke trek zal een filter al snel te veel drukverlies hebben, en daarom gebruikt men in de industrie voor het verwijderen van deeltjes uit rookgassen gewoonlijk een electrostatic precipitator (ESP).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Inmiddels ben ik al een stuk verder opgeschoten met het onderzoek. Ik heb aardig wat mogelijke technieken weten te vinden, maar nu is er nog iets wat ik niet kan vinden. Misschien zoek ik op de verkeerde termen o.i.d., maar ik moet weten hoeveel rook (in m3) ongeveer vrijkomt bij het verbranden van een bepaalde hoeveelheid hout. Waar zou ik dit kunnen vinden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Als je de samenstelling van je hout weet kun je dat berekenen m.b.v. de verbrandingsreactievergelijking.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Als je de samenstelling van je hout weet kun je dat berekenen m.b.v. de verbrandingsreactievergelijking.


In theorie wel, maar omdat deze reactie niet altijd hetzelfde zal verlopen, is dit toch niet op deze manier te berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Volledige verbranding verloopt altijd hetzelfde: alle hout wordt CO2 en H2O (en er blijft een klein beetje as over).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Volledige verbranding verloopt altijd hetzelfde: alle hout wordt CO2 en H2O (en er blijft een klein beetje as over).


Klopt, maar hou zal in de praktijk - en sowieso in deze situatie - niet volledige verbranden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Hoe nauwkeurig wil je dit eigenlijk?

Denk je echt dat als je toevallig ergens op het internet een getal vind voor de hoeveelheid rookgas bij verbranding van hout, dat getal betrouwbaar is en bovendien ook van toepassing is op jouw situatie?

Er zijn tig soorten hout, elk met hun eigen samenstelling (C , H en O percentage), asgehalte en vochtgehalte.

En bovendien is de hoeveelheid rookgas afhankelijk van de hoeveelheid overmaat lucht die jouw installatie gebruikt.

Er zal die club van jou toch wel eens een analyse van het hout gedaan worden?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Fred F. schreef:Hoe nauwkeurig wil je dit eigenlijk?

Denk je echt dat als je toevallig ergens op het internet een getal vind voor de hoeveelheid rookgas bij verbranding van hout, dat getal betrouwbaar is en bovendien ook van toepassing is op jouw situatie?

Er zijn tig soorten hout, elk met hun eigen samenstelling (C , H en O percentage), asgehalte en vochtgehalte.

En bovendien is de hoeveelheid rookgas afhankelijk van de hoeveelheid overmaat lucht die jouw installatie gebruikt.

Er zal die club van jou toch wel eens een analyse van het hout gedaan worden?
Dit hoeft niet heel nauwkeurig, maar ik heb deze informatie nodig als een indicatie. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit ongeveer kan bepalen, aangezien de verbrandingsreactie van hout elke keer anders zal verlopen. Het is voor mij enkel van belang dat ik kan zeggen of er nou ongeveer 100 m3 rook, of 1.000 m3 vrijkomt (bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Stel je hebt 1000 kg droog hout met de volgende samenstelling in massa%:

C = 51 %

H = 6 %

O = 41 %

as = 2 %

Bereken nu de hoeveelheid lucht die nodig is voor stoichiometrische verbranding, en de daardoor geproduceerde hoeveelheid rookgas.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 23

Re: Zuiveren van verbrandingsgassen

Fred F. schreef:Stel je hebt 1000 kg droog hout met de volgende samenstelling in massa%:

C = 51 %

H = 6 %

O = 41 %

as = 2 %

Bereken nu de hoeveelheid lucht die nodig is voor stoichiometrische verbranding, en de daardoor geproduceerde hoeveelheid rookgas.
Volgens mijn berekeningen, zou hierbij dan ca. 9.500 m3 CO2 en ca 900 m3 H20-damp vrijkomen per kilogram hout. Aan de ene kant lijkt me dit heel erg veel, maar als je nagaat dat 9.500 m3 slechts 10x10x100 meter is, vind ik het ineens niet eens zo onlogisch meer klinken.

Reageer