Stoom dichtheid en snelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 40

Stoom dichtheid en snelheid

Beste Lezer,

Het stoom verhaal warmteoverdracht laat me niet los.

Het bezoeken van enkele sites roept vragen bij me op, bijvoorbeeld de dichtheid uitrekenen van 5 bar of 20 bar stoom bij 200 graden. Hier inderdaad een factor 4 in. rho = (P*M)/(R*T) rekenvoorbeeld

Bij het raadplegen van tabellen, zoals Steam zie ik totaal geen samenhang tussen de verschillende dichtheden.

Hoe bereken ik de dichtheid van stoom (bij een vaste temperatuur).

Waar ik naar toe wil is het berekenen van de flow door een bepaalde diameter.

(een excel waarbij factoren als druk, temp, diameter in gevuld kunnen worden)

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Stoom dichtheid en snelheid

In deze tabel is de stoom waarschijnlijk als een reëel gas of damp beschouwd en niet als ideaal gas.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Bij het raadplegen van tabellen, zoals Steam zie ik totaal geen samenhang tussen de verschillende dichtheden.
Ik weet niet wat je bedoelt. Er is niks mis met die stoomdichtheden. Let wel: deze tabel geldt voor verzadigde stoom.

De dichtheid van elk gas is: rho = p*M/(Z*R*T)

waarin Z = compressibility factor

Voor een ideaal gas geldt dat Z = 1,0

Voor een echt gas, zoals stoom, kan Z afwijken van 1.

Bij 200 oC en 5 bar is stoom Z = 0,97 en rho = 2,353 kg/m3

Bij 200 oC en 20 bar bestaat geen stoom maar heb je alleen water. Bij 20 bar moet de temperatuur minstens 212,4 oC zijn om stoom te kunnen hebben, zoals ook duidelijk te zien is in die tabel. Dan is Z = 0,89
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 40

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Ik weet niet wat je bedoelt. Er is niks mis met die stoomdichtheden. Let wel: deze tabel geldt voor verzadigde stoom.
Deze uitleg was ik net nodig, zie nu de samenhang van temperatuur en druk. Het is dus niet heel lastig, maar zonder juiste uitleg onduidelijk. Dichtheden uitrekenen van stoom is duidelijk voor me.

De volgende stap is de snelheid te gaan berekenen, om zelf meer kennis te krijgen over stoom. Hiervoor wil ik het voorbeeld van 5 bar bij 200 graden gaan gebruiken. De stoom gaat dan door een 2'' pijp.

Is het mogelijk om hier de Choked-flow formule voor toe te gaan passen?

greets,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Te weinig gegevens om deze vraag te beantwoorden.

Je moet of het debiet of het drukverschil over de leiding weten om iets te kunnen berekenen.

Als het een gewone transportleiding in een fabriek is zal de stoomsnelheid vrij laag zijn, zeg 20 - 50 m/s, anders deugt het oorspronkelijke ontwerp niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 40

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Je moet of het debiet of het drukverschil over de leiding weten om iets te kunnen berekenen.
Inderdaad gelijk. Stel dat er stoom gepompt wordt met 2000m3/h door een 6 inch leiding (alle vrijwingen verwaarlozen).

De 2000m3/h is 0,556m3/s, dit door een gat van 0,01823m2. Geeft dit een snelheid van 30,5m/s.

Het verband tussen bar en de snelheid is mij niet helemaal duidelijk. Wat zegt bar over het volume dat per uur wordt verpompt (misschien een hele domme vraag).

Greets

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Stoom dichtheid en snelheid

een 6 inch leiding
Off topic: waarom een Angelsaksische maat? Formeel in NL en B verboden. Waarom geen mm?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Het verband tussen bar en de snelheid is mij niet helemaal duidelijk. Wat zegt bar over het volume dat per uur wordt verpompt
Ik weet niet wat je bedoelt.

Als je het volumedebiet weet dan kun je de snelheid eenvoudig uitrekenen zoals je al deed.

Als je het massadebiet weet dan hangt de snelheid van de druk af want de dichtheid hangt van de druk af en dus dan ook het volumedebiet.

Als er veel drukverlies over de leiding is (wrijving, Darcy-Weisbach vergelijking) dan daalt de druk over de leidinglengte en neemt de snelheid dus geleidelijk toe.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 40

Re: Stoom dichtheid en snelheid

Sorry voor het late antwoord, maar ben 2 weken het veld ingeweest en hierbij veel praktische ervaring opgedaan.
Ik weet niet wat je bedoelt.
Ik heb dit nu door, eenvoudig voorbeeld van een gasfles genomen, dmv van de druk op de manometer is af te lezen hoeveel er nog in de fles zit, bij het openen van de afsluiter is een snelheid etc te bepalen. Het verhaal volume- en massadebiet heeft hier alles mee te maken.

Waar ik waarschijnlijk meer op doel, hoeveel energie zit er in het stoom (vanuit gaande dat het stoom wordt afgeblazen met 5bar op 200 graden). Hoeveel warmte kan ik hier uit halen etc..

groeten

Reageer