[scheikunde] Rendement

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Rendement

Goedenmiddage dames, en heren,

ik heb weet een poging gewaagd aan mijn huiswerk, en ik krijg al koppijn voordat ik begin :P

Maar ja,

ik heb het volgende vraagstuk;
de synthese van een bepaald geneesmiddel vergt, uitgaande van de beginstof, tien achtereenvolgende chemische omzettingen. Als de opbrengst van elke stap 95% is, wat is dan he totale rendement?

;) welja, geen idee, hahaha.

ik weet dat je rendement uit moet rekenen door; door de feitelijke verkregen hoeveelheid van een stof te delen door de maximale mogelijke hoeveelheid en dan * 100%

Maar hier kan ik nu niets mee, een helpende hand zou erg wenselijk zijn ;)

Thanks alvast, groetjesss

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Rendement

Even een klein voorbeeldje.

Stel dat je een rendement van 50% hebt. Na één rectie heb je dan nog maar de helft van over. Ga je uit van 1 mol beginstof, dan heb je 0.5 mol product. Stel nu dat je met die 0.5 mol product een volgende reactie doet, ook weer met 50% rendement. Hoeveel product heb je dan gemaakt? En hoeveel is dat ten opzichte van de hoeveelheid beginstof? Wat is dan het totaalrendement?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Rendement

Goedenavond,

na o.5 mol met 50% rendement is dan 0.25mol, en daar weer 50% van is 0.125 mol ect.

Maar bij mijn vraagstuk staat niet van hoeveel de 95% rendement is. Dus hoe ga ik dit dan berekenen?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Rendement

de synthese van een bepaald geneesmiddel vergt, uitgaande van de beginstof, tien achtereenvolgende chemische omzettingen. Als de opbrengst van elke stap 95% is, wat is dan he totale rendement?
Zoals ik het lees heb je 10 chemische omzettingen waarbij elke keer 95% rendament te behalen is, dus eigenlijk 95% van 95% van 95% van 95% etc. ?

Dan moet dat dus na 10 stappen het rendament (eindresultaat) berekend worden? (in procenten)
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Rendement

Evalijne schreef:Goedenavond,

na o.5 mol met 50% rendement is dan 0.25mol, en daar weer 50% van is 0.125 mol ect.

Maar bij mijn vraagstuk staat niet van hoeveel de 95% rendement is. Dus hoe ga ik dit dan berekenen?

Groetjes!
Er staat dat elke stap een rendement van 95% heeft.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 228

Re: Rendement

gouwepeer schreef: Zoals ik het lees heb je 10 chemische omzettingen waarbij elke keer 95% rendament te behalen is, dus eigenlijk 95% van 95% van 95% van 95% etc. ?

Dan moet dat dus na 10 stappen het rendament (eindresultaat) berekend worden? (in procenten)
dus ( 0,95)10= 0,5987...
wat is dan nu de totale? 0,5987/ 0,95 x 100 = 63,0% of is de totale 100% en moe je delen door 100 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Rendement

Het eerste getal is al goed. Na vermenigvuldiging met 100% (.95 is een fractie van het totaal van 1) heb je het totale rendement te pakken.

Berichten: 228

Re: Rendement

Fuzzwood schreef: Het eerste getal is al goed. Na vermenigvuldiging met 100% (.95 is een fractie van het totaal van 1) heb je het totale rendement te pakken.
thankss dat getal delen door 1 en dan x 100 ;)

Reageer