Achteruitlopende klok, teruglopende tijd

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Achteruitlopende klok, teruglopende tijd

Als je sneller dan het licht gaat, loopt je klok achteruit of de tijd gaat terug volgens Einstein.

Deze opmerking kom ik de laatste weken al meerdere malen tegen.

Ik dacht echter uit de tijdformule van Einstein's Speciale Relativiteitstheorie te begrijpen,

dat je een imaginaire tijd krijgt vanwege het negatief worden van de uitdrukking onder

het wortelteken. Is imaginair nu gelijk aan min? Ik begrijp het niet.

Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Achteruitlopende klok, teruglopende tijd

Is imaginair nu gelijk aan min? Ik begrijp het niet.
Niet te veel van aantrekken. Volgens Einstein kun je niet sneller dan het licht, wat er gebeurt als je dus sneller zou gaan, kan niemand zeggen...

Maar je leest het inderdaad wel eens af en toe, maar het is dus eigenlijk niet correct.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 134

Re: Achteruitlopende klok, teruglopende tijd

Ik sluit me even aan op dit topic, de vraag is vrij triviaal en er zijn al zoveel relativiteitstopics met dezelfde inhoud. Mijn vraag was even of bv een snelheid van 400.000km/s nu eigenlijk nu als "onzinnig" beschouwd moet worden. Ik zal proberen uit te leggen in welk context ik dat bedoel.

Ik vind dat relativiteit erg tegenstrijdig overkomt met de manier waarop we snelheid uitdrukken, hoewel sneller dan C, is 400.000km/s een flinke afstand, maarrr wél over 1 seconde. Maakt niet uit hoe hoog je de snelheid maakt, het bijft altijd over een positief getal in seconden gaan, nooit een bepaalde afstand in -x seconden. Klopt er dus iets niet met het begrip km/s wanneer je het getal steeds hoger invult?

en:
Is imaginair nu gelijk aan min? Ik begrijp het niet.
Daar is eigenlijk aan voorbij gegaan en begrijp ik ook niet, of er nu verschil is in imaginair of min? Het begrip lees ik de laatste tijd wel vaker mbt massa en tijd, maar zie helemaal niet het verschil met gewoon negatief of min.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Achteruitlopende klok, teruglopende tijd

Een negatieve tijd kun je interpreteren als achteruit in de tijd.

Meestal heeft dat geen fysische betekenis. Een voorbeeld:

Bij een worp omhoog stuit je op een kwadratische vergelijking

Daaruit zou bijvoorbeeld volgen, dat de hoogt op t=-2 s en op t= 5 s hetzelfde is.

Je werpt echter op t=0.

Je formules gelden dus niet voor t=0.

Een imaginaire tijd heeft totaal geen fysische betekenis.

Reageer