(te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

(te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Kweet het domme vragen bestaan niet, maar deze is er toch wel 1 maar ik geraak er niet aan uit.

Ik zoek het gewoon te ver volgens mij, heb de resulterende vector enal getekend maar kom gewoon niet tot een resultaat.

Cosinus regel en sinusregel geprobeerd maar ik blij zitten met onbekende hoek van de resulterende kracht.

Afbeelding

Zou iemand mij uit mijn (pijnlijk) lijden kunnen verlossen.

Gewoon een korte toelichting is meer als voldoende

Merci

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Je hebt twee onbekenden, de kracht in kabel 1, en de kracht in kabel 2. Wil je die kunnen bepalen, dan heb je twee vergelijkingen nodig in twee onbekenden. Dat stelsel heeft één unieke oplossing dan.

Jij zoekt dus hoe je die twee vergelijkingen kan bepalen.

Dat kan je door het krachtenevenwicht uit te schrijven: de resulterende kracht volgens de x-as is 5 kN, die volgens de y-as wil je 0(k)N hebben. Welke vergelijkingen geeft dit?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

probleem is volgens mij slechts dat de gewenste richting van die resultante er niet expliciet bij verteld staat.

Het lijkt me veilig om aan te nemen dat een richting van de resultante evenwijdig aan de oevers wordt bedoeld, ook gezien de aangegeven hoeken in de afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Indien je het dan echt heel algemeen wil oplossen, kan je de resulterende kracht ook ontbinden volgens x- en y-as, zodat je eis in de horizontale projectie niet 5 Kn is, maar cos(a)5kN, met a de hoek die de gewenste resultante maakt met de x-as, en analoog voor de verticale projectie sin(a)5kN. Vul je voor a 0 in, dan beland je bij het specifieke geval dat je het ponton evenwijdig met de oevers voort wil slepen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Merci idd, was even gewoon in de war door dat ik het ponton een y-richting verplaatsing gaf maar dit moet uiteraard niet want het ponton beweegt horizontaal en // met de oever.

Bedankt ^^

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Fout bij het vector tekenen die ik dus maakte was dat ik F1 even lang tekende als F2 wat dus niet waar is, volgens de tekening moet F1<F2 dus er wordt geen hoek gemaakt van de Fr

Als ik de gewenste resultante // laat lopen met de oever moet ik dus voor a=0° nemen, gevolg is dus dat ik een X component heb van 5kN en een Y-comp van 0N

Dan moet ik gewoon adhv de gegeven hoeken (werkende in een Rechthoekige driehoek) stellen dat

cos30=Fx,result/F1

=>F1= Fx,result/cos30 = 5773,50N

cos45=Fx,result/F2

=>F2=Fx,result/cos45 = 7071,07N

Kan dit resultaat kloppen?

EDIT: is foute methode zal sebiet de juiste posten

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

F2/Sin30 = 5000N/Sin105

=> F2= 2588,19

F1/sin45 = 5000N/sin105

=> F1= 3660,25

Correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Neen, je set vergelijkingen ziet er zo uit:
\(\frac{\sqrt{2}}{2} \cdot F_2+ \frac{\sqrt{3}}{2} \cdot F_1=cos(\alpha) \cdot 5000\)
\(\frac{\sqrt{2}}{2} \cdot F_2+ \frac{1}{2} \cdot F_1=sin(\alpha) \cdot 5000\)
Welke vergelijking is het horizontaal evenwicht? Welke het 'verticaal' (volgens de y-as)? Zie je waar de coëfficiënten vandaan komen?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

diegene met de cos is het horizontale gedeelte.

alpha = 0 =>

1ste vgl = 5000

2de vgl = 0

de 1ste vgl is resp cos45 en cos30

de 2de idem maar sin

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Sebiet zal ik de uitgewerkte versie posten.

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Zo de uitgewerkte versie in bijlage, en zoals je kan zien was mijn antwoord correct in bericht 7.

Nu is het meer uitgewerkt gezien dat we de alpha in beschouwing hebben genomen maar indien het ponton gewoon vooruit beweegt is deze uitwerking een omweg.

Afbeelding

Dus bedankt voor alle info, ik heb nu via een omweg tot hetzelfde resultaat gekomen maar daardoor wel goed geleerd hoe met vectoren te werken en de bijbehorende componenten ;)

afbeelding groter: http://i55.tinypic.com/14sgzkz.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Hou je er hierbij rekening mee dat jouw hoek α simpelweg 0° is? De resultante moet een y-component gelijk aan 0 hebben, anders gaat de ponton niet recht vooruit blijven gaan. Dat je zo'n hoek tekent en overhoudt betekent dat ik niet eens ter controle aan je antwoord hoef te gaan zitten rekenen.

Gooi álles uit je "systeem", clear head, scratch and start anew.......

Wat In physics I trust al eerder opmerkte, maar nu in het Nederlands:
sleep.png
sleep.png (12.03 KiB) 420 keer bekeken


De ponton gaat recht vooruit, dwz dat wil zeggen dat de y-componenten van beide sleepboten gelijk moeten zijn (vergelijking 1)

de x componenten van beide sleepboten zijn opgeteld 5000 N (vergelijking 2)

dit geeft je twee vergelijkingen met twee onbekenden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Als de y-component 0 moet zijn, impliceert dat dan niet dat de gevormde hoek alpha ook0 moet zijn als we stellen dat de X-as samenvalt met het punt C van het ponton.

De vgl die In physics I trust als je die oplost dan kom je toch aan mijn resultaat. Als je het letterlijk uitwerkt zoals de cursus het beschrijft dat zegt dat:

Berichten: 13

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

anywho deel bericht verwijdert. Ik snap het belang van de alpha= hoek van de resulterende kracht maar doordat het assen stelsel samenvalt met het aangrijpingspunt van beide boten dan kan men imho toch stellen dat alpha = 0 en dan de volgende oplossing maken.

Indien alpha een ander getal zou zijn zou het ponton toch niet recht vooruit gaan en zou er te weinig gegevens zijn om tot een resultaat te komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: (te) gemakkelijk mechanica vraagstuk

Zie je nu ook kans om dit vraagstuk met behulp van de sinusregel te berekenen.?

Reageer