Opleidingsprobleem.

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 462

Opleidingsprobleem.

Beste dames/heren op het Wetenschapsforum,

Ik vraag uw hoognodige hulp, in de hoop dat mijn kwestie op geen enkele manier zal worden afgekraakt.

Ik wist niet wat voor Opleiding is wilde doen. Na een lange tijd nadenken, deed ik een opleiding in Gamedesign. Het klonk erg leuk. Vreemd genoeg, iedere keer dat ik met Gamedesign bezig was kreeg ik een doodongelukkig gevoel. Ik vond het gewoon niet leuk. Misschien kwam het door hoe de school Gamedesign presenteert.

Ik vindt Nederland om eerlijk te zijn een land dat simpelweg niet bij me past. Van mijn standpunt, is mij alleen maar wijsgemaakt dat 90% van alle technische opleidingen in de bouw eindigen. Ik haat de bouw. Ik wil niet als een belachelijke bouwvakker eindigen. Ik zou zo'n baan vreselijk vinden en ik wordt eerlijk gezegd nog liever een zwerver dan dat ik zo'n baan krijg. Wat ik het liefst zou willen, is een technische opleiding dat met robots te maken heeft. Iets in de cybernetica. Robot Humanoid's bouwen, de fysieke samensmelting tussen mens en machine. Zo'n opleiding zou ik geweldig vinden.

Ik neem eigenlijk geen genoegen met andere opleidingen. Er zijn maar een handvol dingen die ik werkelijk leuk vindt. En alleen Cybernetica/Robotica vindt ik waardig genoeg om daar mijn baan van te maken. Ik heb VMBO Kader (probeer indien mogelijk, mij daar niet te vaak op te wijzen...). Ik ben ten einde raad. Ik weet geen enkele school in Nederland die zoiets doet (Behalve scholen met hoge opleidingen zoals TU Delft).

Weet iemand misschien een school die aan deze eisen voldoet? Kan iemand mij een school aanraden, die maak ik eerst af voor een hogere opleiding, en mij dan een school in het buitenland aan kan wijzen die perfect bij mijn keuze past?

Ik hoop dat u kunt helpen, en niet te ''streng'' zijn over mijn ''point of view''.

Dank U.

CJH.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Opleidingsprobleem.

Wat ik het liefst zou willen, is een technische opleiding dat met robots te maken heeft. Iets in de cybernetica. Robot Humanoid's bouwen, de fysieke samensmelting tussen mens en machine. Zo'n opleiding zou ik geweldig vinden.
Ik ben zelf Vlaming dus ik ben niet bekend met het Nederlands hoger onderwijs, maar dit vind ik op google.

Zoals ik had verwacht is dit toch een opleiding van universitair niveau, zoals de TU Delft.

Een andere optie is dat je ergens iets van Elektrotechniek of Mechanica studeert en dan later naar een job zoekt waar ze met robots bezig zijn en waar je dan in de implementatie-fase iets kan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opleidingsprobleem.

Ik ben ook niet zo bekend met het Nederlands systeem, maar ik kwam op Google dit tegen... Lijkt me hogeschool én dicht aanleunend bij het gezochte.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Opleidingsprobleem.

Dank u voor de reacties en de tips.

Weet u misschien een school op het VMBO Kader niveau dat, zoals je het zou kunnen noemen ''het dichtst in de buurt zit'' van waar ik naar op zoek ben?

Van tevoren alvast hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Opleidingsprobleem.

http://www.reynaert.nl/algemeen/reynaertco...lektrotechniek/

Dit is volgens mij wat je zoekt. Je zal nooit 100% met robots bezig zijn, maar de opleiding geeft je wel de nodige tools om er dan later mee aan de slag te kunnen.

Zoekwoorden als 'elektrotechniek' en 'robotica' zouden je in de juiste richting moeten wijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Opleidingsprobleem.

Hartelijk dank voor de links. Als u in de toekomst weer iets vindt dat lijkt op de richting waar ik heen wil gaan, aarzel dan vooral niet om het te posten.

Dank u.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Opleidingsprobleem.

Hoe oud ben je eigenlijk? Ik vind het moeilijk in te schatten wat je situatie is. Is dat gamedesign een hogere opleiding of nog middelbaar onderwijs?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Opleidingsprobleem.

Ik ben 17 jaar. Over 74 dagen ben ik 18. Mijn opleiding Gamedesign is een MBO opleiding.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opleidingsprobleem.

Ik ken niet zo heel veel van het systeem in Nederland wat al die graden zijn, maar in het linkje dat ik je gaf, staat:
Toelating

Je wordt toegelaten tot de opleiding Technische Informatica als je in het bezit bent van een diploma havo (profielen N&T of N&G), havo (profiel E&M of C&M aangevuld met wiskunde b), vwo (alle profielen) of MBO niveau 4.
En vermits jij MBO hebt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Opleidingsprobleem.

Ik vrees dat je met je huidige richting niet toegelaten wordt in een richting die je wil doen.

Als je in MBO wil blijven zou je iets van 'niveau 4' moeten doen in de richting van Engineering of Elektrotechniek.

Ik neem aan dat je op je school wel een soort van studiebegeleider hebt? Misschien kan je daarmee eens gaan praten over een eventuele 'heroriëntering'?

Gebruikersavatar
Berichten: 462

Re: Opleidingsprobleem.

Dank u voor de reacties.

Daar ben ik al mee bezig. Mij wordt aangeraden een technische opleiding te doen. Hogerop komen. DAARNA naar één van de gewenste scholen gaan met de gewenste opleiding.

Het andere dat wordt voorgesteld is mijn MBO opleiding afmaken, en dan in het buitenland zoeken, mij is verteld dat ''daarbuiten'' veel meer opties zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Opleidingsprobleem.

Verplaatst vanuit WSF-Cafe naar Studiekeuze
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer