Ph van azijnzuur en natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Ph van azijnzuur en natronloog

Hoi,

Ik moet voor een practicum de pH berekenen als ik 1 ml NaOH (0,10 M) bij 10 ml CH3COOH (0,10 M) toevoeg.

Ik heb al een reactievergelijking:

CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

Ik weet nou niet zeker of ik de Kz of de Kb moet gebruiken.

Ik dacht de Kz, want dan krijg je:

Kz = [CH3COO-] / [CH3COOH] . [OH-] = 1,8 . 10^-5

Het antwoord moet zijn: pH = 3,8

Ik kom alleen niet op dit antwoord uit!

Kan iemand mij helpen? Alvast heel erg bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Wat is de berekening die je hebt gedaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Ik zei trouwens dat ik dacht dat het de Kz moest zijn, maar ik bedoelde de Kb.

Ik deed:

Kb = (0,9/1) / [OH-] . (0,1/1) = 5,5 . 10^-10

[OH-] = 0,9/((5,5 . 10^-10) . 0,1 = 1,636 . 10^10

pOH = -log[OH-] = -10,2 maar dat kan niet!

als het 10,2 was geweest, dan had het wel geklopt, omdat pH = 14 - 10,2 = wel 3,8...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

AnoniemS schreef:Ik zei trouwens dat ik dacht dat het de Kz moest zijn, maar ik bedoelde de Kb.

Ik deed:

Kb = (0,9/1) / [OH-] . (0,1/1) = 5,5 . 10^-10
Waar komen deze getallen vandaan?
[OH-] = 0,9/((5,5 . 10^-10) . 0,1 = 1,636 . 10^10

pOH = -log[OH-] = -10,2 maar dat kan niet!
Dat kan inderdaad niet. Een concentratie van 1010 mol/L is onmogelijk, en een pOH van -10.2 dus ook.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Wacht dit bericht was verkeerd geplaatst ik drukte op tab en toen was ie geplaatst :S

Antwoord volgt nog!........

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Ik heb geleerd in een reactievergelijking: Wat links van de pijl op gaat, komt er rechts van de pijl weer bij.

CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

Na de reactie is er dus nog maar 1 mmol - 0,1 mmol = 0,9 mmol CH3COOH over, toch?

Tijdens de reactie wordt er dus 1 mmol - 0,9 mmol = 0,1 mmol CH3COO- gevormd, toch?

Volgens mij klopt dit voor geen meter, maar ik dacht dat het zo hoorde :S

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Toch is dit correct!

Azijnzuur is samen met zijn geconjugeerde base aanwezig, bijgevolg heb je te maken met een .... -oplossing

Kan je verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Het kan trouwens mogelijk zijn dat het antwoord pH = 3,8 uit m'n antwoordenvel niet klopt, omdat er al meer antwoorden in staan die niet kloppen...

Dat is dan een bufferoplossing, toch?

Maar ik snap niet dat mijn berekening niet klopt... Ik doe daar iets helemaal niet goed..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Dat klopt inderdaad allemaal. De fout zit hem in het gebruik van de Kb. Zoek de definitie van de baseconstante nog eens op?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Is het dan niet de bedoeling om met Kb of Kz te rekenen, omdat het een bufferreactie is? De stoffen zitten niet opgelost in water... Water ontstaat alleen bij de reactievergelijking. Ik zou echt niet weten hoe ik anders achter de pH moet komen, want je kunt toch niet zomaar de concentratie van [OH-] weten als je dit niet d.m.v. de Kb of de Kz berekent?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Of je de Kb of de Kz gebruikt maakt niet uit. Maar als je Kb gebruikt moet je dat wel op de goede manier doen. Vandaar mijn opmerking: zoek de definitie van de baseconstante nog eens op. Voor welk evenwicht geldt de constante, en de bijbehorende waarde?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Ik hoop dat ik uw vraag snap, maar bij de Kz hoort een waarde van 1,8 . 10^-5 en bij de Kb hoort een waarde van 5,5 . 10^-10.

Ik heb in mijn eerste bericht inderdaad de Kz waarde gebruikt (was verwarring, ik bedoelde de Kb, maar ik keek verkeerd), terwijl ik de Kb waarde wilde nemen. Ik heb in mijn berekening wel de Kb waarde gewoon gebruikt...

Omdat er een OH- in de reactievergelijking zat, nam ik de Kb waarde. Er zit namelijk geen H3O+ in de reactievergelijking. Met de Kb reken ik dan de pOH uit, en dan doe ik pH = 14 - pOH.

Is dat wat u bedoelde, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Nee, dat bedoel ik niet. De Kb geldt voor een bepaald evenwicht, tussen stoffen voor de pijl en stoffen na de pijl.

Welke stoffen zijn dat? En welke komen er voor de pijl, en welke na de pijl?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Het is toch geen evenwichtsreactie, maar een aflopende reactie? Mag je dan wel een aflopende reactie in de Kb of Kz neerzetten, want daar twijfel ik aan. Of moet je daarom een andere reactievergelijking hebben?

Ik begrijp het niet helemaal denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Ph van azijnzuur en natronloog

Het is wel een aflopende reactie, maar na afloop van de reactie is er hoe dan ook evenwicht. Dat doe je allemaal goed.

Maar: Die Kb die je gebruikt, die geldt voor een bepaalde evenwichtsreactie. Inderdaad het evenwicht tussen CH3COOH, OH- en CH3COO-. Maar daarbij is het belangrijk hoe je die evenwichtsreactie opschrijft.

Dus nogmaals de vraag: Wat komt voor de pijl, wat komt na de pijl? En wat komt dus onder de breukstreup, en wat komt er boven?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer