Mechanische energiebalans

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Mechanische energiebalans

Hallo, ik heb een vraagje bij volgende slide:
thermo.png
thermo.png (73.88 KiB) 553 keer bekeken
Als ik naga via dimensie-analyse, dan krijg ik kg*m²/s³ en dat is niet evenwaardig met joule, maar met watt.

Dus mijn idee is dat om een energiebalans neer te schrijven je moet vermenigvuldigen met massa en niet met massadebiet. Klopt dat of heb ik het verkeerd?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 264

Re: Mechanische energiebalans

Is de W' met de nadruk op ' niet gewoon watt? Als in, vermogen_in en vermogen_uit? Als ja, dan is het wel jammer dat ze er niet een gewoon puntje op zetten....

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Mechanische energiebalans

Het accent is inderdaad een dot. Dus ik steun je redenering vermogen in, vermogen uit. Anderzijds strookt dit niet met "omzetten naar joules" zoals er staat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 264

Re: Mechanische energiebalans

Het accent is inderdaad een dot. Dus ik steun je redenering vermogen in, vermogen uit. Anderzijds strookt dit niet met "omzetten naar joules" zoals er staat?
Ahhh wederom dyslectische praktijken (jeetje, daar moet ik echt iets aan doen), excuses.. Ja dat is dan hopelijk een typfoutje van de docent. Hij is in z'n tekst wel consequent.. De zin daaronder impliceert ook niet een tijdsafgeleide ofzo..

Misschien is het jargon.. Een docent elementaire deeltjes zei vorig jaar dat ze in CERN impuls uitdrukken in GeV ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Mechanische energiebalans

Dus mijn idee is dat om een energiebalans neer te schrijven je moet vermenigvuldigen met massa en niet met massadebiet. Klopt dat of heb ik het verkeerd?
Dat hangt ervan af wat voor energiebalans het is. In de praktijk gaat het vrijwel altijd om stromende media dus gaat het om massadebiet, niet om massa.

Dat massadebiet is die m met een dot erboven.

Die W in W'in en W'out is Work, De engelse term voor Arbeid, of in dit geval Vermogen. Het betekent geen Watt, ook al is de eenheid van vermogen inderdaad Watt..

Wat die accent betekent weet ik niet, misschien is hier W arbeid en W' vermogen, maar dat zou duidelijk moeten zijn uit de symbolenlijst van die cursus.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Mechanische energiebalans

Fred F. schreef:Dat hangt ervan af wat voor energiebalans het is. In de praktijk gaat het vrijwel altijd om stromende media dus gaat het om massadebiet, niet om massa.

Dat massadebiet is die m met een dot erboven.
Ja, daar ben ik het mee eens.

Maar mijn punt is dat - als je m dot neemt als massadebiet - er een vergelijking staat waarvan de eenheden watt zijn en dus een vermogen uitdrukken terwijl de slide aangeeft naar joule te willen gaan (energie dus). Die twee kunnen toch niet in dezelfde vergelijking staan? Dus ik veronderstel dat dat stukje over joule er niet zou moeten staan.
Die W in W'in en W'out is Work, De engelse term voor Arbeid, of in dit geval Vermogen. Het betekent geen Watt, ook al is de eenheid van vermogen inderdaad Watt..

Wat die accent betekent weet ik niet, misschien is hier W arbeid en W' vermogen, maar dat zou duidelijk moeten zijn uit de symbolenlijst van die cursus.
Omdat alle termen dezelfde eenheden moeten hebben, zal W dus voor arbeid staan (zoals steeds) en wordt hier dus een W' gebruikt in plaats van P? Dat houdt steek, vermogen arbeid per tijdseenheid zijnde.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Mechanische energiebalans

... terwijl de slide aangeeft naar joule te willen gaan ...
Er had inderdaad moeten staan: Omzetten naar Watt => massadebiet erbij

De eerste twee (Bernoulli) vergelijkingen hebben dimensie J/kg, de andere twee zijn door het vermenigvuldigen met kg/s daardoor in J/s dus Watt.
Omdat alle termen dezelfde eenheden moeten hebben, zal W dus voor arbeid staan (zoals steeds) en wordt hier dus een W' gebruikt in plaats van P? Dat houdt steek, vermogen arbeid per tijdseenheid zijnde.
Dat is ook wat ik denk: W = arbeid, W' = P = vermogen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Mechanische energiebalans

Okay, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer