(over)(af)telbaarheid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 203

(over)(af)telbaarheid

Wat ik heb begrepen van anderen is dat zelfs de verzameling elementen van
\(\rr\)
op het interval
\(\langle 0,1 \rangle\)
overaftelbaar is.

Met andere woorden: Je kunt niet alle elementen/waarden binnen dat interval afbeelden op een element van
\(\nn\)
.[/color]

Of nog anders gezegd: je kunt niet alle elementen 'tellen'.

Verbeter me alsjeblieft hier al als ik dit fout heb; ik ben pas sinds deze avond 'bekend' met het begrip (over)aftelbaarheid en kardinaliteit.

Via Google vond ik een mooie en duidelijke uitleg van "Dr. Math" over waarom alle waarden van de verzameling
\(\qq\)
te tellen zijn: aftelbaar zijn. Zie hier:[/color]

Afbeelding

Bron: http://mathforum.org/library/drmath/view/52830.htmlhttp://mathforum.org/library/drmath/view/52830.html

Dit zette iemand anders en vervolgens mij aan het denken. Want, als je zo'n mooie manier mag verzinnen om álle elementen van
\(\qq\)
te kunnen noteren, om vervolgens te kunnen zeggen dat het evenveel elementen bevat als
\(\nn\)
...

Waarom geldt dat dan niet, als je alle elementen van
\(\rr\)
binnen het interval
\(\langle 0,1 \rangle\)
op een overzichtelijke manier noteert?[/color]

Want, ja... Ik vind dat als jullie me maar genoeg tijd geven, ik álle elementen daarvan kan noteren.

Ik heb alvast een beginnetje gemaakt en als je het echt heel erg op prijs stelt, dan maak ik hem af tot ik alle elementen heb genoteerd.

Je zult dan zien dat elk element nog steeds te tellen is.


Dus ik stel: De verzameling van
\(x \epsilon \rr \)
|
\(0<x<1\)
bevat evenveel elementen als
\(\nn\)
(zo noteer je dat toch?)[/color]

Mijn vraag aan jullie:

Willen jullie me vertellen waar ik hier een foute maak in m'n gedachten? Waarom klopt het niet wat ik zeg?


Hieronder mijn beginnetje aan het noteren van al die elementen:

Afbeelding
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: (over)(af)telbaarheid

Excuses voor de dubbelpost, maar bewerken gaat niet zo lekker.

Als ik m'n bericht probeer te bewerken gaan de plaatjes ervandoor en ook de LaTeX is dan weer weg.

Anders had ik de zinnen nog even wat lekkerder willen laten lopen en de opmaak ietsje prettiger leesbaar willen maken. Maar goed, helaas.
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: (over)(af)telbaarheid

Als ik je juist begrijp, gaat het je erover dat de reële getallen aftelbaar zouden zijn. Bestudeer dan eerst eens het diagonaalargument van Cantor. Andere bewijzen zijn ook mogelijk, maar ik vind dit een van de inzichtelijkste...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: (over)(af)telbaarheid

En om aan te tonen dat jouw huidige lijstje niet volledig is:

Op welk natuurlijk getal wordt 1/3 afgebeeld? Of pi/10?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: (over)(af)telbaarheid

Och, natuurlijk. Stom dat ik niet aan die getallen heb gedacht. Die kun je natuurlijk nooit decimaal schrijven, of állemaal in een rijtje zetten.

Hartelijk bedankt voor je antwoord.
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: (over)(af)telbaarheid

Het niet decimaal kunnen schrijven is nog niet eens je grootste probleem. Immers zijn de rationale getallen wél aftelbaar. En die bevatten ook getallen als 1/3...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: (over)(af)telbaarheid

Decimaal geschreven is er wel een principieel verschil tussen bv 1/7 en pi/4.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: (over)(af)telbaarheid

Zelfs de algebraïsche getallen zijn aftelbaar. Dit zijn alle getallen die het nulpunt zijn van een veelterm.

Daaronder vallen - behalve alle rationale getallen - dus ook irrationale getallen zoals
\(\sqrt{2}\)
of
\(\frac{\sqrt[7]{20}}{8+\sqrt[3]{5}}\)
.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer