Volume doos bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 29

Volume doos bepalen

hey iedereen!

ik moet voor wiskunde extramaproblemen oplossen en ik weet niet hoe ik aan deze twee moet beginnen.

het eerste vraagstuk is: Een open doos moet gemaakt worden door vierkanten af te knippen van een 12cmx12cm stuk metaal en door daarna de zijden te plooien. Wat is de grootte van het vierkantje dat in elke hoek moet worden afgeknipt om een doos met een maximaal volume te produceren.

het andere vraagstuk is: een isolatiekamer zonder ramen heeft een vierkant grondvlak. De prijs per m² bezetting is €25 voor het grondvlak, €50 voor de wanden en €40 voor het bovenvlak

a) Bereken de afmetingen van de isolatieamer met 650m³ inhoud waarvoor de prijs van de bezetting het laagst is

b) Bereken de grootste isoltiekamer die man kan bouwen wanneer men over €4875 bezit.

heeft iemand tips voor mij ?

alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Volume doos bepalen

De algemene aanpak bestaat erin de functie op te stellen van dat wat je wil maximaliseren / minimaliseren. Dat is hier je volume. Maak een schets van je stuk metaal en de vierkantjes. Wat is je functievoorschrift voor het volume nu? Wat is je 'x'?

Op de tweede vraag komen we straks terug. Begin in het vervolg een apart topic voor elke vraag alsjeblieft.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

dat wist ik al, maar het probleem is dat ik mijn functievoorschtift niet vind.

ik zal in het vervolg een 2e topic starten voor een andere vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Volume doos bepalen

Laat je schets eens zien.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

imagesCADA7ECS.jpg
imagesCADA7ECS.jpg (8.57 KiB) 291 keer bekeken


dit is mijn shets en 1,2,3 en 4 zijn de virekantjes die je van de hoeken afsnijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume doos bepalen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

De totale zijde van je vierkant is 12 cm. Noem de lengte van het stuk dat je afknipt x. Wat is dan de lengte van de zijde van je middelste vierkant?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

12-2x, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume doos bepalen

Inderdaad. Kun je nu het functievoorschrift opstellen? Je kent de oppervlakte van je grondvlak. Je kent de hoogte. Je kent dus het volume.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

dus is mijn functie voorschrift dan gelijk aan 12(12-2x)²?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume doos bepalen

Is de hoogte van je doos 12? De hoogte van je doos is toch het stukje dat je omplooit. En dat is dan weer de lengte van...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

is de hoogte ook gelijk aan 12-2x ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume doos bepalen

Neen. Kijk eens naar je figuur. Je snijdt die vierkantjes uit (1 tot en met 4). Dan plooi je zijden om. Wat is de hoogte van je vierkant dan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

is het dan gewoon x?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Volume doos bepalen

Het is inderdaad x. Maar snap je ook waarom?

En kun je nu het voorschrift geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 29

Re: Volume doos bepalen

ja, nu snap ik waarom

Dus dan wordt mijn voorschrift x(12-2x)², niet?

Reageer