Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 614

Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Gegeven een rechte l en een lijnstuk AB, langer dan 3 cm, construeer een van de punten C, waarin de cirkel met middelpunt A en straal AB de rechte l snijdt, m.b.v. liniaal en een verroeste passer met straal 3 (je mag dus enkel en alleen de passer met straal 3 gebruiken)

Ik heb werkelijk geen enkel idee............. ;)

Ik heb een rechte l getekend en een lijnstuk AB en (stiekem :P ) de cirkel met middelpunt A en straal AB gemaakt.

Maar in mijn tekening snijdt die cirkel de rechte l niet eens.....

Maar als ik mijn lijn l verleg zodat dit wel gebeurt, dan weet ik het nog steeds niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Is dit de éxacte vraagstelling (zoals in je boek)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Is dit de éxacte vraagstelling (zoals in je boek)?
Ja.

Er staat verder nog bij dat je deze hints mag gebruiken mits je ze kunt oplossen:

1) Gegeven een rechte l en een punt A op l, construeer m.b.v. liniaal en verroeste passer de rechte door A die loodrecht op l staat.

Hier heb ik wel het constructieplan gemaakt. Ik kom daarna niet uit het bewijs, ik heb er overigens wel een, maar weet niet zeker of dat goed is. (wil je het constructieplan zien + bewijs?)

2) Gegeven een rechte l, en een punt op meer dan 6 cm van l, construeer m.b.v. een liniaal en een verroeste passer (straal 3) de loodlijn door A loodrecht op l.

Deze heb ik wel goed. Constructie + bewijs is in orde.

Heb het gedaan m.b.v. evenwijdige lijnen en het snijpunt ervan met de cirkel met middelpunt A.

3) Gegeven een lijnstuk AB en halfrechte AC, construeer m.b.v. liniaal en verroeste passer een punt D op AC zodat AB congruent is met AD.

Deze heb ik ook, maar weet ook niet helemaal zeker van of het nu klopt....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Snijd de lijn AB (na verlenging) met l. Noem het snijpunt S. Cirkel met de passer, S als middelpunt, zodanig om dat beide lijnen gesneden worden.

Verbind beide snijptn. Wat kan je nu doen vanuit de ptn A en B.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Safe schreef:Snijd de lijn AB (na verlenging) met l. Noem het snijpunt S. Cirkel met de passer, S als middelpunt, zodanig om dat beide lijnen gesneden worden.

Verbind beide snijptn. Wat kan je nu doen vanuit de ptn A en B.


Evenwijdige lijnen aan de snijpuntslijn construeren..

Bissectrice construeren..

Ik weet niet waar je heen wilt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Jaimy11 schreef:Ja.

Er staat verder nog bij dat je deze hints mag gebruiken mits je ze kunt oplossen:

1) Gegeven een rechte l en een punt A op l, construeer m.b.v. liniaal en verroeste passer de rechte door A die loodrecht op l staat.

Hier heb ik wel het constructieplan gemaakt. Ik kom daarna niet uit het bewijs, ik heb er overigens wel een, maar weet niet zeker of dat goed is. (wil je het constructieplan zien + bewijs?)

2) Gegeven een rechte l, en een punt op meer dan 6 cm van l, construeer m.b.v. een liniaal en een verroeste passer (straal 3) de loodlijn door A loodrecht op l.

Deze heb ik wel goed. Constructie + bewijs is in orde.

Heb het gedaan m.b.v. evenwijdige lijnen en het snijpunt ervan met de cirkel met middelpunt A.

3) Gegeven een lijnstuk AB en halfrechte AC, construeer m.b.v. liniaal en verroeste passer een punt D op AC zodat AB congruent is met AD.

Deze heb ik ook, maar weet ook niet helemaal zeker van of het nu klopt....
Laat eerst eens deze 3 opg zien, dan komen we verder ...

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Laat eerst eens deze 3 opg zien, dan komen we verder ...
1)

Constructieplan: (verroeste passerstraal noem ik b)

Teken rechte l, met punt A op l.

Teken cirkel (A,b)

Noem de snijpunten van de cirkel met l, M en N.

Teken cirkel (M,b) en (N,b)

Het snijpunt van de cirkel met middelpunt A met cirkel met middelpunt M en N boven en onderlangs verbinden, noem de 2 bovenste punten C en D en de 2 onderste E en F.

Teken de middelloodlijn van CD (en dus ook EF), noem de snijpunten G en H.

GA en AH zijn loodlijnen.

Bewijs:

ag=ah

an=an

hoek(ANG)=hoek(ANH) ===> ANG congruent ANH, G en H op middelloodlijn, hoek(GAN)=hoek(HAN)=90, dus loodrecht.

2)

Constructieplan:

Trek lijn l en teken punt A.

Construeer cirkel (A,3) en construeer vanuit l steeds evenwijdige lijnen tot hat snijpunt B en C met de cirkel (A,3)

Construeer de loodlijn uit A op BC (punt D) en verleng de loodlijn tot lijn l.

Bewijs:

ab=ac

ad=ad

hoek(ADB)=hoek(ADC)=90 ===> ABD congruent ACD

Analoog op de andere evenwijdige lijnen incl. lijn l.

3)

Constructieplan:

Teken lijnstuk AB en halfrechte AC.

Construeer de deellijn van hoek(A).

Teken een loodlijn door B die snijdt met de deellijn (punt P) gebruik evenwijdige hulplijn IJ en EF (i.v.m. straal 3 wel nodig)

Laat een loodlijn neer op AC vanuit P en noem het snijpunt D.

Bewijs:

ap=ap

hoek(BAP)=hoek(DAP)

hoek(ADP)=hoek(ABP) ===> BAP congruent DAP ==> AB congruent AD

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Laat eerst eens deze 3 opg zien, dan komen we verder ...


Kun je niet de cirkel tekenen, vervolgens een A' en B' construeren, vervolgens loodlijn op A'B' uit M, dan evenwijdige lijnen tekenen zodat P op AB ligt aan precies de "overkant" van het middelpunt M.

Ofzo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Kun je niet de cirkel tekenen, vervolgens een A' en B' construeren, vervolgens loodlijn op A'B' uit M
Laten we hier eens verdergaan.

Je hebt een lijnstuk AB (groter dan 3) kies bv 5 en een lijn l. We nemen aan dat de cirkel met A als middelpunt en AB als straal de lijn l snijdt.

De cirkel met A als middelpunt en AC=3 als straal hoeft l niet te snijden. Construeer deze cirkel.

Construeer vanuit A een loodlijn op l. Noem het voetpunt D. We zoeken nu een punt C' op AD zo dat AC'/AD=3/5. Weet je hoe dat gaat?

Ga eens verder ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Jaimy11 schreef:1)

2)

Constructieplan:

Trek lijn l en teken punt A.

Construeer cirkel (A,3) en construeer vanuit l steeds evenwijdige lijnen tot hat snijpunt B en C met de cirkel (A,3)

Construeer de loodlijn uit A op BC (punt D) en verleng de loodlijn tot lijn l.

3)
Opg 1) en 3) zijn goed.

Opg 2) begrijp ik niet.

Hint: trek door A een lijn l' evenwijdig aan l.

Vraag: welke constructie gebruiken 'jullie' voor evenwijdige lijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Safe schreef:Opg 1) en 3) zijn goed.

Opg 2) begrijp ik niet.

Hint: trek door A een lijn l' evenwijdig aan l.

Vraag: welke constructie gebruiken 'jullie' voor evenwijdige lijnen.
Bij 2 mag je juist niet zomaar de evenwijdige lijn door A trekken, dat gaat nl niet ivm die passerlengte 3.

De constructie voor een evenwijdige lijn is als volgt:
Laten we hier eens verdergaan.

Je hebt een lijnstuk AB (groter dan 3) kies bv 5 en een lijn l. We nemen aan dat de cirkel met A als middelpunt en AB als straal de lijn l snijdt.

De cirkel met A als middelpunt en AC=3 als straal hoeft l niet te snijden. Construeer deze cirkel.

Construeer vanuit A een loodlijn op l. Noem het voetpunt D. We zoeken nu een punt C' op AD zo dat AC'/AD=3/5. Weet je hoe dat gaat?

Ga eens verder ...
Die lijn in 8 gelijke stukken verdelen m.b.v. evenwijdige lijnen, vervolgens kun je 3 van deze stukken aan AC' toeschrijven en 5 stukken aan AD.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Cirkel construeren met 'verroeste' passer en liniaal

Bij 2 mag je juist niet zomaar de evenwijdige lijn door A trekken, dat gaat nl niet ivm die passerlengte 3.
Ok, dan ga je 'in de buurt' van de gevraagde loodlijn, een loodlijn m' op l oprichten. Dan is het mogelijk door A een lijn m evenwijdig m' te construeren.

Hoe zou jij dat doen?
Die lijn in 8 gelijke stukken verdelen m.b.v. evenwijdige lijnen, vervolgens kun je 3 van deze stukken aan AC' toeschrijven en 5 stukken aan AD.
Ik bedoelde bv AB=5.

Maar stel dat AB niet precies 5 is, maar ietsje groter ...

Bekend is AB (met een bekend punt C) en ook AD. Hoe verdeel je AD (met een onbekend punt C') zodanig dat AC'/AD=AC/AB?

Reageer