Doofcircuit thyristor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 228

Doofcircuit thyristor

In de bijgevoegde figuur is een doofcircuit voor een thyristor afgebeeld. De werking is me niet helemaal duidelijk.

1. De ontsteking: Als de hoofdthyristor th1 ontsteekt zal er door de belasting R2 + L en door de RC keten C + R1 een stroom lopen. Over de condensator zal uiteindelijk de (DC) spanning Vb staan waardoor enkel nog door de belasting een stroom vloeit.

2. Doven van th1 volgens mijn cursus: Bij het ontsteken van th2 zal th2 C opladen via R2 tot de linker plaat van de condensator op spanning Vb staat en de rechter plaat op spanning 2Vb. Dus de spanning over th1 is dan invers gepolariseerd.

Doven van th1 volgens mezelf: Bovenstaande doof werking begrijp ik niet helemaal, volgens mij is het gewoon de referentie die verlegt wordt. Als th2 ontsteekt staat er plots Vb i.p.v. 0 aan de linker plaat van de condensator , mits er over de condensator reeds een spanning Vb stond staat er op de rechter plaat 2Vb.

Kan iemand dit bevestigen of uitleggen waarom dit niet klopt ?

3. Doven van th2: Dit begrijp ik helemaal niet, volgens mijn cursus komt dit door de ompoling van de condensator. OK, de condensator zal ompolen , en uiteindelijk zal er 0 op de rechterplaat staan en Vb op de linker. Maar er komt toch geen inverse spanning over de thyristor ? Tenzij de weerstand R1 heel groot is dat de stroom te laag is wanneer er geen stroom meer door de RLC keten stroomt. (maar daar wordt in de cursus niet over gesproken) En in dat geval zou ik ook niet goed begrijpen hoe de thyristor kan ontsteken. Want kan de stroom door de thyristor dan wel groot genoeg worden om in te schakelen.

Enorm bedankt!
Bijlagen
doofcircuit_thyristor.png
doofcircuit_thyristor.png (9.67 KiB) 804 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Doofcircuit thyristor

Verplaatst naar elektrotechniek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Doofcircuit thyristor

Veronderstel th1 ontstoken en th2 gedoofd.

Na een zekere tijd zal C via R1 opgeladen zijn tot Vb; rechterkant +, linkerkant -.

Nu wordt th2 ontstoken. De linkerkant van C wordt omhooggetrokken tot (ongeveer) Vb. De spanning over C kan niet plots veranderen en daarom zal de rechterkant van C op 2 x Vb staan. Daardoor wordt th1 omgepoold en dus gedoofd.

De linkerkant van C staat nu via th2 op Vb+ en de rechterkant is via R2 en L aan VB-. C is dus omgepoold en zal ontladen en dan opladen met de omgekeerde polariteit. Na een bepaalde tijd zal C dus opnieuw opgeladen zijn, de stroom valt weg en dan dooft th2 eveneens.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer