Onmogelijke eenheden?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 536

Onmogelijke eenheden?

:shock: Ben ik nou zo dom? Ik kan geen enkele onmogelijke eenheid bedenken? Zijn ze er wel?

Ik bedoel iets al : seconden per meter, graden celcius per Tesla....Ohm per meter.....

Ze zijn allemaal te verantwoorden...hmmmm...strange

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Onmogelijke eenheden?

volgens mij bestaan er geen onmogelijke eenheden.

eenheden definieren een maat. en 2 maten kan je altijd wel vergelijken met elkaar.
True knowledge is knowing that you know nothing

Berichten: 226

Re: Onmogelijke eenheden?

Je kunt alle denkbare dimensies met elkaar vermenigvuldigen of op elkaar delen. Of het iets zinnigs voorstelt, is vers twee....

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Onmogelijke eenheden?

Laten we een speldoen, we doen wie het lastigeste eenheid kan verzinnen om er een practisch voorbeeld bij te geven.

voorbeeld:iemand zegt:"meter per graden kelvin"

een ander zegt. de uitzettingscoëficient.

Ik begin met :

een meter seconde

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Onmogelijke eenheden?

leuk idee: je hebt het over snelheid.

nu deze, ik weet het zelf niet (en niet in de BINAS spieken! :wink: )

mol/meter
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Onmogelijke eenheden?

leuk idee: je hebt het over snelheid.
niet echt, snelheid is meter/seconde (leesfoutje veronderstel ik :shock: )

die van jou lijkt me conceptueel nog wel interpreteerbaar, in een lange buis bvb het aantal mol per meter uitdrukken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Onmogelijke eenheden?

Mol/meter bestaat naar mijn weten niet. Mol/meter3 daarentegen wel. Dat is een maat voor molaire concentratie.

Mol vertelt iets over een aantal deeltjes. Deze deeltjes moeten ergens in zitten. ze kunnen niet in een 'meter' zitten. Hiervoor is toch echt een volume nodig.

Nadien even kort op het I-net gezocht:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=mol%2Fmeter&meta=

Het enige dat er bij Mol/meter te verzinnen is dat de Molaire concentratie (dus niet Mol!) per meter toeneemt (concentratie verschil)

Probeer nu eens deze:

seconde/meter2
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 866

Re: Onmogelijke eenheden?

seconde/meter^2 Dat is de tijd die Hitler(die oorspronkelijk een huisschilder was) nodig had om een bepaalde oppervlakte te schilderen? :shock:

Maar ondertussen is "meterseconde" van Antoon nog niet opgelost ,geloof ik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onmogelijke eenheden?

meterseconde, dat is toch het taxitarief? :shock:

Berichten: 866

Re: Onmogelijke eenheden?

klazon Ik kom er niet helemaal uit of meterseconde wel een mogelijke eenheid is voor taxi-ritten. Ik meen te weten dat elke meter die afgelegd wordt met een bepaald tarief vermenigvuldigd wordt. Bovendien wordt elke seconde met een ander tarief vermenigvuldigd en die beide produkten samengeteld, geven de prijs (afgezien van een startbedrag, dat ontstaat zodra je rit begint).

Met die lange beschrijving kan je wel akkoord gaan, neem ik aan.

Maar waarom meterseconde dan een mogelijke eenheid is van het totaal tarief is me niet meteen duidelijk.

Ik heb daarvoor een andere eenheid gekozen met ongeveer de zelfde struktuur namelijk man-uur (of zoals men in de US zegt "personhour" om vooral niet seksistisch te schijnen :wink: ). Bij die eenheid wordt het aantal uren A dat gepresteerd is vermenigvuldigd met het aantal personen dat A uren gewerkt heeft en dan worden die produkten opgeteld. Ik geef dit voorbeeld (man-uur ) omdat het voor mezelf duidelijk is wat het betekent.

Bij de eenheid meteseconde als eenheid voor de prijs van een taxirit heb ik dat gevoel niet.

Mag ik vragen of je me kunt helpen om het wel in te zien?

Misschien willen Antoon of Wouter_Masselink me ook wel ter hulp komen :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Onmogelijke eenheden?

Stephaan,

kennelijk is bij jou het kwartje niet gevallen. Mijn opmerking was als grapje bedoeld omdat ik me bij meterseconde helemaal niks kan voorstellen.

Berichten: 866

Re: Onmogelijke eenheden?

HiHi klazon. Ik had het kunnen denken door het emoticonnetje :shock:

Nu nog gezamelijk op naar een nuttig mogelijk gebruik van de meterseconde. Wie weet had Antoon wel iets in gedachten toen hij dat gedrocht hier plaatste!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Onmogelijke eenheden?

het lijkt mij een onmogelijke eenheid, eigenlijk, net als de mol/meter, ik zou niet weten wat je ermee zou moeten uitdrukken. (ja wouter, kben ook een HLO-er :wink: )
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Onmogelijke eenheden?

toch zie ik niet in wat er verkeerd is met mol/meter

lading per meter bestaat immers ook

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Onmogelijke eenheden?

John Nash schreef: :shock: Ben ik nou zo dom? Ik kan geen enkele onmogelijke eenheid bedenken? Zijn ze er wel?

Ik bedoel iets al : seconden per meter, graden celcius per Tesla....Ohm per meter.....

Ze zijn allemaal te verantwoorden...hmmmm...strange
Je hebt er dan nog met wortels van SI-eenheden, zoals de taaiheid, met als eenheid Pa m^1/2 :?:
???

Reageer