Pinautomaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Pinautomaat

Ik moet nog wat opdrachten voor automatisering. Mijn tweede was het pinautomaat:

[attachment=8640:opdacht_...automaat.JPG]

Ik heb een uitgewerkt en gecontroleerd volgens mij klopt hij wel.
pinautomaat.GIF
pinautomaat.GIF (30.11 KiB) 391 keer bekeken
Ik hoop dat iemand het nog na kan lopen en op of aanmerken kan geven?

Alvast bedankt.

https://skydrive.live.com/?sc=documents&amp...0C7CA2412%21107

Dit is de url naar het bestandje wat ik gemaakt heb, zodat het niet helemaal nagebouwd hoeft te worden.
Bijlagen
opdacht_pinautomaat.JPG
opdacht_pinautomaat.JPG (69.52 KiB) 353 keer bekeken
opdacht_pinautomaat.JPG
opdacht_pinautomaat.JPG (69.52 KiB) 359 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

Volgens mij heb je deze toch wel een tikje te ingewikkeld gemaakt?

Als ik de opdracht goed lees, er is niets dat je ervan weerhoudt om 4 tellers met elk hun eigen drukknop te plaatsen om de code in te geven

dan nog een drukknop om die code door te geven ter controle

code OK? , led gaat branden en blijft branden, alle tellers resetten.

code niet OK? beurtenteller op 1, codetellers resetten

nogmaals niet OK? beurtenteller op 2, codetellers resetten

nogmaals niet OK? beurtenteller op 3, alarm gaat af en blijft afgaan

in jouw versie kan ik de beurtenteller niet resetten, hoe speel ik dan een tweede ronde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

bij tips staat gebruikt 1 drukknop, dus ik neem aan dat je er maar 1 mag gebruiken, het klopt na 3 beurten moet het alarm afgaan en af blijven gaan staat ook in de opdracht. De codes moeten we resetten ja, dat heb ik nu geregeld door vlak voor het lampje en vlak voor de teller tot 3 ze nog aan te sluiten aan de reset.

De enige 2 problemen zijn nog, als ik de code goed ingevoerd heb blijft het lampje aan, maar er staat geloof ik nergens dat dat niet mag. Maar als je de code hebt ingetypt en hij is 3x fout, dan gaat het alarm wel af, maar je kunt daar nog wel gewoon de code goed intypen, daar weet ik eigenlijk geen oplossing voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Pinautomaat

Jan van de Velde schreef:Volgens mij heb je deze toch wel een tikje te ingewikkeld gemaakt?

Als ik de opdracht goed lees, er is niets dat je ervan weerhoudt om 4 tellers met elk hun eigen drukknop te plaatsen om de code in te geven

(...)
bij tips staat gebruikt 1 drukknop, dus ik neem aan dat je er maar 1 mag gebruiken, (...)
Bij tip nummer 1 staat "Gebruik één drukknop die je aansluit op een teller om de teller op het juiste getal te zetten".

Bij tip nummer 4 staat "Gebruik 4 tellers, één voor elke getalscode".

Ik vind regel 1 een beetje vaag omschreven. Bedoelen ze één drukknop om alle 4 tellers de bedienen? Of bedoelen ze zoals Jan bedoelt, 4 tellers, en elke teller één eigen drukknop?

Dat er 4 tellers gebruikt moeten worden, blijkt uit tip 4. Bedoelen ze daarmee dan ook dat je géén 5 tellers mag gebruiken?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

Dat er 4 tellers gebruikt moeten worden, blijkt uit tip 4. Bedoelen ze daarmee dan ook dat je géén 5 tellers mag gebruiken?
Je mag gebruiken wat je wil. Dit zijn slechts hints en tips. Anders moeten ze in de eisen zetten "de hele schakeling mag maximaal 2 tellers bevatten" of zoiets.
Maar als je de code hebt ingetypt en hij is 3x fout, dan gaat het alarm wel af, maar je kunt daar nog wel gewoon de code goed intypen, daar weet ik eigenlijk geen oplossing voor.
koppel het signaal dat het alarm doet afgaan tevens via een invertor en een ENpoort met het huidige lampjessignaal aan je lampje. Je kunt daarna typen wat je wil, zolang je alarm loeit gaat er in geen geval meer dat ledje branden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Ja, dat klopt, maar hij bevat er nu al 1 en het werkt tot nu toe, en waarschijnlijk is het voor de leraar wel de bedoeling dat je het zo doet.
pin_eind.GIF
pin_eind.GIF (10.34 KiB) 340 keer bekeken
Ik heb het gedaan, maar toch gaat het lampje weer branden en stopt de zoemer ermee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

Ik heb het gedaan, maar toch gaat het lampje weer branden en stopt de zoemer ermee.
Dat komt omdat er geen geheugencel voor die zoemer zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Klopt ik heb er nu een geheugencel tussen gedaan en hij werkt!

volgens mij is hij zo goed?

https://skydrive.live.com/?sc=documents&amp...0C7CA2412%21107
pin_einde.GIF
pin_einde.GIF (13.32 KiB) 342 keer bekeken


Het begin is nog hetzelfde alleen het einde aangepast en er staat niet in de opdracht dat je de code nadat je hem goed hebt nog eens moet kunnen typen, dus neem aan dat dat niet hoeft.

Alleen nog 1 probleem, als ik de code fout typ dan telt hij de eerste keer niet mee, pas bij de tweede keer fouttypen komt er 1 te staan en bij de 3de 2 etc. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Het is al opgelost, ik heb hem tot 2 laten tellen ipv tot 3 en dan zet ik in de beschrijving dat dit gewoon tot 3 is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

Het is al opgelost,
Nou, eigenlijk is het dus niet opgelost. Eigenlijk telt hij dus de eerste "misser" op een of andere manier niet mee, en dan zit er dús iets ergens in de systematiek niet lekker. De hamvraag wordt dan, als dat kan, zitten er dan nog meer "bugs" in die je in een test mogelijk over het hoofd ziet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Ik weet het niet het is een beetje raar, want nu deed hij het wel gewoon dat 1=1 2=2 en 3=3 dus vind het een beetje vreemd, maar misschien had ik hem niet goed gereset en stond hij dus nog op 3, dan klopt het wel als hij bij 1 begint. Maar ik heb geen flauw idee of er nog ergens iets niet klopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

Hoe dan ook, zó simpel is deze niet, en al zit er misschien nog een bugje in, geen mens die mag beweren dat je het niet écht hebt geprobeerd. Voor iemand die een paar dagen geleden nog geen kachel brandend kreeg :P heb je héél veel geleerd ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Haha, ja dat is wel waar. Het stoplocht is nu als het goed is ook al gelukt, maar ik zie gewoon heel snel over foutjes heen omdat het ene dan opgelost is maar iets anders weer niet.

Maar in ieder geval heel erg bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Pinautomaat

Ik weet hoe het komt geloof ik, als ik eerst de pincode goed typ en vervolgens fout, dan telt hij 0=1 1=2 2=3 en 3=4, maar als je hem gewoon gelijk fout doet niet, het is natuurlijk niet logisch dat je eerst je code goed doet en daarna weer fout doet. dus neem aan dat het geen probleem is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Pinautomaat

dus neem aan dat het geen probleem is.
Dit is eigenlijk wél een "probleem", in zoverre dat het ding gewoon op nul moet blijven staan na (dan wel terug moet op nul na bijv twee mislukte invoeren gevolgd door - ) een goede poging.

We verwachten iets van een machine, en we zijn verbaasd (of zelfs boos) als een machine niet áltijd onze logica volgt. Dit is dus echt wat we noemen een "bug". Alles werkt perfect tót dat éne keertje dat we dit-of-dat doen, dan ineens gebeurt er iets dat onvoorzien of zelfs ongewenst is. In een goed programma / goede machine gebeurt dat niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer