't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Hallo allemaal,

Ik doe af en toe mee aan een quiz en daar, maar ook elders in mijn dagelijks leven overkomt het me nogal vaak dat ik het antwoord op een vraag ken maar het niet kan zeggen.

bvb. Je heb het boek gelezen, maar kan nu niet op de titel ervan komen. Zoiets.

Het fameuze het-ligt-op-het-puntje-van-mijn-tong fenomeen zeg maar, wat ons allemaal wel eens is overkomen veronderstel ik.

Nu wou ik weten of ik via een soort van trucje sneller tot de informatie (de titel v/h boek oid) kan komen?

Want meestal, vooral op een quiz, is, tegen de tijd dat het antwoord bij me is opgekomen, het natuurlijk al te laat.

Re: 't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Erithacus_Rubecula schreef:Nu wou ik weten of ik via een soort van trucje sneller tot de informatie (de titel v/h boek oid) kan komen?

Want meestal, vooral op een quiz, is, tegen de tijd dat het antwoord bij me is opgekomen, het natuurlijk al te laat.
- Vaak weet je al wel een paar letters of klanken uit het woord of het aantal lettergrepen, probeer dan wat mogelijkheden.

- Als je uitdrukkingen of rijtjes kent waarin het woord voorkomt, dreun die dan op (vaak spreek je het woord dan vanzelf uit).

- Haal je verwante zaken voor de geest.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: 't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Maar soms weet je het totaal niet (meer (tijdelijk)).

Onlangs was het antwoord Florence Nightingale. Ik wist dat ik het wist, maar ik kon gewoon niets bedenken die er ook maar op leek. Het enige dat ik wist, dat was dat ik het wist ;) en al sloeg je me dood ik zou er nooit zijn opgenkomen. Toen ik het antwoord dan hoorde, zei ik natuurlijk "zie je wel dat ik het wist!" maar daar ben je dan niet veel mee. :P

Re: 't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Erithacus_Rubecula schreef:Maar soms weet je het totaal niet (meer (tijdelijk)).

Onlangs was het antwoord Florence Nightingale. Ik wist dat ik het wist, maar ik kon gewoon niets bedenken die er ook maar op leek. Het enige dat ik wist, dat was dat ik het wist ;) en al sloeg je me dood ik zou er nooit zijn opgenkomen. Toen ik het antwoord dan hoorde, zei ik natuurlijk "zie je wel dat ik het wist!" maar daar ben je dan niet veel mee. :P
Als je geen enkel aanknopingspunt hebt wordt het moeilijk. Bij je voorbeeld zou het kunnen dat je vagelijk weet dat de naam iets met een vogel te maken heeft. Dan zou je wat vogelnamen kunnen bedenken.

Maar goed - ik het het zelf ook wel eens en soms werken dan mijn trucjes ook niet.

Berichten: 373

Re: 't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Wat ik wel eens gehoord heb is dat dit het onderbewustzijn is dat op zoek is naar de gezochte zin. En daar werd ook uitgelegd dat dat "pushen" (door je bewustzijn er op aandringen, "wat is het nou, vind het nou") alleen maar averechts werkt. Jij kan zelf tenslotte ook niet lekker werken als er iemand achter je staat constant te zeggen "doe het nou".

Oftewel, gewoon aan iets anders denken en het komt wel. Dat is de tip die daar ook werd genoemd.

Maarja...daar ben je in een tijdgebaseerde quiz nergens mee. Of het moet om Twee voor Twaalf gaan: daar kun je vragen passeren en die dan later alsnog beantwoorden. Dan heb je kans dat je op het antwoord komt terwijl je met een andere vraag bezig bent, en dan zou je er nog wat aan hebben.

Maar goed, dit heb ik ook maar een keer ergens gelezen, volgens mij in Jesse Schell's boek The art of game design, maar ik weet hiet helemaal zeker of het inderdaad daaruit komt.

Verder hoeft het niet zo te zijn dat jij dit fenomeen erger hebt dan anderen. Waarschijnlijk is het gewoon zo dat puur doordat je aan quizzen meedoet je hier vaker mee in aanraking wordt gebracht. Want quizzen zijn bij uitstek dingen die je herinneren aan dingen die je wel weet, maar niet actief iets mee doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: 't ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op.

Je hoeft niet direct aan een ziekte te denken

maar herinnert niettemin aan afasie.

Reageer