Eerste wet kirchhoff oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 157

Eerste wet kirchhoff oefening

Beste,

Heb net een oefening opgelost ivm de wet van Kirchhoff, mijn vraag was of het juist is?

Oefening 3.

Met vriendelijke groeten,
Bijlagen
Scan.jpeg
Scan.jpeg (213.93 KiB) 639 keer bekeken
Schermafbeelding_2011_10_10_om_16.08.07.png
Schermafbeelding_2011_10_10_om_16.08.07.png (128.07 KiB) 634 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Eerste wet kirchhoff oefening

Ik vind I1 en I2 wat verwarrend, omdat er maar één stroom loopt in een serieschakeling.

Ik neem aan, dat met I2 de stroom bedoeld wordt die ten gevolge van U2 loopt.

U2 = (R1+R2)I2, dus 5V = (1 + 1)Ω x I2.

Nu kun je I2 zelf berekenen.

Op dezelfde manier kun je I1 berekenen.

Als je let op de richtingen kun je ook I berekenen, de feitelijke stroom in deze kring.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Eerste wet kirchhoff oefening

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 157

Re: Eerste wet kirchhoff oefening

Neutra schreef:Ik vind I1 en I2 wat verwarrend, omdat er maar één stroom loopt in een serieschakeling.

Ik neem aan, dat met I2 de stroom bedoeld wordt die ten gevolge van U2 loopt.

U2 = (R1+R2)I2, dus 5V = (1 + 1)Ω x I2.

Nu kun je I2 zelf berekenen.

Op dezelfde manier kun je I1 berekenen.

Als je let op de richtingen kun je ook I berekenen, de feitelijke stroom in deze kring.
Ja daarom dat ik twijfelde of de oefening wel juist is, de stroom in serie is toch overal hetzelfde? Maar door die 2 voedingsbronnen werd ik in de war gebracht.

Waarom gebruikt u (R1+R2) en niet alleen R2?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Eerste wet kirchhoff oefening

Neutra schreef:Ik vind I1 en I2 wat verwarrend, omdat er maar één stroom loopt in een serieschakeling.

Ik neem aan, dat met I2 de stroom bedoeld wordt die ten gevolge van U2 loopt.

U2 = (R1+R2)I2, dus 5V = (1 + 1)Ω x I2.

Nu kun je I2 zelf berekenen.

Op dezelfde manier kun je I1 berekenen.

Als je let op de richtingen kun je ook I berekenen, de feitelijke stroom in deze kring.
Er loopt inderdaad maar één stroom in deze kring maar je mag die wel op verschillende plaatsen benoemen met een verschillende naam.

Op het knooppunt tussen R1 en R2 is niets anders aangesloten dan die twee weerstanden. Wat is dan volgens de 1ste wet van Kirchhoff de stroom I2 rekening houdend met de richting van de stroompijlen?

Dat neemt niet weg dat de opgave waarschijnlijk niet bij die tekening hoort. De maximale stroom die door U2 en U1 kan geleverd worden aan R1 en R2 is 7.5mA.

Daarnaast is ook de aanduiding van de spanningen een beetje vreemd: op de tekening staan de spanningsbronnen aangeduid met + en - maar de spanning wordt opgegeven als 10V resp. -5V. Dit houdt alleen steek als er spanningspijlen gebruikt worden op de tekening.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer