Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Voor een scheikunde practicum moet ik deze vraag oplossen:

Als men aan een kopersulfaatoplossing druppelsgewijs ammonia toevoegt, ontstaat er een neerslag van koperhydroxide:

Cu2+(aq) + 2 OH-(aq) Afbeelding Cu(OH)2(s) (1)

Gaat men door met toevoegen van ammonia dan verdwijnt het neerslag en ontstaat een donkerblauwe oplossing. De donkerblauwe kleur wordt veroorzaakt door ionen Cu(NH3)42+ die gevormd zijn volgens reactie 2:

Cu2+(aq) + 4 NH3(aq) Afbeelding Cu(NH3)42+ (aq) (2)

Geef een verklaring voor het verdwijnen van het neerslag aan de hand van een evenwichtsbeschouwing.

Ik denk dat ik iets met de dissociatieconstante moet doen. Deze is voor dit complex: 7,1x10-14.

Dan moet je deze formule ook toepassen denk ik.
\(Q= \frac{[Cu(NH_3)_4^{2+}]}{[Cu^{2+}][NH_3]^4}\)
Ik weet echter niet hoe

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Ik weet niet hoe jouw cursus dit soort formules schrijft, maar de gegeven waarde van de evenwichtsconstante is duidelijk bedoeld als:
\(K = 7,1*10^{-14} = \frac{[Cu^{2+}][NH_3]^4}{[Cu(NH_3)_4^{2+}]} \)
Of als je de reciproke hiervan neemt:
\(Q = 1,4*10^{13} = \frac{[Cu(NH_3)_4^{2+}]}{[Cu^{2+}][NH_3]^4}\)
Vraag je nu af wat het toevoegen van flink wat NH3 tot gevolg heeft voor de resulterende [Cu2+]

En wat heeft dat voor invloed op de vorming van Cu(OH)2 als je denkt aan het oplosbaarheidsproduct daarvan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Fred F. schreef:Ik weet niet hoe jouw cursus dit soort formules schrijft, maar de gegeven waarde van de evenwichtsconstante is duidelijk bedoeld als:
\(K = 7,1*10^{-14} = \frac{[Cu^{2+}][NH_3]^4}{[Cu(NH_3)_4^{2+}]} \)
Of als je de reciproke hiervan neemt:
\(Q = 1,4*10^{13} = \frac{[Cu(NH_3)_4^{2+}]}{[Cu^{2+}][NH_3]^4}\)
Vraag je nu af wat het toevoegen van flink wat NH3 tot gevolg heeft voor de resulterende [Cu2+]

En wat heeft dat voor invloed op de vorming van Cu(OH)2 als je denkt aan het oplosbaarheidsproduct daarvan?
Hoi,

Okee, bedankt, ik denk dat we de concentratiebreuk verkeerd hadden.

Maar ik weet nog steeds niet hoe je hiermee een verklaring voor het verdwijnen van het neerslag aan de hand van een evenwichtsbeschouwing kunt geven.

Want als we meer NH_3 toevoegen, of een hogere concentratie, verdwijnt het koperhydroxide en ontstaat er Cu(NH_3)_4.

Hoe kun je dit aan de hand van een evenwichtsbeschouwing aantonen?

Mvg,

Fieke

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Vraag je nu af wat het toevoegen van flink wat NH3 tot gevolg heeft voor de resulterende [Cu2+]
En wat heeft dat voor invloed op de vorming van Cu(OH)2 als je denkt aan het oplosbaarheidsproduct daarvan?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Ja!

Dat denk ik.

Berichten: 5

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

\(K = 7,1*10^{-14} = \frac{[Cu^{2+}][NH_3]^4}{[Cu(NH_3)_4^{2+}]} \)
Of als je de reciproke hiervan neemt:
\(Q = 1,4*10^{13} = \frac{[Cu(NH_3)_4^{2+}]}{[Cu^{2+}][NH_3]^4}\)
Vraag je nu af wat het toevoegen van flink wat NH3 tot gevolg heeft voor de resulterende [Cu2+]

En wat heeft dat voor invloed op de vorming van Cu(OH)2 als je denkt aan het oplosbaarheidsproduct daarvan?
Waarschijnlijk moeten we inderdaad iets met de oplosbaarheidsproduct van Cu(OH)2 doen, dit is: 1,6x10-19

Ik neem verder aan dat als ik er meer ammonia toevoeg, het evenwicht verschuift naar Cu(NH_3)_4, de concentratie koperionen neemt af. Maar ik weet niet zo goed wat ik daarmee kan. En hoe ik dan dat oplosbaarheidsproduct moet gebruiken.

Mvg,

Fieke

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Laat die constantes en hun waarde zitten, en kijk eens gewoon naar de evenwichten, de reactievergelijkingen zelf dus.

Misschien heb je ooit de naam Le Châtelier horen vallen, misschien niet.

Hoe dan ook: Wat gebeurt er met de ligging van het oplosevenwicht als je de concentratie Cu2+ verhoogt? En wat gebeurt er met dat evenwicht als die concentratie verlaagt? Zelfde vragen voor de concentratie OH-, het andere opgeloste deeltje dat in dat evenwicht is betrokken.

Vervolgens moet je eens beredeneren wat de invloed is van het toevoegen van NH3 op de concentraties van beide deeltjes. Daartoe moet je onder andere naar de complexvorming kijken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Marko schreef:Laat die constantes en hun waarde zitten, en kijk eens gewoon naar de evenwichten, de reactievergelijkingen zelf dus.

Misschien heb je ooit de naam Le Châtelier horen vallen, misschien niet.

Hoe dan ook: Wat gebeurt er met de ligging van het oplosevenwicht als je de concentratie verhoogt? En wat gebeurt er met dat evenwicht als die concentratie verlaagt? Zelfde vragen voor de concentratie OH-, het andere opgeloste deeltje dat in dat evenwicht is betrokken.

Vervolgens moet je eens beredeneren wat de invloed is van het toevoegen van NH3 op de concentraties van beide deeltjes. Daartoe moet je naar de complexvorming kijken.
Hallo,

Ik weet dat als ik de concentratie Cu2+ verhoog, het evenwicht verschuift naar de andere kant, naar de kant van de koperhydroxide. Er wordt dus meer koperhydroxide gemaakt.

Hetzelfde geldt voor de concentratie OH-, deze staan immers aan dezelfde kant van de evenwichtspijlen.

Ik weet dat als ik de concentratie NH3 verhoog, dat de hoeveelheid koperhydroxide afneemt (dat staat ook in de vraag). Maar dat is nog geen antwoord op de vraag :

Ik ben niet echt een held in scheikunde

Mvg,

Fieke

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Evenwicht titratie van koperhydroxide met ammonia

Fieke-17 schreef:Hallo,

Ik weet dat als ik de concentratie Cu2+ verhoog, het evenwicht verschuift naar de andere kant, naar de kant van de koperhydroxide. Er wordt dus meer koperhydroxide gemaakt.

Hetzelfde geldt voor de concentratie OH-, deze staan immers aan dezelfde kant van de evenwichtspijlen.
Dus wat gebeurt er als de concentratie van Cu2+ vermindert?
Ik weet dat als ik de concentratie NH3 verhoog, dat de hoeveelheid koperhydroxide afneemt (dat staat ook in de vraag). Maar dat is nog geen antwoord op de vraag :
Nee, en dat is ook geen antwoord op de vraag die ik hierboven schreef: Wat is de invloed van NH3 op de concentratie Cu2+, en wat is de invloed op de concentratie OH-??

Met andere woorden: Wat gebeurt er met de Cu2+ ionen in de oplossing wanneer er N3 aan de oplossing wordt toegevoegd?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer