[ scheikunde] Spreekbeurt GIF

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[ scheikunde] Spreekbeurt GIF

Hallo, ik heb per toeval (eigenlijk geloof ik niet in toeval ;) ) deze site ontdekt en dacht dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Voor het vak scheikunde (3de graad ASO) moeten wij van de leerkracht een spreekbeurt houden over iets dat met chemie te maken heeft. Ik heb besloten om het over gif te hebben, ik vind het een enorm interessant en fascinerend thema en 't is ook eens iets anders :shock: , ik heb al veel informatie gevonden (National Geographic).

Ik heb wel een klein probleempje, ik moet ook een proef maken...

Ik heb de regels gelezen Moderator, ik weet dat het verboden is om te vragen hoe gif gemaakt wordt, daarom vraag ik of iemand een ander idee heeft. Misschien kan ik aantonen dat ik een giftige stof ongiftig kan maken? Of hoe ik iets giftig voorbereid met behulp van ongiftige stoffen?Of hoe je kan aantonen dat iets giftig is?Het mag iets heel simpel zijn ( en liefst origineel 8) )

Ik begrijp dat ik niet met toxische stoffen zomaar een proef kan maken, daarom vraag ik jullie suggesties en brainstorming... WELKE PROEF ZOU JIJ DOEN ALS JE EEN SPREEKBEURT OVER GIF MOEST HOUDEN?

ps Ik heb het in mijn spreekbeurt over zyklon-B gas, arsenicum, slangen, spinnen,botox, gif in de geschiedenis,het verschil (zijden draadje) tussen gif en medicijn, 'lethal injections' en zoveel meer...

Bedankt voor jullie hulp :?:

Berichten: 124

Re: [ scheikunde] Spreekbeurt GIF

Om te beginnen: alles is 'giftig'. Het maakt alleen uit welke concentratie je neemt; hoe lager de concentratie voor de nadelige gevolgen, hoe 'giftiger' de stof.

Je kunt stoffen dus niet ontgiftigen, maar je kunt ze wel dusdanig manipuleren dat de MAC-waarde omhoog gaat (feitelijk heb je het dan dus niet meer over dezelfde stof).

Re: [ scheikunde] Spreekbeurt GIF

proefje: aantonen dat de meeste organische giffen adsorberen aan norit?

bijvoorbeeld: oplosmiddel tetra, damp door een noritpakketje heenzuigen

(nou alleen nog een middel zien te vinden om tetra aan te tonen. ik weet niet of je scheikundeleraar ermee akkoord gaat enkele getuigen even te laten ruiken.)

succes

Reageer