Reactietypes herkennen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Reactietypes herkennen

Ik blijf moeite houden met het herkennen van reactietypes. Is er iemand die me hiermee op weg zou kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactietypes herkennen

Er zijn talloze manieren om reacties te ordenen, en het is niet duidelijk welke manier je hier bedoelt. Geef eens een voorbeeld van de reactie"types" die je niet begrijpt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Reactietypes herkennen

Oh excuses.

Ik bedoel redoxreacties, complexdissociatie, oplosbaarheid/neerslagreactie, etc. Is het nu iets duidelijker wat ik bedoel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactietypes herkennen

In dat geval is het een kwestie van herkennen hoe een bepaalde stof "eruitziet". Het helpt ook als je een paar keer door de tabellen met redox-koppels kijkt, zodat je die kunt herkennen in een reactie. Hetzelfde voor zuren en basen.

Een complex herken je altijd aan het feit dat het een metaalion als centrum heeft en liganden zoals NH3 en H2O eromheen. Een complex zal er altijd uitzien als

[Cu(NH3)4]2+

Dus met het metaal, een x aantal liganden, en dat geheel tussen vierkante haken. Kom je zoiets tegen aan 1 kant van de pijl, en het metaal en de liganden aan de andere kant van de pijl, dan zal het om een complexvormingsreactie gaan.

Zoiets kun je ook doen voor neerslag/oplossingsreacties. Een neerslag is een zout. Aan de andere kant van de pijl staan de losse ionen. Oplossen is precies de ogmekeerde reactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 25

Re: Reactietypes herkennen

een redoxreactie is een reactie waarbij het voornamelijk gaat over de oxidatietrappen die de atomen in de reactie aannemen.

bv:

Cu2+ + 2 e- ==> Cu

Een dissociatie reactie is de recactie waarbij bv een zuur of een zout dat opgelost is in water splitst in ionen

bv:

NaCl ==> Na+ + Cl-

Voor complex dissociaties komt het op hetzelfde principe neer hiervoor moet je de molecuulformule kenne en dan hieruit de ladingen van de ionen bepalen.

Een neerslag reactie is slechts de stoffen kennen en als je een periodiek susteem hebt waarop de Ks waardes opstaan moet je kijken naar deze tabel al de stoffen dat daarin staan zijn de stoffen die zeker kunnen neerslaan .

bv:

AgNO3 + NaCl ==> Ag+ + Cl- ==> AgCl

hierbij slaat AgCl neer

Ik hoop dat je hier wat verer mee bent

Reageer