Soorten markten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

Soorten markten

Voor economie hebben wij het nu over verschillende soorten van monopolie, oligopolie etc.

Maar ik kom er niet helemaal uit, wat wat is en hoop dat iemand mij kan helpen.

Monopolie: 1 aanbieder, veel invloed op de prijs, geen concurrentie, steile prijs afzet grafiek

oligopolie: weinig aanbieders (door fusies), kartels, geen concurrentie, matig steil

volkomen concurrentie: veel aanbieders, aanbieders/vragers geen invloed op de prijs, horizontale afzet grafiek

monopolistische concurrentie: weinig aanbieders, dezelfde producten maar in een andere vorm (taxi, trein etc.), weinig concurentie, aanbieders beïnvloeden prijs, matig horizontaal.

Weet iemand nog meer kenmerken om ze uit elkaar te houden? En wat is de rede dat de grafieken op die manieren lopen?

Ook is er nog een opdracht die ik niet snap, ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
econo.GIF
econo.GIF (240.11 KiB) 303 keer bekeken
dit is de opdracht, a is nog gelukt, maar b snap ik echt niet, ik heb wel de uitwerkingen, maar daar pakken ze opeens 1% en ik weet niet waarom! Hoop dat iemand kan helpen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Soorten markten

En wat is de reden dat de grafieken op die manieren lopen?
Maak dan eens een lijstje met een of een paar producten van elke soort aanbieder/groep aanbieders dat jij zelf gebruikt/nodig hebt. Vraag je af wat een prijsverhoging of verlaging van zo'n product voor invloed zou hebben op hoeveel jij van zo'n product zou (blijven) afnemen. Probeer dat eens terug te zien in die grafieken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer