Inspanningsfysiologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Inspanningsfysiologie

L.S.

Ik ben op school bezig met een WO over de invloed die sport op je gemoedstoestand heeft.

Ik wil dit nu eerst fysiologisch bekijken, maar er is heel veel verwarrende informatie te vinden.

Zo heb ik een paar vragen die wat meer duidelijkheid zouden scheppen:

Wat is het verschil tussen bèta-endorfinen en endorfines? Horen ze bij elkaar?

Zo is de definitie van endorfines die ik op wikipedia heb kunnen vinden zo geformuleerd:

".. lichaamseigen stoffen, vaak polypeptides, die als neurotransmitter fungeren."

Maar een bèta-endorfin blijkt een hormoon te zijn. Dat schept dus wat verwarring.

Hoe kan dus intensief inspannen leiden tot een gevoel van euforie, zo zijn er veel (schijnbare) mogelijkheden,

maar welke is nou goed? Komt het door het ontstaan van dopamine als gevolg van beta-endorfinen op receptoren?

Of is het totaal iets anders?

Ik hoop dat er iemand is die wat duidelijkheid kan brengen !

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inspanningsfysiologie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Inspanningsfysiologie

Verplaatst naar Fysiologie.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 58

Re: Inspanningsfysiologie

Ik ben een hobbyist op het gebied van menselijke fysiologie, maar ik kan je wel 'n beetje helpen denk ik.

Endorfinen is niks meer dan een verzamelnaam voor endogene peptides die effect uitoefenen via de opioid receptor. Beta-endorfine behoort tot de endorfinen, en is een opioid receptor agonist.
Maar een bèta-endorfin blijkt een hormoon te zijn. Dat schept dus wat verwarring.
Dat het een hormoon is betekent niet dat het geen peptide kan zijn! Er zijn tal van hormonen in het menselijk lichaam welke peptides zijn, denk bijv. aan insuline, glucagon, GH, etc.

Een hormoon signaleert andere delen in het lichaam via de bloedbaan. Het zegt dus in den beginsel niks over de structuur van iets. Een peptide wel. Peptides zijn polymeren van aminozuren die gebonden zijn door peptide bindingen.

Tijdens een fysieke inspanning gebeurt er op endocrien niveau aardig wat. M.b.t. gevoel van euforie spelen idd de endorfinen 'n rol. Er komen aardig wat endorfinen vrij die binden aan de opioid receptor en zorgen voor een gevoel van euforie. Ook komt er dopamine (onafhankelijk van endorfine) vrij, welke hier ook aan bijdraagt. Endorfine komt onafhankelijk van het type inspanning vrij met ongeveer dezelfde mate, daar waar dopamine vooral vrijkomt bij 'low' en 'moderate' intensity. Verder zorgt frequente beoefening van (intensieve) sport voor een hogere gevoeligheid voor endorfinen. Verder speelt ook serotonine een rol.

Reageer