Gewichtje en plank.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 141

Gewichtje en plank.

Hey allemaal,

Ik had laatst een opdracht dat ik moest berekenen hoe ver een gewichtje vanaf een plank afgezet kon worden voordat hij ging kantelen.

Er lag dus een plank op een kaderand.

De plank was 3 meter en het gewicht van de plank was 2 kilo.

1,8 meter van de plank Ligt op de kade, dus 1,2 meter steekt uit.

De reden waarom ik dit allemaal fout had, is omdat ik eigenlijk stof van het volgende jaar ging toepassen.

Zo berekende ik hoeveel Kilo je per meter hebt, en in de opdracht verwaarloosden ze het gewicht.

Maar de berekeningen als volgt.

We noemen de kant dat op de kade ligt d1 en het gewicht wat daar hangt F1

Aan de linkerkant noemen we het d2 en F2

2/3 kg per m.

gewichtje is 800 gram

d1=1,8m

F1=1,8*2/3=1,2 kg

d2=1,2m

F2=1,2*2/3+0,8=1,6 kg

Voor evenwicht geldt:F1*d1=F2*d2

Dan gaan we getallen invullen met d2als missende getal.

1,2*1,8=1,6*d2

2,16=1,6d2

1,35=d2

Dus dit wil zeggen dat als het gewichtje >1,35 meter zou staan het gaat kantelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gewichtje en plank.

Wat is de vraag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Gewichtje en plank.

Jemini schreef:2/3 kg per m. is niet nodig

gewichtje is 800 gram ja, dat gegeven ontbrak nog

d1=1,8m nee

F1=1,8*2/3=1,2 kg nee

d2=1,2m nee, dit is de grote onbekende

F2=1,2*2/3+0,8=1,6 kg nee

Voor evenwicht geldt:F1*d1=F2*d2 ja!

Dan gaan we getallen invullen met d2als missende getal.

1,2*1,8=1,6*d2 foute getallen

2,16=1,6d2

1,35=d2

Dus dit wil zeggen dat als het gewichtje >1,35 meter zou staan het gaat kantelen. fout antwoord
Voordat je gaat rekenen moet je kort opschrijven met welk natuurkundige principe je het probleem gaat oplossen. Als je bezig bent in een hoofdstukje over hefbomen in evenwicht (ik gok maar wat), dan is "hefboom in evenwicht" vermoedelijk het principe. Maak een duidelijke tekening van de situatie dat er net nog evenwicht is. Markeer het draaipunt van de hefboom en de twee aangrijpingspunten van de twee krachten met dikke punten. Even nadenken in welk punt van de plank de zwaartekracht aangrijpt (hoe heet dat punt). Schrijf dan de formule voor de hefboom in evenwicht op (die bij jouw berekening er ergens verdwaald tussen staat). Dan de gegevens invullen, zoals je hierboven al probeerde, en klaar is Kees.

De vraag lijkt een beetje op de poes die over de plank loopt: http://forum.fok.nl/topic/391316

Berichten: 141

Re: Gewichtje en plank.

jkien schreef:Voordat je gaat rekenen moet je kort opschrijven met welk natuurkundige principe je het probleem gaat oplossen. Als je bezig bent in een hoofdstukje over hefbomen in evenwicht (ik gok maar wat), dan is "hefboom in evenwicht" vermoedelijk het principe. Maak een duidelijke tekening van de situatie dat er net nog evenwicht is. Markeer het draaipunt van de hefboom en de aangrijpingspunten van de twee krachten met dikke punten. Schrijf dan de formule voor de hefboom in evenwicht op (die bij jouw berekening ergens verdwaald tussen staat). Dan de gegevens invullen, zoals je hierboven al probeerde, en klaar is Kees.

Jouw vraag lijkt een beetje op de poes die over de plank loopt: Wat is de vraag?
of het kloptte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Gewichtje en plank.

Jemini schreef:natuurkundedocent zei echter wel dat het 2/3 kg per meter zou zijn.

Ik denk dat ik een verkeerd draaipunt heb gekozen.
Bij een hefboom heb je niets aan kilogram per meter. (Misschien werd er iets met kilogram maal meter bedoeld).

Het draaipunt is het punt dat op zijn plaats blijft als de hefboom begint te kantelen. In dit vraagstuk is dat niet het midden van de plank, kijk maar naar je tekening. Welk punt gaat niet omhoog en niet omlaag?

Berichten: 141

Re: Gewichtje en plank.

jkien schreef:Bij een hefboom heb je niets aan kilogram per meter. (Misschien werd er iets met kilogram maal meter bedoeld).

Het draaipunt is het punt dat op zijn plaats blijft als de hefboom begint te kantelen. In dit vraagstuk is dat niet het midden van de plank, kijk maar naar je tekening. Welk punt gaat niet omhoog en niet omlaag?
het punt dat op de kaderand ligt en dat punt had ik genomen.

In deze opgave speelt het gewicht van de plank ook een rol, in het boek negeren ze dit gewicht maar wordt het wel gegeven.

Dit is dus waarom ik hier terecht ben gekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Gewichtje en plank.

Dit onderwerp past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gewichtje en plank.

Draaipunt:
het punt dat op de kaderand ligt en dat punt had ik genomen.
klopt
In deze opgave speelt het gewicht van de plank ook een rol, in het boek negeren ze dit gewicht maar wordt het wel gegeven.
het boek kán dat gewicht van die plank niet negeren. Het hoeft alleen niet per se over beide delen (het op de kade liggende en het overhangende deel) tevoren verdeeld te worden.

Jij verdeelt het wél, maar veronderstelt dan dat elk deelgewicht zich geconcentreerd mag denken op de volle afstnd van eht draaipunt. Dat klopt niet, je moet het gewicht van elk deel geconcentreerd denken in eht massamiddelpunt van elk deel

drie krachten, drie armen, en één arm is onbekend
plank.png
plank.png (6.64 KiB) 1195 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Gewichtje en plank.

Jij verdeelt het wél, maar veronderstelt dan dat elk deelgewicht zich geconcentreerd mag denken op de volle afstnd van eht draaipunt. Dat klopt niet, je moet het gewicht van elk deel geconcentreerd denken in eht massamiddelpunt van elk deel
Dit snap ik niet helemaal.

Ik heb de massa's gewoon berkend 1,8*2/3 is de massa die sowieso aan de linkerkant hangt, en 1,2*2/3+0,8 is wat sowieso aan de rechterkant hangt.

Aan het plaatje snap ik niet waarom d1 en d2 niet tot aan het einde van de plank lopen.

En hoe moet ik de vergelijking met 3 armen opschrijven?

F1*d1=F2*d2+F3*d3?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gewichtje en plank.

Jemini schreef:Dit snap ik niet helemaal.

Ik heb de massa's gewoon berkend 1,8*2/3 is de massa die sowieso aan de linkerkant hangt, en 1,2*2/3+0,8 is wat sowieso aan de rechterkant hangt.
ah, omdat er gen eenheden bijstaan snapte ik hier niet wat je aan eh doen was. Overigens, je mag neit zomaar de massa's van poes en plankdeel bij elkaar optellen. Het hangt wel degelijk af van de plaats van poes of de boel kantelt of niet, dus die heeft een apart moment, en als je de massa van poes al bij de plank optelt tot één geheel kun je daar geen eigen "arm" dpoes meer aan toekennen.
Aan het plaatje snap ik niet waarom d1 en d2 niet tot aan het einde van de plank lopen.
Als de zwaartekracht aangrijpt in het massamiddelpunt/zwaartepunt van een voorwerp (zoals je ongetwijfeld hebt geleerd) moet je je dus de massa van dat plankdeel geconcentreerd in dát punt voorstellen. Dan heb je dus de situatie vereenvoudigd tot een puntmassa op 90 cm van het draaipunt aan de ene kant, en een puntmassa op 60 cm van eht draaipunt aan de andere kant.
En hoe moet ik de vergelijking met 3 armen opschrijven?

F1*d1=F2*d2+F3*d3?
yep
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 141

Re: Gewichtje en plank.

F1*d1=F2*d2+F3*d3

1,2*0,9=0,8*0,6+0,8*d3

1,08=0,48+0,8d3

0,6=0,8d3

0,75=d3.

Dus de poes kan maximaal op 0,75 meter van de kaderand staan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Gewichtje en plank.

Klopt, 0,75 m.

Overigens, zoals Jan van de Velde al opmerkte, is het onnodig dat je de plank denkbeeldig in twee stukken hebt gehakt, elk met een eigen zwaartepunt. Mooier en makkelijker is het om de plank heel te laten. Hij heeft dan gewoon een enkel zwaartepunt waar de kracht aangrijpt, in het midden van de plank, 0,3 meter links van het draaipunt. Dus een massa van 2,0 kg op 0,3 m afstand van het draaipunt. Dan werken er maar twee krachten op de hefboom. De evenwichtsregel Fplank * dplank = Fpoes * dpoes levert hetzelfde antwoord op.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Gewichtje en plank.

Dat is goed.

Edit: Jkien was me voor.

Berichten: 141

Re: Gewichtje en plank.

jkien schreef:Klopt, 0,75 m.

Overigens, zoals Jan van de Velde al opmerkte, is het onnodig dat je de plank denkbeeldig in twee stukken hebt gehakt, elk met een eigen zwaartepunt. Mooier en makkelijker is het om de plank heel te laten. Hij heeft dan gewoon een enkel zwaartepunt waar de kracht aangrijpt, in het midden van de plank, 0,3 meter links van het draaipunt. Dus een massa van 2,0 kg op 0,3 m afstand van het draaipunt. Dan werken er maar twee krachten op de hefboom. De evenwichtsregel Fplank * dplank = Fpoes * dpoes levert hetzelfde antwoord op.
Ik snap de logica niet van wat jij net zei.

Ik vind het veel logischer om het zo te doen.

Het gaat erom dat ik het antwoord krijg maakt niet uit hoe complex het is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Gewichtje en plank.

Ik vind, eerlijk gezegd, de oplossing van Jan en van jkien veel logischer.

Het is minder rekenwerk en het leidt sneller tot resultaat.

Reageer