Versterker + inverter

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

Versterker + inverter

Hoi,

Ik ben hier net nieuw, maar ik zal mn best doen geen domme dingen te doen ;)

anyway, ik heb hier twee ccfl lampen liggen, pas een nieuwe inverter voor gekocht, want de oude was kapot. Nou had ik het idee om hem te laten reageren op het geluid van mijn pc (via de 3.5mm jack) en achter me beeldscherm te plakken. Dus ik heb een klein versterkertje gebouwd, 1 transistor, een 220kOhm en 1kOhm weerstand en een .22uF elco. Eerst getest op vier ledjes, en het werkt perfect, allemaal heel leuk. Dus ik sluit hem aan op mijn inverter met de ccfl's er aan, en er gebeurt niks (er brandde gelukkig ook niks door). De spanning na de versterker is maximaal 12V (dat is ook de bronspanning) en dat is ook wat de inverter nodig heeft. Toen het allemaal aan elkaar zat, stond er maar ongeveer 1 tot 2V op de inverter.

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?

Ik kom er trouwens net achter dat dit beter in het elekrotechniek forum geplaatst kan worden :\ zou iemand dit kunnen verplaatsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versterker + inverter

Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Hoe zit het met de impedanties? Wat is de ingangsimpedantie van je inverter, en de uitgangsimpedantie van je zelfgemaakte versterker?

Verplaatst
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

Hoe zit het met de impedanties? Wat is de ingangsimpedantie van je inverter, en de uitgangsimpedantie van je zelfgemaakte versterker?


... geen flauw idee, hoe meet ik dat? gewoon een ohmmeter erop aansluiten ??

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versterker + inverter

... geen flauw idee, hoe meet ik dat? gewoon een ohmmeter erop aansluiten ??
Euhm, neen.

Anders, hoeveel stroom en spanning trekt je inverter in je opstelling?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

317070 schreef:Euhm, neen.

Anders, hoeveel stroom en spanning trekt je inverter in je opstelling?
6.5V DC .1uA DC (oftewel 0A) en 10mA AC

terwijl er iets van 12V 300mA in moet geloof ik

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versterker + inverter

Choppa schreef:6.5V DC .1uA DC (oftewel 0A) en 10mA AC

terwijl er iets van 12V 300mA in moet geloof ik
Dus je versterker heeft (veel) te weinig vermogen voor je inverter. Je inverter vraagt 3.6 VA, hoeveel zou je versterker/transistor moeten kunnen leveren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

Dus je versterker heeft (veel) te weinig vermogen voor je inverter. Je inverter vraagt 3.6 VA, hoeveel zou je versterker/transistor moeten kunnen leveren?


Ik heb het even opgezocht, de transistor (BD135) kan 1.5A 80V leveren, de voeding die ik gebruik 12V 1.5A. De inverter heeft 750mA 12V DC nodig. Dus dat zou dus betekenen dat, als ik een voeding van 12V 5A ofzo aansluit dat hij het dan wel doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versterker + inverter

Ik heb het even opgezocht, de transistor (BD135) kan 1.5A 80V leveren, de voeding die ik gebruik 12V 1.5A. De inverter heeft 750mA 12V DC nodig. Dus dat zou dus betekenen dat, als ik een voeding van 12V 5A ofzo aansluit dat hij het dan wel doet?
Je kunt het eens meten vooraleer je gaat knippen? Zit je voeding aan zijn maximum? Indien niet, zal dat het probleem niet zijn.

Wat ik me ook nog afvraag, kan een inverter om met dergelijke bronnen met frequenties tot 20kHz?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

317070 schreef:Je kunt het eens meten vooraleer je gaat knippen? Zit je voeding aan zijn maximum? Indien niet, zal dat het probleem niet zijn.

Wat ik me ook nog afvraag, kan een inverter om met dergelijke bronnen met frequenties tot 20kHz?
Hmm er gaat maar 0.014A doorheen, dus hij zit nog niet aan zn top. Maar hoe zou ik dan de frequentie kunnen verlagen? (dat is dan toch de bedoeling?)

dit is trouwens het schema voor de versterker dat ik gebruik (de onderste, met de npn): http://www.tpub.com/neets/book7/0071.GIF

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Versterker + inverter

Hmm er gaat maar 0.014A doorheen, dus hij zit nog niet aan zn top. Maar hoe zou ik dan de frequentie kunnen verlagen? (dat is dan toch de bedoeling?)
Heb je ergens een datasheet van je inverter? Dat ding gaat normaal gezien DC-verwachten, geen idee hoe snel hij kan 'schakelen' en/of hoe laag je je frequenties dus gaat moeten wegfilteren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

Heb je ergens een datasheet van je inverter? Dat ding gaat normaal gezien DC-verwachten, geen idee hoe snel hij kan 'schakelen' en/of hoe laag je je frequenties dus gaat moeten wegfilteren...
Nee, ik heb net even gezocht, maar kon niks vinden. De enige informatie die ik kon vinden is dit:
Deze inverter voor CCF lampen kan twee lampen aansturen met een max lengte van 400mm. De inputvoltage is 12Vdc. Bij aansturing van twee lampen is de stroomtoevoer 750mA. De outputvoltage is max 1800Vrms voor de ontsteking en tussen de 800Vrms en 1200Vrms voor het laten branden van de lamp(en).


Kan het misschien zijn dat de keuze van weerstanden of condensator verkeerd is?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Versterker + inverter



Als ik het goed begrijp heb je dit schema gebruikt met RL = 1kΩ en RB = 220KΩ. Hoe heb je de inverter aangesloten? Tussen GND en de collector van de transistor?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

Als ik het goed begrijp heb je dit schema gebruikt met RL = 1kΩ en RB = 220KΩ. Hoe heb je de inverter aangesloten? Tussen GND en de collector van de transistor?
Ja inderdaad. Precies zo.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Versterker + inverter

Heb je ergens een datasheet van je inverter? Dat ding gaat normaal gezien DC-verwachten, geen idee hoe snel hij kan 'schakelen' en/of hoe laag je je frequenties dus gaat moeten wegfilteren...
Ik heb er hier eentje en het is eigenlijk niets meer dan een vrijlopende oscillator die de primaire van een trafootje aanstuurt. De frequentie is ongeveer 115kHz. Secundaire spanning is 1600V bij vrijloop en die zakt naar ongeveer 600V eens de lamp brandt.

Er is wel wat vertraging tussen het aanschakelen van de voedingsspanning, het stabiliseren van de oscillator en het branden van de lamp. Benieuwd hoe dat zal werken in de gewenste toepassing.
Ja inderdaad. Precies zo.
Dat zal perfect werken met een paar LED'jes. Als de transistor niet geleidt krijgen de LED'jes stroom via RL. Als je een bv 3V spanning over de LED'jes hebt dan krijg je nog 9mA. Als de transistor geleidt wordt de stroom langs de transistor afgevoerd.

De situatie is anders met je inverter. Veronderstel dat de transistor NIET geleidt, dan is de inverter aan de voeding gekoppeld via een weerstand van 1k. Zelfs als de inwendige weerstand van de inverter 0 moest zijn, dan nog vloeit er maximaal slechts 12mA.

Wat volgens mij meer kans op slagen heeft: vervang RL door de inverter. Dus inverter tussen +12V en de collector van de transistor. Het zou waarschijnlijk ook beter zijn de transistor te vervangen door een MOSFET gebruikt als schakelend element; dus een soort PWM maken uit het geluidssignaal.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 10

Re: Versterker + inverter

sillyconmarc schreef:Ik heb er hier eentje en het is eigenlijk niets meer dan een vrijlopende oscillator die de primaire van een trafootje aanstuurt. De frequentie is ongeveer 115kHz. Secundaire spanning is 1600V bij vrijloop en die zakt naar ongeveer 600V eens de lamp brandt.

Er is wel wat vertraging tussen het aanschakelen van de voedingsspanning, het stabiliseren van de oscillator en het branden van de lamp. Benieuwd hoe dat zal werken in de gewenste toepassing.

Dat zal perfect werken met een paar LED'jes. Als de transistor niet geleidt krijgen de LED'jes stroom via RL. Als je een bv 3V spanning over de LED'jes hebt dan krijg je nog 9mA. Als de transistor geleidt wordt de stroom langs de transistor afgevoerd.

De situatie is anders met je inverter. Veronderstel dat de transistor NIET geleidt, dan is de inverter aan de voeding gekoppeld via een weerstand van 1k. Zelfs als de inwendige weerstand van de inverter 0 moest zijn, dan nog vloeit er maximaal slechts 12mA.

Wat volgens mij meer kans op slagen heeft: vervang RL door de inverter. Dus inverter tussen +12V en de collector van de transistor. Het zou waarschijnlijk ook beter zijn de transistor te vervangen door een MOSFET gebruikt als schakelend element; dus een soort PWM maken uit het geluidssignaal.
Ok dankjewel voor deze info, ik zal het later in de avond proberen aangezien ik straks weg moet; ik hoop dat het werkt ;)

Reageer