Ball collisions met rotatie
Moderator: physicalattraction
- Berichten: 14
Ball collisions met rotatie
Hallo forumleden,
Ik heb 2 vragen met betrekking op botsingen tussen twee ballen met/ of (in het tweede geval) zonder rotatie.
- in 1 dimensie:
In een 1 dimensionale botsing tussen twee ballen geldt de Wvbv Impuls en de Wvbv Kinetische energie. Als de ballen niet roteren geldt:
en
Maar hoe gelden deze formules met invloed van rotatie (nog steeds in 1 dimensie) ?
Met het gebruiken van kwam ik niet goed uit omdat het impulsmoment (I) met een kracht werkt en niet met een snelheid.
- in 2 dimensies:
Deze vraag is voor de meeste mensen denk ik wat makkelijker, maar ik kom er toch niet helemaal lekker uit:
Hoe schrijf je een 2 dimensionale botsing (van 2 ballen) volledig in vectoren, dus stel ball1 = (5, 2) en ball2 = (-1, -3) en dan de eindvectoren van deze twee: ball1 (vx, vy) en ball2 = (vx, vy)
Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn!,
TheManOnTheStreet
Ik heb 2 vragen met betrekking op botsingen tussen twee ballen met/ of (in het tweede geval) zonder rotatie.
- in 1 dimensie:
In een 1 dimensionale botsing tussen twee ballen geldt de Wvbv Impuls en de Wvbv Kinetische energie. Als de ballen niet roteren geldt:
en
Maar hoe gelden deze formules met invloed van rotatie (nog steeds in 1 dimensie) ?
Met het gebruiken van kwam ik niet goed uit omdat het impulsmoment (I) met een kracht werkt en niet met een snelheid.
- in 2 dimensies:
Deze vraag is voor de meeste mensen denk ik wat makkelijker, maar ik kom er toch niet helemaal lekker uit:
Hoe schrijf je een 2 dimensionale botsing (van 2 ballen) volledig in vectoren, dus stel ball1 = (5, 2) en ball2 = (-1, -3) en dan de eindvectoren van deze twee: ball1 (vx, vy) en ball2 = (vx, vy)
Ik hoop dat de vragen duidelijk zijn!,
TheManOnTheStreet
- Berichten: 5.609
Re: Ball collisions met rotatie
Dat hangt af van de wrijving tussen je ballen. In het ideale geval is er geen wrijving, en wordt er dus geen rotatie doorgegeven bij een botsing.Maar hoe gelden deze formules met invloed van rotatie (nog steeds in 1 dimensie) ?Met het gebruiken van kwam ik niet goed uit omdat het impulsmoment (I) met een kracht werkt en niet met een snelheid.
Die vraag begrijp ik niet. Wat wil "een botsing in vectoren beschrijven" zeggen? Als je alleen snelheden weet, kan je niets daarover zeggen, het hangt namelijk ook af van hoe en waar (en of) ze botsen in 2 dimensies.Hoe schrijf je een 2 dimensionale botsing (van 2 ballen) volledig in vectoren, dus stel ball1 = (5, 2) en ball2 = (-1, -3) en dan de eindvectoren van deze twee: ball1 (vx, vy) en ball2 = (vx, vy)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
- Berichten: 14
Re: Ball collisions met rotatie
Bedankt voor je reactie317070 schreef:Dat hangt af van de wrijving tussen je ballen. In het ideale geval is er geen wrijving, en wordt er dus geen rotatie doorgegeven bij een botsing.
Die vraag begrijp ik niet. Wat wil "een botsing in vectoren beschrijven" zeggen? Als je alleen snelheden weet, kan je niets daarover zeggen, het hangt namelijk ook af van hoe en waar (en of) ze botsen in 2 dimensies.
Oke, ik laat het tweede probleem maar vallen want daarvoor heb je inderdaad nog de hoek nodig waarmee de ballen elkaar raken.
Wat betreft het eerste 1 dimensionale probleem is het toch zo dat :
Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 (voor botsing) = Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 (na botsing)
En omdat er geen wrijving is >> geen rotatie doorgegeven:
Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 = Ek1 + Ek2
klopt dit?
zo ja:
Als de twee ballen elkaar in 2 dimensies raken, staan de ballen voor een nanoseconde stil en daarna als gevolg van de acceleratie wordt het moment groter en draaien de ballen weer met een andere snelheid als voorheen.
Als dit klopt, wat ik me afvraag, hoe bereken je dan 1. het moment (met hoek van de ballen waarschijnlijk) 2. de hoeksnelheid van de ballen.
Als dit allemaal onzin is, hoor ik graag wat dan wel juist is
T
- Berichten: 5.609
Re: Ball collisions met rotatie
Euh, ik zeg niet dat ze niet meer draaien, alleen dat draaisnelheden niet veranderen door te botsen met ballen. Tenminste, als je wrijving niet meerekent.TheManOnTheStreet schreef:Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 (voor botsing) = Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 (na botsing)
En omdat er geen wrijving is >> geen rotatie doorgegeven:
Ek1 + Ek2 + Er1 + Er2 = Ek1 + Ek2
Euh, de ballen staan helemaal nooit stil? Zoals gezegd, oneindig gladde ballen kunnen geen draaibeweging doorgeven, ook niet door te botsen. In gelijk hoeveel dimensies.Als de twee ballen elkaar in 2 dimensies raken, staan de ballen voor een nanoseconde stil en daarna als gevolg van de acceleratie wordt het moment groter en draaien de ballen weer met een andere snelheid als voorheen.
Maar ik snap eigenlijk niet veel van je vragen? Wat wil je precies doen? Waarom wil je dit allemaal weten?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-
- Berichten: 14
Re: Ball collisions met rotatie
Ik begrijp dat dit totaal niet te begrijpen is
Morgen stuur ik een post waarin ik alles met afbeeldingen zal uitleggen, want dit is niet in woorden te begrijpen...
Morgen stuur ik een post waarin ik alles met afbeeldingen zal uitleggen, want dit is niet in woorden te begrijpen...