Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Ik heb op school 4 experimenten uitgevoerd waarbij je magnesiumlint laat reageren met zoutzuur, waar vervolgens enkele vragen over worden gesteld. Nu loop ik vast bij deze vraag over de overmaat berekenen:

"Bereken welke stof in overmaat aanwezig is tijdens de 4 experimenten. De massa van 3,0 cm magnesiumlint bedraagt 39 mg."

Voor het experiment moest ik in een erlenmeyer met 30mL van 0,50 molair zoutzuur een stuk van 3cm magnesiumlint doen, de hoeveelheid waterstofgas werd door een computerprogramma en een gasmeetspuit berekend over een tijd van 300 seconden. Dit werd het 3 keer herhaald met de volgende hoeveelheden:

- 20mL 0,50 molair zoutzuur en 10mL gedestilleerd water

- 15mL 0,50 molair zoutzuur en 15mL gedestilleerd water

- 10mL 0,50 molair zoutzuur en 20mL gedestilleerd water

Kan iemand me op weg helpen met deze vraag?

P.S. laat graag weten als je meer gegevens nodig hebt, ik weet niet precies wat nodig is om dit te berekenen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Alles begint met de (kloppende) reactievergelijking. Heb je die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Alles begint met de (kloppende) reactievergelijking. Heb je die?
Als het goed is klopt dit:

Mg (s) + 2HCl (aq) [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] MgCl2 (aq) + H2 (g)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

so far so good ;)

Dit geeft dan netjes de molverhouding waarin beide stoffen reageren, bijv. 3,5 mol magnesium reageert met 7 mol zoutzuur. Voeg je 8 mol zoutzuur toe aan 3,5 mol magnesium dan is er 1 mol zoutzuur in overmaat.

Maar goed, we gebruiken geen 3,5 mol magnesium, maar 39 mg. Hoeveel mol Mg stelt dat voor?

20mL 0,50 molair zoutzuur, hoeveel mol HCl stelt dat voor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Jan van de Velde schreef:so far so good ;)

Dit geeft dan netjes de molverhouding waarin beide stoffen reageren, bijv. 3,5 mol magnesium reageert met 7 mol zoutzuur. Voeg je 8 mol zoutzuur toe aan 3,5 mol magnesium dan is er 1 mol zoutzuur in overmaat.

Maar goed, we gebruiken geen 3,5 mol magnesium, maar 39 mg. Hoeveel mol Mg stelt dat voor?

20mL 0,50 molair zoutzuur, hoeveel mol HCl stelt dat voor?
in 1000 ml zit 0,50 mol, dus in 20 ml 0,01 mol zoutzuur

1 mol magnesium weegt 24,31 gram, 39/24310 = 0,0016 mol magnesium

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

kaascroissant schreef:0,01 mol zoutzuur

0,0016 mol magnesium
hoeveel mol zoutzuur heb je nodig voor 0,0016 mol Mg?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

hoeveel mol zoutzuur heb je nodig voor 0,0016 mol Mg?
de verhouding is 1:2, dus 0,0032, dus een overmaat van 0,0068 mol zoutzuur?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Ja. Dus tenzij je dat weer terug zou moeten rekenen naar aantal mL 0,50 M was dat al, voor dat ene van die 4 experimenten althans.

alles nog een beetje netjes noteren en dat zou het dan moeten zijn voor wat betreft dát deel van het practicum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Jan van de Velde schreef:Ja. Dus tenzij je dat weer terug zou moeten rekenen naar aantal mL 0,50 M was dat al, voor dat ene van die 4 experimenten althans.

alles nog een beetje netjes noteren en dat zou het dan moeten zijn voor wat betreft dát deel van het practicum.
Oke, heel erg bedankt voor de hulp! Nog een laatste vraag: als ik voor 15mL 0,50 M zoutzuur en 15mL water de overmaat moet berekenen, klopt het dat de concentratie dan 0,25 M is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

nee, hoe kom je daarbij? rekenfoutje?

hier
in 1000 ml zit 0,50 mol, dus in 20 ml 0,01 mol zoutzuur
ging dat feilloos, dus wat doe je nu fout dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Ik weet het niet zeker, volgens mij formuleer ik mijn vraag verkeerd.

Dit sloeg namelijk op een andere vraag: Bereken bij elk van de metingen de beginconcentratie.

Dus als ik 15mL van 0,50 molair zoutzuur verdun met 15mL water, wat is dan de beginconcentratie? Of hoef ik om de overmaat te berekenen niet de beginconcentratie te weten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

kaascroissant schreef:Ik weet het niet zeker, volgens mij formuleer ik mijn vraag verkeerd.

Dit sloeg namelijk op een andere vraag: Bereken bij elk van de metingen de beginconcentratie.

Dus als ik 15mL van 0,50 molair zoutzuur verdun met 15mL water, wat is dan de beginconcentratie?
Bij nader inzien formuleerde je je vraag niet verkeerd, ik keek scheef en las mol waar jij netjes Molair schreef. Sorry voor de verwarring.
Of hoef ik om de overmaat te berekenen niet de beginconcentratie te weten?
maakt het voor de hoeveelheid HCl in je reactievat -en dus voorje overmaat- enig verschil of je start met
  • 4L 0,25 M
  • 2 L 0,5 M,
  • 1 L 1 M,
  • 0,5 L 2 M
??

De beginconcentratie moet je waarschijnlijk wél weten om wat te gaan knobbelen met je reactiesnelheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Jan van de Velde schreef:maakt het voor de hoeveelheid HCl in je reactievat -en dus voorje overmaat- enig verschil of je start met
  • 4L 0,25 M
  • 2 L 0,5 M,
  • 1 L 1 M,
  • 0,5 L 2 M
??

De beginconcentratie moet je waarschijnlijk wél weten om wat te gaan knobbelen met je reactiesnelheid?
Ah, natuurlijk. Klopt, ik moest de reactiesnelheid in een grafiek uitzetten tegen de beginconcentratie.

Nogmaals bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

kaascroissant schreef:Als het goed is klopt dit:

Mg (s) + 2HCl (aq) Afbeelding MgCl2 (aq) + H2 (g)


Daar heb ik een kleine vraag over, HCl is toch altijd opgelost...dus waarom wordt er nog (aq) achter gezet? En is het niet zo dat sterke zuren altijd gesplitst worden opgeschreven, dus hierbij; H3O+ + Cl - ?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Overmaat berekenen, magnesium en zoutzuur

Daar heb ik een kleine vraag over, HCl is toch altijd opgelost...dus waarom wordt er nog (aq) achter gezet?
Tja, magnesium is "altijd" een vaste stof. Waarom daar dan dat (s) nog bijvermelden tenzij je het gesmolten (l) zou toevoegen? Overigens, HCl is niet altijd opgelost, het is gewoonlijk een gas, dat in opgeloste vorm (aq) als zoutzuuroplossing wordt verkocht.
En is het niet zo dat sterke zuren altijd gesplitst worden opgeschreven, dus hierbij; H3O+ + Cl - ?
Da's netter ja. Maar ik zie in vele chemieboeken dat dat achterwege wordt gelaten waar dat duidelijkheid of overzicht bevordert. Hier zie ik er zeker geen graten in. Kaascroissant mag beoordelen of zijn/haar docent er net zo over zal oordelen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer