Glucokinase en productie van glucose in de lever

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Glucokinase en productie van glucose in de lever

Hallo,

Ik ben bezig met een stuk over Glucokinase en kom er niet helemaal uit.

Een van de vragen is: Hoe reguleert Glucokinase(GK) de omzetting van glucose in de lever (a) en de productie van glucose in de lever? (b)

Nu is het volgens mij zo bij de a-vraag gewoon dat GK glucose fosforyleert en dat het zo omgezet wordt in glucose-6-fosfaat en zo kan het dan via de glycogenese omgezet worden tot glycogeen/glycogeen.

Maar bij de b-vraag is het toch zo dat GK helemaal niet met de productie van glucose in de lever te maken heeft?

Dit gebeurd toch via de gluconeogenese of glycogenolyse? (dus glycogeen----glycogeenfosforylase--> glucose-1-fosfaat--> glucose 6-fosfaat----glucose-6-fosfatase--> glucose)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Berichten: 58

Re: Glucokinase en productie van glucose in de lever

Nu is het volgens mij zo bij de a-vraag gewoon dat GK glucose fosforyleert en dat het zo omgezet wordt in glucose-6-fosfaat
Correct. :)
Maar bij de b-vraag is het toch zo dat GK helemaal niet met de productie van glucose in de lever te maken heeft?
Wat ze bedoelen is volgens mij wanneer je lichaam omslaat van opslag van glucose als glycogeen en het verbruik om je lichaam te voorzien van glucose (gluconeogenesis en glycogenolysis). GK stijgt sterk wanneer de bloedglucosespiegel stijgt, en zorgt dus voor 'balans', wanneer je lichaam over slaat op wat.

Berichten: 1

Re: Glucokinase en productie van glucose in de lever

Ik heb een andere vraag... in een werkgroep hebben de vraag gekregen:

Verklaar wat het voordeel is van de activering van fosforylase via een cascade-proces, boven een enkelvoudige activering, waarbij inactief fosforylase direct wordt omgezet in actief fosforylase?

??? wie weet het?

thx

Reageer