DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 321

DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Vanaf 1 januari 2006 zal er in de (geestelijke) gezondheidszorg gewerkt worden vanuit de nieuwe zorgverzekeringswet. Zorginstellingen, maar ook vrijgevestigde therapeuten moeten in 2006 al hun verrichtingen koppelen aan DBC's, waarna in 2007 de zorg volledig gefinancieerd zal worden aan de hand van die DBC's.

Ik ben bezig met een handleiding waarin ik deze veranderingen moet verwerken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Is er iemand die mij hier iets meer over kan vertellen? En wat is de rol van het CGAO (Centrale Gegevensanalyse Omgeving) in dit alles?

Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over de gevolgen die deze veranderingen zouden kunnen hebben voor de kwaliteit van zorg. Je krijgt straks namelijk de situatie dat de hoeveelheid vergoede sessies bij een therapeut afhangt van de diagnose die gesteld is.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 136

Re: DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Ook ben ik benieuwd naar jullie mening over de gevolgen die deze veranderingen zouden kunnen hebben voor de kwaliteit van zorg. Je krijgt straks namelijk de situatie dat de hoeveelheid vergoede sessies bij een therapeut afhangt van de diagnose die gesteld is.
O, dit is wel grappig. Het aantal hystrionics zal dramatisch toenemen, denk ik. :wink:

Berichten: 321

Re: DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Wat zijn hystrionics?
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 672

Re: DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Wat zijn hystrionics?
hysterische robots,dat weet iedereen toch? :shock:

serieus

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/histrionics
huh?

Berichten: 321

Re: DBC's, nieuwe zorgverzekeringswet

Ah, de theatrale persoonlijkheidsstoornis. Die krijg je niet zomaar hoor. Ik denk ook niet dat dit een gevolg zal zijn van de komende veranderingen. Ik denk wel dat er sneller dan nodig een diagnose zal worden gesteld en aangezien ik denk dat diagnoses ziekmakend kunnen zijn, maak ik me grote zorgen over de geestelijke gesteldheid van Nederlanders in de toekomst.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer