Hoe bereken je massaverhoudingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Hoe bereken je massaverhoudingen

Ik kan dus niet verder met de massaverhoudingen,

voorbeeld: Uit zilverfosfide kan door ontleding zilver en fosfor ontstaan. Jan krijgt zo bij de ontleding van zilverfosfide 34,5 gram zilver en 16,4 gram fosfor.

a)bereken hoeveel gram zilverfosfide ik moet ontleden om 1 kg zilver te krijgen.

Ik dacht dus dat je de ontlede stoffen bijelkaar moet optellen dan krijg je 50,9 gram, en je de 34,5gram zilver moest delen door 1000 gram dan zou je dus 29 gram krijgen (afgerond) en dan 29 vermenigvuldigen met 50,9 gram dan zou je dus 1000,5 gram zilverfosfide krijgen... maar ik wed dat het fout is. Kan iemand mij uitleggen hoe je dit soort vragen moet oplossen?

alvast bedankt.

Berichten: 1.816

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Je doet het inderdaad niet goed. Ken je de kruisregel om dit soort dingen te berekenen?

2 appels kostten E 0,55 Wat kosten 22 appels?

2 ------> 0,55

.......X

22-------> ?

22 X 0,55/2 = enz.

Dus schrijf de reactievergelijking uit, zet de (gegeven) massa's eronder en daaronder de de nieuwe gegevens ( hier 1 kg van Ag) en pas de kruisregel toe.

succes
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Ik dacht dus dat je de ontlede stoffen bijelkaar moet optellen dan krijg je 50,9 gram, en je de 34,5gram zilver moest delen door 1000 gram


Waarom 1000???
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Waarom 1000???
omdat 1000gram 1 kg is...

@Thionyl erg bedankt, als ik het goed heb gedaan dan kom ik uit op 475,36 klopt dat?

Berichten: 1.816

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Denk het wel, behalve dat je een schrijffoutje maakt. 1475,36(23) gram.

Is het nu helemaal duidelijk?
LiA

Berichten: 7

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

nou nog steeds niet want het was geen typfoutje

ik deed dus 1000*16,4/34,5=475,36

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Je bent maar wat aan het goochelen met cijfers zonder dat je kijkt wat die cijfers betekenen, en welke cijfers je nu moet gebruiken.

Waarom deel je nu 16,4 door 34,5??
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

omdat ik de reactievergelijking toepas..

je krijgt dus het volgende:

34,5 g zilver 1000g zilver

16,4 g fosfor ? =475,36

ow wacht ik weet misschien wat ik moest doen

1000gram+475,36gram dan pas krijg je zilverfosfide

want dernet hab ik dus alleen maar het antwoord voor fosfor,kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Dat kan allemaal best kloppen, maar als je het zo opschrijft is het zeker fout.

Probeer nu eens het hele antwoord uit te schrijven zoals je het ook op een proefwerk zou opschrijven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

om te weten hoeveel zilverfosfide reageert met 1 kg zilver moet je eerst weten hoeveel fosfor je hebt en dat bereken je door de reactievergelijking toe te passen,

1000g zilver*16,4g fosfor/34,5g zilver= 475,36 g fosfor

dan doe je 475,36 g fosfor +1000 g zilver=1475,35 zilverfosfide

dus je hebt 1475,36 gram zilverfosfide nodig om 1 kg zilver te krijgen.

zo zou ik het op een proefwerk opschrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Dat is al een heel stuk beter! Het probleem was niet dat je verkeerde getallen gebruikte. Waar ik over viel was dat je getallen gebruikt zonder aan te geven waar die vandaan kwamen, en waarom je er op die manier mee moest rekenen.

Dat maakt het erg onduidelijk voor een ander om te begrijpen wat je doet, maar het maakt het ook voor jezelf moeilijk om een overzicht te houden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

ja inderdaad ik moet preciezer werken :P maar heel erg bedankt voor jullie hulp ik snap het nu erg goed ;)

Berichten: 1.816

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Het is al weer een hele discussie om iets simpels??, maar jullie allebei Marko en Genie maken foutjes.

@Genie schreef: om te weten hoeveel zilverfosfide reageert met 1 kg zilver moet je eerst weten hoeveel fosfor je hebt en dat bereken je door de reactievergelijking toe te passen,enz.

Dit klopt al niet. Geniee, het is Reageert (Ontleedt?) TOT..., een wezenlijk verschil. En de hoeveelheid fosfor is echt niet belangrijk, want het wordt niet gevraagd. Dat dient alleen om de hoeveelheid zilverfosfide te kunnen berekenen.

Bovendien klopt je berekening, met + 1000 gram enz. totaal niet. Eigenlijk kom je alleen toevallig op het goede antwoord uit. Als het 2 kg zilver moest zijn, had je dat bemerkt bijv. Dan was het NIET 2000+475,36 geweest maar 2950,72 g. Doe dat maar eens als oefening.

@ Marko: Het is echt niet een stuk beter eerder slechter.

Voor dat ik nog meer gekke dingen zie, zal ik het maar voordoen.

Zo doe je dit :

zilverfosfide----->zilver + fosfor

50,9....................34,5

...............X

?......................1000



@ Geniee. Zoals je kunt zien heb ik het fosforgegeven alleen gebruikt om het totaal (zilverfosfide) te berekenen en zo was je ook begonnen. En dat was ook het enige punt dat je scoorde. Vergelijking maken, gegevens erbij en dan de kruisregel toepassen. Simpel en elegant heet dat.

Dus het antwoord is 50,9X1000/34,5 = 1475,36 g

Wat ik nog vergat, Succes met je proefwerk.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

Thionyl, voor je de TS onnodig in verwarring brengt moet je eens nagaan waarom hij met deze berekening niet toevallig op het goede antwoord uitkomt. De methode is goed, je hebt de totale hoeveelheid zilverfosfide die "Jan" heeft ontleed niet nodig.

Even dimmen dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.816

Re: Hoe bereken je massaverhoudingen

@Marko, zal er wel weer een PB over ontvangen dan.

Maar ik probeerde wel het zo simpel en duidelijk als mogelijk weer te geven.

Bovendien loopt deze methode met + 1000 g enz, helemaal scheef als er oa meerdere uitgangsstoffen enz. zijn en dat is nabije toekomst als je eenmaal met dit soort berekeningen gaat beginnen. Waarom moeilijk als het makkelijk kan, binnen de aanwezige kennis?

Een goede basisuitleg is dan beter dan latere ellende, vind ik.

Ben ook wel benieuwd hoe TS Geniee er over denkt.
LiA

Reageer