Soda+azijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Soda+azijn

Hey allemaal.

Ik vroeg me af hoe de reactie heet als je soda en azijn bij elkaar gooit.

Er komt CO2 bij vrij maar is dit de enige stof die erbij vrij komt?

En mochten er andere stoffen bij vrijkomen, zijn deze dan giftig?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Soda+azijn

Jemini schreef:Hey allemaal.

Ik vroeg me af hoe de reactie heet als je soda en azijn bij elkaar gooit.
Dit is een voorbeeld van een zuur-basereactie, waarbij azijn het zuur vormt en soda de base.
Jemini schreef:Er komt CO2 bij vrij maar is dit de enige stof die erbij vrij komt?

En mochten er andere stoffen bij vrijkomen, zijn deze dan giftig?
De systematische naam van soda is natriumcarbonaat. Een carbonaat geeft bij reactie met een zuur altijd CO2. Verder ontstaat er ook water.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 141

Re: Soda+azijn

mathreak schreef:Dit is een voorbeeld van een zuur-basereactie, waarbij azijn het zuur vormt en soda de base.

De systematische naam van soda is natriumcarbonaat. Een carbonaat geeft bij reactie met een zuur altijd CO2. Verder ontstaat er ook water.
Ik wil met de CO2 die ik hieruit krijg H2CO3 maken.

Basisch is met een ph van 7 of hoger toch?

Zijn er nog andere veiligheidsmaatregelen die ik moet nemen als ik soda en azijn bij elkaar doe.

Berichten: 141

Re: Soda+azijn

mathreak schreef:Dit is een voorbeeld van een zuur-basereactie, waarbij azijn het zuur vormt en soda de base.

De systematische naam van soda is natriumcarbonaat. Een carbonaat geeft bij reactie met een zuur altijd CO2. Verder ontstaat er ook water.
Moet ik trouwens bak poeder (baking soda) gebruiken of soda als schoonmaakmiddel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Soda+azijn

In bakpoeder zit niet alleen een carbonaat maar ook wijnsteenzuur of citroenzuur.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Soda+azijn

Ik wil met de CO2 die ik hieruit krijg H2CO3 maken.


Dat zal niet gaan. Misschien bedoel je dat je de CO2 wil oplossen in water, dat kan wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 141

Re: Soda+azijn

Dat zal niet gaan. Misschien bedoel je dat je de CO2 wil oplossen in water, dat kan wel.
CO2 (aq) is toch H2CO3?

CO2 lost in water op tot vorming van koolzuur volgens de reactie:

CO2 + H2O \rightleftharpoons H2CO3

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Soda+azijn

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar het klopt niet. Wat wel klopt is dat CO2, opgelost in water, in een zuur-basereactie reageert alsof het H2CO3 is:

CO2 + H2O + B- Afbeelding HCO3- + HB

Daarbij staat "B" voor een base in zijn algemeenheid. Ook met water kan zo'n reactie optreden:

CO2 + 2 H2O Afbeelding HCO3- + H3O+

Door het oplossen van CO2 wordt water dus zuur. En in sommige gevallen lijkt het alsof er H2CO3 aanwezig is dat reageert. Maar je zult geen moleculen H2CO3 aantreffen. Die moleculen zijn namelijk niet stabiel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 141

Re: Soda+azijn

Door het oplossen van CO2 wordt water dus zuur. En in sommige gevallen lijkt het alsof er H2CO3 aanwezig is dat reageert. Maar je zult geen moleculen H2CO3 aantreffen. Die moleculen zijn namelijk niet stabiel.
Het is niet stabiel en dat kan je zien aan de belletjes in het water dan toch?

Reageer