Bepalen warmtecapaciteit calorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Bepalen warmtecapaciteit calorimeter

este forumleden,

Ik ben hier nieuw en heb een vraag!

Ik heb een practicum dat ik moet voorbereiden, in de eerste proef wil ik de warmtecapaciteit van een calorimeter bepalen.

Ik heb nog geen concrete gegevens omdat ik de metingen nog moet doen op het practicum zelf, maar ik wil even zien of ik het theoretisch wel begrijp zodat ik straks weet welke berekeningen ik moet uitvoeren.

In een gesloten systeem vind (als ik het goed begrijp) geen enthalpie verandering plaats. Wij laten in de calorimeter een neutralisatie reactie plaatsvinden aan de hand van NaOH en HCl. Bij deze reactie komt energie vrij en dus zal de enthalpie afnemen. Deze verandering is gegeven: -56000 Joule/mol

Met formule q= c . m . dT (-> delta T) moet ik dan als ik het goed begrijp op 0 uitkomen, immers, er is geen entalpieverandering.

Met andere woorden, de entalpie verandering die plaatsvind door de neutralisatie is gelijk aan (op het teken na) de enthalpie verandering van de calorimeter en zijn inhoud.

nH20 (mol) x (-56000J/mol) + (Ccalorimeter(J/mol)+ massa reactiemengsel x soortelijke warmte water) x dT = 0

Het tweede gedeelte van deze vergelijking (het gedeelte tussen de haken) moet dan dus gelijk zijn aan het meest linker gedeelte, begrijp ik dit goed?

En dan komt het er dus eigenlijk op neer dat ik de volgende gegevens moet gaan meten/berekenen ter plekke:

-Het aantal mol ontstane H2O (uit de hoeveelheden en concentraties HCl en NaOH die we hebben gebruikt voor de neutralisatie, aan de hand van de molverhoudingen van de reactievergelijking)

-Dit vermenigvuldigen met de gegeven enthalpie verandering van de neutralisatie reactie (-56kJ)

Hierbij optellen het gedeelte dat tussen de haakjes staat in de bovengenoemde formule namelijk:

-De massa van het reactiemengsel (dus van het water als ik het goed begrijp?)

-Dit vermenigvuldigen met de gegeven soortelijke warmte van water

(=de warmtecapaciteit van water)

-Hierbij nog de Ccal (warmtecapaciteit calorimeter) optellen.

Dit alles moet uitkomen op 0. Vermenigvuldigen met dT geeft dan ook weer 0.

In bovenstaande metingen en berekeningen is dus na de metingen alleen Ccal nog een onbekende die we dan kunnen bepalen.

Is dit inderdaad wat er gaande is? Misschien is mijn bericht wat lang, maar ik wil dat de informatie volledig is.

Hoop op hulp!

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bepalen warmtecapaciteit calorimeter

Zoek je het niet te moeilijk?

je berekent een reaktiewarmte/reaktie-enthalpie.

daarmee warm je een bekende hoeveelheid (zout) water op,

de temperatuursverhoging is minder dan je zou verwachten wanneer alles plaatsvond in een ideale calorimeter

de warmte die je "kwijt" bent kan niet anders dan in die calorimeter gekropen zijn.

Vele kleine meetfoutjes liggen op de loer. Deze proefjes zijn héél moeilijk om nauwkeurig uit te voeren, vooral met middelbareschoolmateriaal. Vergeet dus vooral niet om een aantal herhalingen uit te voeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Bepalen warmtecapaciteit calorimeter

Hmmm.. Met andere woorden, ik kan de warmtecapaciteit van de calorimeter simpelweg vinden door C = Q/dT?

Met de gemeten dT en Q = 56kJ (neutralisatie enthalpie).

Het lijkt te simpel om waar te zijn, haha

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bepalen warmtecapaciteit calorimeter

Het lijkt te simpel om waar te zijn, haha
dat is het ook, want dat zei ik niet.
de temperatuursverhoging (van het water) is minder dan je zou verwachten wanneer alles plaatsvond in een ideale calorimeter

de warmte die je "kwijt" bent kan niet anders dan in die calorimeter gekropen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer