Archimedes

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Archimedes

hallo ik zou graag willen weten hoe en wat archimedes vind toen hij eureka :shock: riep

ik weet het van de in een boek maar er staat niet zoveel uitleg bij kan iemand mij het zeggen

greeetzzzzzzzzzzzzzzz :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Archimedes

hij vond toen de wet van Archimedes

die verklaart waarom sommige voorwerpen op water blijven drijven en andere juist zinken.

P.S. eureka is grieks en betekent "ik heb het gevonden"
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Berichten: 30

Re: Archimedes

In het water heb je toch het gevoel dat je minder weegt eh, er is dus sprake van een "schijnbaar gewichtsverlies."

Welnu, je kan de test zelf doen:

Je vult een bad tot aan de rand met water en hangt er opvangreservoirs rond. Vervolgens ga je in het bad liggen (of je legt er een ander voorwerp in als je niet graag in bad gaat). Je snapt zelf ook wel dat het bad dan zal overlopen. Als je nu dat overgelopen water meet, heb je een maat voor het schijnbare gewichtsverlies van dat voorwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Archimedes

Dat laatste klopt niet. Het overgelopen water is een maat voor het volume van het ondergedompelde voorwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: Archimedes

De Archimedeskracht is de opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt.

Deze is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof

Formule: Fa = Fg = g*ρ*V

met :

Fa = Archimedeskracht (in N)

Fg = gewicht van de verplaatste vloeistof (in N)

g = zwaartekrachtversnelling (9.81 m/s²)

ρ = dichtheid van de vloeistof (in kg/m³)

V = volume van het lichaam (in m³)

Verder vermoed ik dat hij meer iets riep in de strekking van "ja wadde" toen zijne eurocent viel...

Eureka riep hij allicht toen hij de zeep terug vond in het bad... :wink:

Berichten: 7

Re: Archimedes

kijk ook op mijn website voor informatie over Achimedes en de opwaartse kracht! :shock:

Berichten: 30

Re: Archimedes

Dat laatste klopt niet. Het overgelopen water is een maat voor het volume van het ondergedompelde voorwerp.
Dat laatste klopt wel.

( Er is een verband tussen massa en volume )

Berichten: 7

Re: Archimedes

retro junky heeft gelijk. En als je het gewicht van het overgelopen water van jouw gewicht aftrek. Dan heb je het schijn gewicht van jezelf in water.

Re: Archimedes

"Vitruvius verhaalt dat hij, nadat hij in het bad de zgn. wet van Archimedes over ingedompelde lichamen had gevonden, ongekleed naar huis liep, roepend: ‘Heurèka’ (Ik heb het gevonden)."

Is dit wat je zoekt??

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Archimedes

Dat laatste klopt wel.

( Er is een verband tussen massa en volume )[/quote]

Dit is ook de reden waarom hij "het" vond.

De koning was nogwa achterdochtig en dacht dat zijn kroon niet van 100% goud was; om erachter te komen of het echt goud was vroeg hij archimedes dit te onderzoeken.

Om zeker te weten of 't goud was moest hij het soortelijk gewicht weten. De massa was makkelijk te bepalen, maar het volume!!!!!!!!!!!!!!!! veel te ingewikkeld. Er moest toch een makkelijke manier zijn (tobtobtob)

Dan maar in bad, en toen hij erin stapte snapte hij hoe het volume te meten

EUREKA!!!!!!!!!!![/quote]
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: Archimedes

Gelukkig rent nu niet iedere wetenschapper meer naakt over straat als ie iets gevonden heeft :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Archimedes

Gelukkig rent nu niet iedere wetenschapper meer naakt over straat als ie iets gevonden heeft   :shock:
Nou dat zal leuker zijn dan je onderzoeksresultaten wereldkundig maken via een persconferentie, en iedereen die kent je daarna.

reclame of niet............?
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: Archimedes

Hoj, ik moet een werkje maken over archimedes, en vind niets over de schroeven van archimedes.! :s

Kan iemand mij helpen, er zouden schroeven van Archimedes in de provintie antwerpen moeten staan. Waar? En Waarvoor dienen die?

Alvast bedankt!!

X :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Archimedes

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: Archimedes

Hallo,

ik wil een miniatuur Schroef van Archimedes maken, maar ik zou graag de verhoudingen van de schroef en de buis willen weten. Ik heb al wat gezocht maar niet gevonden...

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt! :shock:

Reageer