Paal uit de grond trekken met twee krachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 5

Paal uit de grond trekken met twee krachten

Dit vraagstuk is om te oefenen, maar ik kom er maar steeds niet uit. het is al lang geleden, en ik weet dat je hier een parallelogramregel ofzo toe moet passen, maar kan iemand mij dat opnieuw uitleggen? het is te lang geleden. bij voorbaat dank!

p.s. als het goed is zit het voorbeeld in een bijlage bijgevoegd.
Bijlagen
vraagstuk.jpg
vraagstuk.jpg (56.06 KiB) 842 keer bekeken

Berichten: 5

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

mijn idee was om die 1200N te compenseren, zouden Fa en Fb groter moeten zijn. ik zat me eerst blind te staren op Fa+Fb=1200, maar dan zou de paal alleen in ruststand zijn. ik heb nu echt geen idee waar ik beginnen moet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Begin met de gekende kracht te projecteren op de verticale.

Bedenk dan hoe je die 1200 N moet bereiken om die paal eruit te krijgen.

Begin met eerst de hoek beta te kiezen (vb. 45°, 60°, 90°) en voor elk van deze hoeken de kracht Fb te bepalen.

Berichten: 5

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

dan krijg je dus als vergelijking voor Fv: ∑Fv=0 sin β*Fb+sin60°*600-1200=0 ->Sin60°*600-1200=-680N

Sin β*680+Sin60°*600-1200=0 maar hoe nu verder? of denk ik nu verkeerd/veel te moeilijk?

Berichten: 232

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Sharkz schreef:dan krijg je dus als vergelijking voor Fv: ∑Fv=0 sin β*Fb+sin60°*600-1200=0 ->Sin60°*600-1200=-680N

Sin β*680+Sin60°*600-1200=0 maar hoe nu verder? of denk ik nu verkeerd/veel te moeilijk?
Je bent op de goede weg. Je hebt al de manier gevonden om de verticale component te bepalen voor de bekende trekkracht, nl sin 60 * 600. Punt is dat je nog 2 onbekenden hebt in het vraagstuk Fb en β. Ik denk dat de bedoeling is dat de horizontale componenten elkaar opheffen en dus daarvan de som 0 moet zijn. Horizontale component van Fa heb je en je kan berekenen wat je resterende verticale trekkracht moet zijn. Daarmee kun je Fb en β wel berekenen.

Ik kan wel e.e.a. toelichten met een plaatje, maar ik wil niet teveel gelijk weggeven :-) Misschien moet je zelf alle lijnen eens uittekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Begin met eerst de hoek beta te kiezen (vb. 45°, 60°, 90°) en voor elk van deze hoeken de kracht Fb te bepalen.
Er is niet 1 goede oplossing, er zijn er oneindig veel.

Berichten: 232

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Er is niet 1 goede oplossing, er zijn er oneindig veel.


Omdat er niet bij staat dat de horizontale componenten elkaar moeten opheffen ja. Maar laten we die er toch maar bij denken zoals bedoeld is. Andere trek je de paal schuin en dat wil je niet.

Berichten: 51

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Hallo,

Voor een 3 hoek 30-60-90 gr. geld de verhouding a, 2a, a wortel3

Omdat de trekkracht voor de paal 1200N en Fa 600N kun je deze verhouding volgens mij gebruiken.

succes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

ik heb alles even als een VLS uitgetekend, en met de berekeningen tot hoe ver ik gekomen ben.

ik loop vast op het berekenen van de hoek. als iemand mij op weg zou kunnen helpen, zal ik erg waarderen. bij voorbaat dank
Bijlagen
vraagstuk.jpg
vraagstuk.jpg (61.75 KiB) 833 keer bekeken

Berichten: 232

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Sharkz schreef:ik heb alles even als een VLS uitgetekend, en met de berekeningen tot hoe ver ik gekomen ben.

ik loop vast op het berekenen van de hoek. als iemand mij op weg zou kunnen helpen, zal ik erg waarderen. bij voorbaat dank
Hoi Sharkz,

Wat je bij beide krachten nu hebt gedaan is ze ontbinden in een horizontale en verticale component. Misschien is het nuttig om erbij te zeggen dat de verhoudingen tussen de pijllengtes overeenkomen met de grootten van de krachten. Dit om eea voor jezelf te visualiseren.

In de rechter rechthoek heb je nu een onderzijde met een lengte FAx = cos A * FA = cos 60 * 600. Deze moet dus gelijk zijn aan de lengte van de onderzijde van de linker rechthoek FBx.

Wat je ook weet is dat de som van de verticale componenten 1200 moet zijn. Dat betekent dus dat FBy = 1200 - sin 60 * 600 = ...

Nu heb je van de linker rechthoek de horizontale en verticale component. Hiermee kun je de hoek en schuine zijde (=kracht) bepalen.

Lukt het zo?

Berichten: 232

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Misschien helpt deze bijlage je verder...
Bijlagen
IMG.pdf
(12.79 KiB) 108 keer gedownload

Berichten: 51

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Mijn vorige post gaat achteraf niet op (dacht iets te simpel).

Heb het net berekent en gebruik gemaakt van de cos. regel (voor Fb

en de sin. regel. voor de hoek.

Berichten: 5

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

Fast Eddy schreef:Mijn vorige post gaat achteraf niet op (dacht iets te simpel).

Heb het net berekent en gebruik gemaakt van de cos. regel (voor Fb

en de sin. regel. voor de hoek.
oke, ik heb van een collega/student gehoord wat het moet worden, 66.2° en 744N, maar hoe heeft hij niet verteld. ik kom er gewoon niet uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Paal uit de grond trekken met twee krachten

je schets in bericht nr 10 hierboven

de verticale component van de bekende kracht is bekend. De verticale component van de onbekende kracht valt daaruit te berekenen (samen moeten ze 1200 N zijn)

de horizontale component van de bekende kracht is bekend. De horizontale component van de onbekende kracht valt daaruit te berekenen (moet gelijk daaraan zijn)

Van de onbekende kracht zijn horizontale en verticale component nu bekend. Hieruit zijn grootte en richting van de onbekende kracht te bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer