Stelling van parseval

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 299

Stelling van parseval

Vraag:
Naamloos.png
Naamloos.png (12.2 KiB) 637 keer bekeken
Oplossing:
Naamloos.png
Naamloos.png (26.9 KiB) 634 keer bekeken
Ik heb alles gevonden maar had nog een vraagje over de modeloplossing.

Het linkerlid van parseval is de norm van u(t) in het kwadraat of dus het inwendigproduct met zichzelf. Het is een reëelwaardige functie dus dit is de bepaalde integraal van u²(t) voor t=0..30. In de modeloplossing echter staat ipv u²(t) elke term van u(t) gekwadrateerd. Ik heb het gecontroleerd en het komt op hetzelfde neer.

Is hier een logische verklaring voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelling van parseval

Kun je, om zeker te zijn dat we het over hetzelfde hebben, de stelling van Parseval hier even zetten?

EDIT: is dit ze?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Stelling van parseval

Dat is ze inderdaad, maar dan specifiek voor periode 2Pi. Hier is de periode 30.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelling van parseval

Ben je het ermee eens dat een sinus (of cosinus) integreren over zijn periode 0 geeft?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Stelling van parseval

Daar ben ik het mee eens ja ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelling van parseval

Gebruik dat dan eens hier? Maw: werk u²(t) eens volledig uit. En merk dan waarom de rest er niet toe doet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 299

Re: Stelling van parseval

Ahja inderdaad, ik zie het nu. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Stelling van parseval

Graag gedaan. Dit geldt overigens voor elke periodische functie dat als je integreert over zijn periode je termsgewijs mag kwadrateren.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer