Kunnen gewone wormen onder water leven?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

Kunnen gewone wormen onder water leven?

Beste.

Op het forum van vroege vogels (en bij artis maar die hadden geen tijd) heb ik de volgende vraag gesteld maar men kan die (nog) niet beantwoorden. Mogelijk gaat dit hier wel lukken.

Bij het schoonmaken van de vijver valt het me ook dit jaar weer op dat, net als de voorgaande jaren, er in de wortel massa van de waterlelie zich gewone wormen bevinden. Een worm gewoon in een glazen potje met daarin water, houd het een behoorlijke tijd uit maar zal uiteindelijk verdrinken. Wat is de logica dat ze wel in de vijver op een diepte van 50 cm. toch kunnen overleven.

Mijn conclusie is dat de dichtheid van de wortel massa het overleven van de worm mogelijk maakt doordat er ook zuurstof, afkomstig van de waterlelie en via de wortels weer vrijgegeven, opgeslagen wordt in diezelfde wortel massa waarin de worm dan weer kan leven. Maar of dit ook zo is? Los van het feit hoe de worm daar gekomen is. Oké, de worm kan bij mij in de vijver en naar de bodem zijn gevallen!

(een ander op het forum verteld dat ook zij wormen vind in een oude waterbak die op een terras staat. Ik ga er in dit laatste geval maar van uit dat ook hier een laagje grond zit maar in de bak vallen doen ze daar dan natuurlijk niet).

Zijn jullie in staat een antwoord op mijn vragen te geven.

Doei, Pmud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Wormen kunnen wekenlang overleven onder water, zolang dat water zuurstof bevat. Ze 'ademen' door de huid. Als de zuurstof in het water opraakt stikken ze. De wortelmassa van de waterlelie is een voedselbron, geen zuurstofbron.

Bij regen komen er wormen naar boven, maar niet uit angst voor verdrinking. De regenbui is voor wormen die naar een nieuw stuk grond willen verhuizen een uitnodiging om gemakkelijk en snel bovengronds te reizen. Een ondergrondse tunnel graven is vermoeiender. Bij droog weer bestaat bovengronds het gevaar dat hun huid uitdroogt en dat ze daardoor stikken.

Berichten: 33

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Leuk om dit te horen. Wist ik echt niet.

Bedankt. Doei, Dump.

Berichten: 33

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Beste jkien.

Toch nog een vervolg vraag. Hoe vreemd dit ook klinkt.

Nadat ik je antwoord op het forum van vroege vogels had meegedeeld bleef toch nog een vraag over. Iemand op dit forum melde dat, nadat de waterbak was geleegd er toch weer binnen korte tijd wormen in de bak zaten. Omdat de bak gevuld werd met water uit de dakgoot opperde ik de mogelijkheid dat de wormen in gecomposteerde bladresten etc zouden zitten en dus kwamen uit diezelfde dakgoot. Hier op kreeg ik volgend antwoord.

Deze week heb ik de bewuste kuip helemaal leegekiept en hij was daarna schoon. De grote regenton wordt gevuld met regenwater via de dakgoot. Dit water komt door de regenpijp op het holle deksel van de regenton. Daar zit een filter in. (Een stukje afval van de afzuigkapfilter). Is de regenton eenmaal vol loopt het overtollige water door een slangetje in de bewuste kuip. Wormen uit de dakgoot zouden dan eerst door het filter moeten gaan. Dit lijkt me echt onmogelijk. Trouwens we hebben twee van die grote regentonnen, allebei het zelfde systeem en met een speciekuip als overstort. De andere staat helemaal vrij in de ruimte en daar zitten ze niet in. Dus toch via de schuurmuur?

Een anders schrijfster meld zelfs ooit een filmpje opgenomen te hebben van een worm die tegen haar 3 meter hoge muur opkroop.

U ziet. Het raadsel is nog niet geheel opgelost. Is iemand hiermee bekend? En, mits dit kan, vraag ik me toch af wat de reden zou zijn dat wormen perse een plek onder water opzoeken.

Ik weet, ik vraag wel erg veel maar stel dat iemand een antwoord heeft dan is het toch zonde om dit te laten schieten.

Met vriendelijke groeten, Dump.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Als wormen niet op een vochtige plek zitten zullen ze uitdrogen en sterven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 33

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Beste Wouter_Masselink.

Maar om dan perse tegen een muur omhoog te kruipen en je dan in een bak met water te laten vallen vind ik toch wel knap. Is in de grond kruipen niet veel logischer voor een worm.

Dit los van de vraag of het bekend is dat wormen langs een muur omhoog kunnen kruipen.

Bedankt. Doei, pmud.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Voor zover ik weet kunnen wormen niet tegen de muur omhoog klimmen. Zonder verder bewijs ben ik daarover dan ook erg sceptisch.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 76

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Ter ondersteuning van het muur-kruipen, De eerste lijkterg op een muur, maar zou eveneens een filmpje van de grond kunnen zijn (hoewel ik me niet voor kan stellen dat iemand zoiets gaat verzinnen), de tweede lijkt duidelijk een hoek te zijn. De 3e is overduidelijk (slang of worm zal niet veel uitmaken gok ik)

muurklimmende worm

Nog een worm in een hoek

Hier een slang die het kunstje nog even overdoet!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Die eerste is geen gewone regenworm. De tweede is vrij donker en kan ik vrij weinig uit opmaken. En een slang is al helemaal geen worm.

Blijkbaar gebeuren er wel meer rare dingen met wormen (die uit de lucht komen vallen)

Dit zou ook gedeeltelijk de fenomenen die jij noemt kunnen verklaren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 76

Re: Kunnen gewone wormen onder water leven?

Dat klopt, maar het is allemaal eenzelfde soort dier. Ik denk dat het geen raar idee is dat een worm tegen een muur omhoog kan klimmen, vind het persoonlijk logischer dan een slang (veel groter).

Ik heb ooit ergens iets opgedaan dat je het beste klein kunt zijn om tegen ze zwaartekracht in te gaan (tegen muren dan)Bij Mythbusters hebben ze ooit geprobeerd met zuignappen tegen een gebouw op te lopen, wat vrij moeilijk was. De theorie hierachter ken ik niet, maar blijkbaar hebben kleine organismen een betere verhouding hierin (gewicht/zuig of haakkracht) Zelfde als een druppel water, als deze te groot wordt valt hij ook omlaag!

Reageer