R^2 van trendlijn

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

R^2 van trendlijn

Hallo allemaal,

Wij kregen de volgende opdracht:

Data should be summarised in tabular form, showing for each treatment group and control, the

number of daphnids used, and immobilisation at each observation. The percentages immobilised at

24 hours and 48 hours are plotted against test concentrations. Data are analysed by appropriate statistical

methods (e.g. probit analysis, etc.) to calculate the slopes of the curves and the EC50 with 95% confidence

limits (p = 0.95)

Maar nu heb ik hier een vraagje over, ik heb dus een grafiek gemaakt met een trendlijn.

Nu vraag ik me dus alleen af of ivm deze tekst de R^2 van deze trendlijn 0.95 of hoger moet zijn, of zoals gewoonlijk 0.995 of hoger.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: R^2 van trendlijn

Verplaatst naar Statistiek.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 80

Re: R^2 van trendlijn

Elseline schreef:Maar nu heb ik hier een vraagje over, ik heb dus een grafiek gemaakt met een trendlijn.

Nu vraag ik me dus alleen af of ivm deze tekst de R^2 van deze trendlijn 0.95 of hoger moet zijn, of zoals gewoonlijk 0.995 of hoger.
Hoi,

Je R^2 van je trendlijn moet altijd hoger zijn dan 0,98, het liefst helemaal op 1,00. Maar dat is meestal niet haalbaar, afhankelijk van je meetresultaten.

Maar de p=0,95 waar ze het over hebben is iets anders dan R^2. Dit wordt de kans van 95% bedoeld denk ik als ik het goed heb gelezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: R^2 van trendlijn

Nee, dat klopt niet helemaal.

R2 = 0,95 is de normaal, dit gebruiken we vooral in de Medische Research. Als we het maar met 95% zekerheid kunnen zeggen. Een echte goede analist daarentegen haalt makkelijk altijd de 0,99 of hoger.

Dit is namelijk in andere gevallen, bijvoorbeeld patiënten, best wel belangrijk. Daar wordt dan ook een waarde van 99% zekerheid gehanteerd.

Maar ze bedoelen dus 0,95. Een R2 > 0,95, wil ook wel zeggen dat je met meer dan 95% zekerheid iets kunt zeggen..
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

Reageer