2-wegstekker in contactdoos

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

2-wegstekker in contactdoos

Ik heb een 3-voudige contactdoos netjes weggewerkt achter de tv. Nu heb ik daar een vierde stopcontact nodig en in plaats van alles weer los te halen, dacht ik deze 2-weg stekker er in te stoppen. Ik weet niet of dat uberhaupt gaat passen, maar afgezien daarvan las ik ook dat het gebruik van die dingen wordt ontraden. Een reden daarvoor heb ik echter niet kunnen vinden. Klopt dit?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 2-wegstekker in contactdoos

Ik heb een 3-voudige contactdoos netjes weggewerkt achter de tv. Nu heb ik daar een vierde stopcontact nodig en in plaats van alles weer los te halen, dacht ik deze 2-weg stekker er in te stoppen. Ik weet niet of dat uberhaupt gaat passen, maar afgezien daarvan las ik ook dat het gebruik van die dingen wordt ontraden. Een reden daarvoor heb ik echter niet kunnen vinden. Klopt dit?
De voornaamste reden is m.i. dat de aarding niet doorgegeven wordt. Om veiligheidsredenen mag je dus enkel dubbel geïsoleerde toestellen in zo'n stopcontact prikken. De neiging kan dan eventueel ontstaan om een 3-weg stekker aan een verbruiker te vervangen door een 2-weg stekker en dat is zeker niet veilig.

Daarnaast zijn die dingen dikwijls van bedenkelijke kwaliteit. Met slechte contacten, opwarming en, in het slechtste geval, brand als gevolg.

Als je het toch wilt doen (en ik doe het ook :-) dan:
  • Degelijk exemplaar gebruiken
  • Enkel gebruiken met toestellen die standaard een tweepolige stekker hebben.
  • Zo weinig mogelijk belasten
  • Regelmatig controleren op slechte contacten
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 9

Re: 2-wegstekker in contactdoos

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik er dan toch maar een 4-voudige contactdoos achter stop, want het ding zal wel regelmatig belast worden, dus zal ik er toch niet zo gerust op zijn.

Berichten: 1.816

Re: 2-wegstekker in contactdoos

Lijkt me ook beter. Ben het echter niet eens met de uitleg ivm de aarding. Volgens mij wordt het afgeraden omdat (vroeger) stekker na stekker enz werden gebruikt en je dus de eerste stekker veel te zwaar belast en brand ed het gevolg kunnen zijn.

Eén zo'n stekker zal echt niet een probleem zijn en soms onvermijdelijk als je ziet hoeveel dingen bijv. opgeladen moeten worden en echt geen geaarde stekker hebben. Zou er echter geen kacheltje op zetten.
LiA

Technicus
Berichten: 1.153

Re: 2-wegstekker in contactdoos

De versie zoals die in je linkje staat is prima.

Vroeger waren er echter versies die 2 grote problemen hadden:
  1. Je had de mogelijkheid om stekker op stekker op stekker te steken, met grote kans op overbelasting.
  2. Het was mogelijk om een stekker half naast de verdeelstekker te steken. Dus 1 pen erin en op spanning, en de andere pen ernaast met aanraakgevaar!
Aangezien de door jou gelinkte variant geen last van deze 2 problemen heeft, is ie prima bruikbaar.

En als ie achter je TV staat: dingen als een CD-speler, blu-rayspeler of digitale-tuner zijn echt geen grootverbruiker. Je Versterker of Grote TV zou ik er echter liever niet op aansluiten.

Reageer