Luchtweerstand dampkring

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Luchtweerstand dampkring

Hallo,

Ik moet een onderzoek doen naar Meteorieten.

de deelvraag waar ik moeite mee heb is "Hoeveel Snelheid verliest een meteoor als hij door de dampkring reist"

dan moet je weten hoeveel weerstand de dampkring opbrengt.

Omdat er verschillende lagen (en dus verschillende weerstand in elke laag) in de atmosfeer zijn neem ik aan dat er geen standaard formule voor is.

is er een manier om de lucht weerstand in de dampkring uit te rekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Luchtweerstand dampkring

Eigenlijk niet. Teveel factoren spelen een rol. Je zou er eventueel een computermodel voor kunnen schrijven, maar dan nog zal het een héle opgave zijn om de juiste basisgegevens (én formules) te vinden om in je model te stoppen (en om het te bouwen)

Een zoektocht op internet naar snelheden t.o.v. de aarde van meteorieten voordat ze de dampkring bereiken en snelheden waarmee ze inslaan (voorzover ze het halen) zou mogelijk ook al voldoende gegevens opleveren voor dit deel van je onderzoek?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchtweerstand dampkring

Ik moet een onderzoek doen naar Meteorieten.
Wat is het opleidingsniveau?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Luchtweerstand dampkring

hmm, daar was ik al bang voor.

op welke manier kan er in dat geval een zo goed mogelijke benadering gemaakt worden?

Het opleidingsniveau is Havo5

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Luchtweerstand dampkring

Voor niveau Havo5 is de vraag "Hoeveel Snelheid verliest een meteoor als hij door de dampkring reist" véééél te moeilijk te beantwoorden.

Probleem is: meteoren komen met een gigantische snelheid, vele malen groter dan het geluid, en verhitten de omringende lucht zo enorm dat je niet kunt weten welke luchtdichtheid je moet gebruiken. Bovendien verschroeien ze zelf gedeeltelijk.

De luchtweerstand berekenen van een (golf)bal is nog wel te doen maar ik denk niet dat de formules die men daarvoor gebruikt ook gelden bij een meteorietensnelheid van vele malen geluidsnelheid.

Ik heb op dit forum verschillende keren geschreven over luchtweerstand (of waterweerstand) van een bol (formules gelden zowel voor vloeistof als gas)

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?a...rag+coefficient

Het geeft je alvast een idee hoe zoiets in zo'n simpelere situatie berekend wordt.

Intussen kun je ook eens voorzichtig aan je begeleider vragen hoe "nauwkeurig" antwoord hij voor dit zeer moeilijke probleem verwacht van een Havo5-scholier.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer