Zonnecollectoren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Zonnecollectoren

Hallo Lotgenoten,

intro.

Een zonnecollector is niets anders dan een box met daarin een zwarte plaat, waarop leidingen zijn gemonteerd. De box wordt aan de achterzijde geïsoleerd dicht gemaakt en aan de voorzijde is een glasplaat aangebracht.

vraag: 1 welke soorten licht uit het spectrum zorgt voor de verwarming van de collectorplaat ?

vraag: 2 als aan de binnenzijde van de glasplaat condens ontstaat, wat is te verwachten van de doorlaat van de lichtstraling? Hoeveel reductie in warmte emissie is te verwachten? Of maakt het niet uit ?

vraag: 3 met welke eenvoudige middelen kan ik voorkomen dat de glasplaat aan de binnenkant gaat condenseren ?

met vriendelijke groet

Chris Bakker

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Zonnecollectoren

chrbakker schreef:vraag: 1 welke soorten licht uit het spectrum zorgt voor de verwarming van de collectorplaat ?

vraag: 2 als aan de binnenzijde van de glasplaat condens ontstaat, wat is te verwachten van de doorlaat van de lichtstraling? Hoeveel reductie in warmte emissie is te verwachten? Of maakt het niet uit ?
1. alle

2. de druppeltjes worden ook verwarmd door stralingsabsorptie. Ze geven hun warmte ook wel door aan de collector.

Als de collector voldoende warm is, zullen de druppels weer verdampen.

Berichten: 1.816

Re: Zonnecollectoren

Begrijp het antwoord van Neutra niet helemaal, zonnecellen werken met licht en NIET met warmte. Maar ala. Een combinatie van warmte en licht voor de energie-voorziening is zeker wel interessant.

Zou zeggen een goede ventilatie of zodanig droog en dicht maken dat condens niet kan optreden.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Zonnecollectoren

Begrijp het antwoord van Neutra niet helemaal, zonnecellen werken met licht en NIET met warmte.
De meeste warmte ontstaat door infraroodstraling

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonnecollectoren

Begrijp het antwoord van Neutra niet helemaal, zonnecellen werken met licht en NIET met warmte.
Neutra heeft het niet over zonnecellen maar over een zonnecollector om bijvoorbeeld water op te warmen.

Ik zou daar geen box met leidingen onder een glasplaat voor gebruiken maar een kanaalplaat zoals in dit topic.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnecollectoren

Fred F. schreef:Neutra heeft het niet over zonnecellen maar over een zonnecollector om bijvoorbeeld water op te warmen.

Ik zou daar geen box met leidingen onder een glasplaat voor gebruiken maar een kanaalplaat zoals in dit topic.
Toch hebben de meeste commerciele vlakkeplaat collectoren een aluminium absorber met daaronder koperen leidingen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zonnecollectoren

Dat zal ook wel iets te meken hebben met groei van micro-organismen. Ik vermoed dat de kanaalplaat zoals gemonteerd in de topic waarheen Fred verwijst in de tussentijd dichtgegroeid is met algen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonnecollectoren

Toch hebben de meeste commerciele vlakkeplaat collectoren een aluminium absorber met daaronder koperen leidingen.
Inderdaad, dan wordt de meeste op de alluminium plaat gevallen zonnewarmte via geleiding overgedragen naar de waterbuis, die daar een integraal deel van is. Dat is heel wat beter principe dan een zwarte houten box met daarin een stuk koperbuis en een glasplaat erboven zoals je zo vaak op internet ziet. In zo'n box valt slechts een klein deel van de zonnestraling direct op de waterbuis, de rest valt op de zwarte (houten) achtergrond en moet dan via de lucht door natuurlijke convectie overgedragen worden naar de waterbuis, wat een zeer laag rendement oplevert.

Ik ging er, gezien de andere topics uit het verleden, onbewust vanuit dat chrbakker over zo'n zwembadverwarming voor komende zomer aan het nadenken was, vandaar mijn verwijzing naar een kanaalplaat.

Een zonnecollector waarbij elke vierkante centimeter zwart oppervlak in contact is met stromend water zal het beste rendement opleveren.

Het zou goed zijn als chrbakker erbij vertelde wat de beoogde toepassing van zijn zonnecollector is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnecollectoren

Fred F. schreef:Ik ging er, gezien de andere topics uit het verleden, onbewust vanuit dat chrbakker over zo'n zwembadverwarming voor komende zomer aan het nadenken was, vandaar mijn verwijzing naar een kanaalplaat.

Een zonnecollector waarbij elke vierkante centimeter zwart oppervlak in contact is met stromend water zal het beste rendement opleveren.
Ah duidelijk. Overigens zijn collectoren niet altijd zwart. Er wordt namelijk geen zwarte verf gebruikt omdat deze een hoge emissiefactor (= energieverlies) heeft. Er wordt meestal een coating opgedampt, bijvoorbeeld zwart chroom of titaanoxide. Deze laatste geeft de collector een egale donkerblauwe verschijning.

Afbeelding
Dat zal ook wel iets te meken hebben met groei van micro-organismen. Ik vermoed dat de kanaalplaat zoals gemonteerd in de topic waarheen Fred verwijst in de tussentijd dichtgegroeid is met algen.
Het heeft met name te maken met, zoals Fred hierboven al zei, met de geleiding. Daarnaast zijn kanalenplaten zwaarder (meestal van staal gemaakt en bevatten meer water). Ook zijn ze corrossiegevoelig.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 5

Re: Zonnecollectoren

Fred F. schreef:Inderdaad, dan wordt de meeste op de alluminium plaat gevallen zonnewarmte via geleiding overgedragen naar de waterbuis, die daar een integraal deel van is. Dat is heel wat beter principe dan een zwarte houten box met daarin een stuk koperbuis en een glasplaat erboven zoals je zo vaak op internet ziet. In zo'n box valt slechts een klein deel van de zonnestraling direct op de waterbuis, de rest valt op de zwarte (houten) achtergrond en moet dan via de lucht door natuurlijke convectie overgedragen worden naar de waterbuis, wat een zeer laag rendement oplevert.

Ik ging er, gezien de andere topics uit het verleden, onbewust vanuit dat chrbakker over zo'n zwembadverwarming voor komende zomer aan het nadenken was, vandaar mijn verwijzing naar een kanaalplaat.

Een zonnecollector waarbij elke vierkante centimeter zwart oppervlak in contact is met stromend water zal het beste rendement opleveren.

Het zou goed zijn als chrbakker erbij vertelde wat de beoogde toepassing van zijn zonnecollector is.
Chris bakker gebruikt de zonnecollector voor het opwarmen van het water in een 80 liter boiler. Als de voeler in de collector 10 graden warmer is dan het water in de boiler, start de waterpomp. In zijn eigen cirquit d.w.z. boilerspiraal, waterpomp,leidingen naar collector en zo terug naar het spiraal in de boiler. Het spiraal in de boiler verwarmt het koude water in de boiler. Het andere hoofd cirquit omvat toevoer leiding koud water naar de boiler, uitvoerleiding naar inlaat koud water van de C.V. ketel, naverwarming tot 60 graden door de ketel, verbruiksleidingen van de badkamer/aftappunt keuken.

Berichten: 5

Re: Zonnecollectoren

Neutra schreef:1. alle

2. de druppeltjes worden ook verwarmd door stralingsabsorptie. Ze geven hun warmte ook wel door aan de collector.

Als de collector voldoende warm is, zullen de druppels weer verdampen.
Vraagje. De condenslaag op de binnenzijde van het glas, is dat te beschouwen als een filter /en of reflector? En mogelijk dat daardoor minder zonlicht op de collector komt. Met als gevolg minder opbrengst? chris bakker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonnecollectoren

Aha, het gaat dus om een bestaand systeem met alles erop en eraan.

Het lijkt me logisch dat condensatie de warmteopbrengst iets zal verminderen maar hoeveel weet ik ook niet.

Als dit een commerciële zonnecollector is dan moet je beklag doen bij de fabrikant en/of de installateur. Er zou ook sprake kunnen zijn van een minuscuul lekje.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonnecollectoren

Als dit een commerciële zonnecollector is dan moet je beklag doen bij de fabrikant en/of de installateur. Er zou ook sprake kunnen zijn van een minuscuul lekje.


Er bestaan open systemen (die dus niet waterdicht zijn) waarin condens kan vormen. De condens moet wel bij een beetje zonneschijn verdwijnen. Aan de collector zit een afvoerbuisje voor het water.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer