Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Beste experts,

Als onderdeel van een te realiseren expositie wil ik een museumzaal verduisteren en daarin een camera obscura installeren. De projectie valt dan op een in de ruimte geplaatst scherm.

Het moet mogelijk zijn deze projectie weer om te keren; rechtopstaand en niet- spiegel verkeerd. Ik heb een porro verrekijker gedemonteerd om de prisma’s te plaatsen in een camera obscura schaalmodel, maar bij mij leverde dat niets op.

Werkt het wel, met porro? (is het nodig de prisma's ten op zichte van elkaar te kantelen? of is het ook mogelijk ze zo te plaatsen als in de bijgevoegde jpeg?)

Of toch dakkant prisma’s of zelfs gewoon lenzen? Of is die weeromkering toch onmogelijk?

Helaas heb ik bijna geen natuurkundige kennis paraat, meestal experimenteer ik met aanwezige materialen.
Bijlagen
Naamloos_1.jpg
Naamloos_1.jpg (28.26 KiB) 580 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

De schuine zijden moet je tegen elkaar laten maar één prisma moet je wel een kwart slag draaien.

Zo heb je ze vast ook in de kijker aangetroffen!

De een wisselt boven-onder; de ander links-rechts.

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Neutra schreef:De schuine zijden moet je tegen elkaar laten maar één prisma moet je wel een kwart slag draaien.

Zo heb je ze vast ook in de kijker aangetroffen!

De een wisselt boven-onder; de ander links-rechts.


Dank!

Ik ga t meteen proberen.

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Beste Neutra,

Gister heb ik een testopstelling gemaakt met het gekantelde porro prisma en het werkt!! Veel dank voor de goede tip!

Maar ik heb nog 1 vraag.

De projectie is vrij klein en cirkelvormig, en beslaat niet de hele binnenruimte zoals wanneer er geen prisma in de camera obscura is geplaatst. Voor mijn opstelling heb ik een ‘over all’ projectie nodig. Is dat mogelijk?

In de bijlage een test foto, niet zo scherp omdat ik bij deze foto voor een grotere lichtopbrengst heb gekozen ipv scherpte en kleinere lichtopening. Het zijn de rugleuningen van twee balkon stoelen en de gevel van de buren.

Excuus voor mijn eerdere late reactie, ik zat mijn mail in de gaten te houden, en niet de site..

Hartelijke groet,

Zilver

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Die bijlage zie ik niet.

Maar ik denk dat je de prisma's dichter bij de lichtopening moet zetten.

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Ah Klazon,

Dank voor je opmerking, hopelijk komt de bijlage nu wel door. De horizontale baan is een onderdeel van het projectie scherm.

Het bovenste prisma heb ik in de lichtopening gezet die van dezelfde afmeting is als het prisma zelf. Het onderste deel van de prisma's komt nu beetje naar voren.
Bijlagen
IMG_1129_2.jpg
IMG_1129_2.jpg (411.24 KiB) 580 keer bekeken

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Dit is een betere foto!
Bijlagen
IMG_1141.jpg
IMG_1141.jpg (489.5 KiB) 579 keer bekeken

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Het zou toch moeten kunnen, zoals op deze foto.
Bijlagen
artwork_images_3277681_644685_abelardo_morell.jpg
artwork_images_3277681_644685_abelardo_morell.jpg (166.03 KiB) 578 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Ik denk dat je tegen de beperkte openingshoek van het prisma aanloopt.

Kun je niet een beetje vals spelen, en het voorwerkop zijn kop zetten?

Zal wel niet, want ik denk dat je binnen de donkere kamer de ruimte buiten wilt zien.

Anders kun je ook met 2 gaatjes achter elkaar werken met een omkeerlens er tussen.

Voorbeeld: 2 gaatjes op 20 cm met lens van Plus 20 dpt ( dus brandpunt 5 cm ) er tussen.

Dit zal echter ook een beperkte hoek geven, omdat de lens van zo'n sterkte niet zo groot kan worden.

Bedenk me nu iets , wat ik niet zeker weet of het werkt.

Als je in het vrij kleine gat een ring met een spiegelende binnenkant stopt, gaat mogelijk het licht in de ring weerkaatsen

waardoor boven weer boven en zo voort. Denk aan gaatje van 2 mm met ringetje daarin van dikte 2mm.

hierdoor kan het licht niet rechtdoor maar moet altijd spiegelen tegen de binnenkant van het gaatje.

Denk aan een busje , wat om een boutje heen moet , maar moet aan de binnekant wel egaal glad zijn, anders krijg je vervorming.

Berichten: 11

Re: Camera obscura projectie weeromkering met prisma's?

Hartelijk dank!

Ik ga er mee aan de slag.

Reageer