Vorming van een elektron-positronpaar door een foton van lage energie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Vorming van een elektron-positronpaar door een foton van lage energie?

Een ruimteschip nadert de aarde met zeer grote snelheid. Ik schijn met mijn zaklantaarn in zijn richting en de waarnemer op het ruimteschip ziet dat licht met een zodanig grote blauwverschuiving dat het voor hem fotonen zijn die een elektron-positron paar kunnen vormen. En inderdaad ziet hij een van die fotonen uiteenvallen in een elektron-positronpaar. Mijn vraag is of ik als aardse waarnemer dezelfde gebeurtenis zie zonder de blauwverschuiving, een foton van relatief lage energie dat toch een elektron-positronpaar vormt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vorming van een elektron-positronpaar door een foton van lage energie?

1 foton kan nooit een elektron-positron paar vormen (bij afwezigheid van andere materie).

Dit door behoud van impuls; er bestaat altijd een inertiaalstelsel waarin het elektron/positron-paar netto 0 impuls heeft, terwijl 1 foton in elk stelsel een niet nulle impuls heeft.

Twee fotonen die zich niet parallel voortplanten kunnen wel een e/p paar vormen. Als je nu naar een ander inertiaalstelsel gaat, zal bijvoorbeeld 1 van de fotonen een lagere energie hebben, maar het andere zal dan in energie toegenomen zijn.

Nu bestaat er wel een stelsel waarin de totale inpuls van de fotonen 0 is en is het mogelijk dat in alle stelsels de totale energie minstens 2*511keV is.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Vorming van een elektron-positronpaar door een foton van lage energie?

Bedankt, dat lost het probleem inderdaad op.

Reageer