Opp van kegel met integraal?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 24

Opp van kegel met integraal?

Beste wetenschapers,

Als student heb ik de opdracht gekregen een P.O te bedenken voor wiskunde. Nu leek het mij wel leuk om alvast een beetje integralen uit te gaan leggen aan de hand van een kegel.

Afbeelding

Als ik als vervolg deze driehoek wentel om de y-as krijg ik toch ook meteen de inhoud van een kegel?

Dat zou dan als volgt gaan:

V= 2*pi[ (7/2)*x^2-(1/2)*x^2) ] waarbij ik vervolgens x=7 en x=0 invult, dan krijg ik als volgt:

1077,56 en als ik dit bereken met de inhoudsformule krijg ik uiteindelijk:

1077,56/3..

Of op deze wijze de inhoud bepalen van een kegel is niet mogelijk (vindt ik wel raar!) Of ik doe in mijn berekeningen iets verkeerd wat te maken heeft met deze /3 ?

wie helpt mij?

mvg,

Markona12
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opp van kegel met integraal?

Stel de integraal eens op ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Opp van kegel met integraal?

Afbeelding

volgens mij zo.
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opp van kegel met integraal?

Je wilt wentelen om de y-as ( het maakt hier niet uit om welke as je wentel)

Dan is de integraal:
\(\pi\int x^2dy\)
Dat moet je wel kunnen beredeneren (als aankomend docent).

Opm: jouw integraal begrijp ik niet, kan je dat aangeven ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Opp van kegel met integraal?

In mijn formuleboekje van wiskunde staat de volgende formule bij het wentelen om de y-as:

Afbeelding

Bij mijn eerdere post heb ik direct ingevuld dat f(x)= 7-x

Maar als ik hem bereken doe ik dit als volgt:

Afbeelding

dit wordt:
WSF_integraal.png
WSF_integraal.png (2.38 KiB) 947 keer bekeken
dan vul ik 7 in voor x en krijg ik 359,2. (inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat dit gewoon klopt ! ;) )

wat ik eerst verkeerd deed is in de tweede factor 1/3*x^7 geen 7 invullen maar 0. Je moet natuurlijk de hele formule binnen de haken invullen met x=7 en zowel x=0.

Ik ben er dus toch uitgekomen bedankt voor de hulp.

Alleen nog een laatste vraag? Op deze manier de inhoud bepalen is toch geen benadering ? het antwoord scheelt 0.0002 of zoiets.

mark,

ps: ik ben geen docent maar student

ps
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opp van kegel met integraal?

Als je voor pi een benadering kiest is je antwoord een benadering, maw pi laten staan geeft de exacte inhoud.
Als student heb ik de opdracht gekregen een P.O te bedenken voor wiskunde. Nu leek het mij wel leuk om alvast een beetje integralen uit te gaan leggen aan de hand van een kegel.
Dit lezend weet ik dat je een student bent. Maar als je een PO moet voorbereiden moet je wel de gebruikte theorie begrijpen en kunnen overbrengen.

Daarom dacht ik maar aan te geven dat ik je gebruikte formule niet begrijp, zodat je dat kon uitleggen ...

Je hebt nu twee formules voor de inhoud. Begrijp je ze allebei ...

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Opp van kegel met integraal?

ik zal ze uitleggen,

de ene formule die ik zelf gebruik is het wentelen van het lichaam om de y-as. Met lichaam bedoel ik de oppervlakte onder de grafiek. In deze formule neem je f(x) *x. en tot slot 2*pi omdat een heel rondje 2*pi is.

( waarom x as eigenlijk alleen pi en neem je f(x) tot de macht 2. dat weet ik alleen niet)

Ze moeten dus eerst de integraal berekenen van 7-x en vervolgens de integraal uitrekenen met de gegeven grenzen. tot slot vermenigvuldigen met 2*pi.

Mijn vraag echter welke manier is nauwkeuriger want ik kom op een verschil uit van ongeveer 3. als ik met de volgende formule ook de inhoud bepaal:

v= (pi*r^2*h)/3

?

Mark
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opp van kegel met integraal?

markona12 schreef:Mijn vraag echter welke manier is nauwkeuriger want ik kom op een verschil uit van ongeveer 3. als ik met de volgende formule ook de inhoud bepaal:

v= (pi*r^2*h)/3
Dat meen je toch niet. Reken dat eens voor ...

Allebei zijn ze exact.

Gebruikersavatar
Berichten: 24

Re: Opp van kegel met integraal?

oh lol, beetje stom afgerond ;) tnx anyway
Science abuse, don't even think about it!!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Opp van kegel met integraal?

Zoek nog eens naar de beschrijving van beide methoden ( bv wikipedia).

Berichten: 120

Re: Opp van kegel met integraal?

Snap je uiteindelijk hoe je aan de integraalformule voor inhoud komt? maw aan deze:
\(V=\pi\int_{a}^{b}f^2(x)dx\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Opp van kegel met integraal?

Verplaatst naar Calculus.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Opp van kegel met integraal?

Markona12 , de integraal die je gebruikt, om het volume van een kegel te berekenen klopt.

Bedenk hierbij dat je gebruik maakt van de volumebepaling van de kegel door middel van dunwandige cilinders .

Reageer