Opklapbare bootbok ontwerpen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Opklapbare bootbok ontwerpen

Goeie dag,

Voor een project is het mijn taak om een bootbok te ontwerpen. De projectleden gingen ervan uit om zo een opklapbare bootbok te maken, omdat die het minst materiaal gebruikt en het relatief goedkoop uitkomt aangezien ons budget beperkt is. Het ontwerp die wij in gedachte hebben is namelijk hier te zien: http://www63.zippyshare.com/v/49056282/file.html

Onze boot weegt ongeveer 50kg. Maar ik wil rekenen met een gewicht van 100kg(veiligheidsfactor + extra massa inbegrepen). De omcirkelde delen in rood zijn zeg maar die banden(kan je vergelijken met die van een seatbelt) die bevestigd worden aan de frame. Dus de vraag is hoe moet ik hieraan rekenen? welk materiaal is de beste keuze? Onstaat er knik? Hoeveel materiaal heb ik hiervoor nodig?

Zou er hierop zo spoedig mogelijk antwoord gegeven kunnen worden?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 156

Re: Opklapbare bootbok ontwerpen

Dus de vraag is hoe moet ik hieraan rekenen? welk materiaal is de beste keuze? Onstaat er knik? Hoeveel materiaal heb ik hiervoor nodig?
Voor welk vak moet je dit gaan ontwerpen?

Het lijkt me dat het berekenen net de kern van de zaak is.

Hoe dan ook kan ik met de berekeningen niet helpen ;)

Overigens is 100kg toch nog wat weinig.

Als iemand in de boot gaat zitten terwijl hij daar gestald staat, dan ben je al over dat gewicht.

Nog een opmerking: Ik zie niet meteen hoe een opklapbare versie goedkoper zou uitkomen.

Reageer