Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 6

Titratie

Hallo iedereen ;)

ik heb binnenkort een praktisch SE, waarbij ik individueel een titratie moet uitvoeren. Nu moet ik me nog iets meer in de theorie en de uitwerking verdiepen, maar ik heb wel een vraag over de uitvoering. Aangezien je bij titratie op veel kleine dingen moet letten, zoals:

- buretstanden in twee decimalen

- wanden erlenmeyer naspoelen met demi-water zodat er geen eventuele vloeistof achterblijft

ben ik bang dat ik een paar belangrijke details vergeet. Aangezien je daar (op onze school) behoorlijk op wordt afgestraft, zou ik graag willen weten of iemand nog wat tips voor me heeft, waar ik dus goed op moet letten.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie

  • Bij een pH-titratie niet vergeten om een indicator toe te voegen. Anders kan je wel even bezig zijn ;) .
  • Met je erlenmeyer schudden terwijl je titreert.
  • Leg een wit blad onder je erlenmeyer zodat je de kleuromslag goed ziet.
  • Net voor de kleuromslag kan je je buret al eens aflezen, wanneer er daarna nog iets fout gaat heb je toch min of meer een correcte waarde.
  • Druppels die nog aan je buret hangen MOET je afspoelen, ze zijn immers uit de buret en die lees je dan ook af.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Vergeet overigens ook niet om de hals van de maatkolf (boven het maatstreepje) met bijvoorbeeld een glasstaafje met een stukje wc-papier af te drogen. Als je dit niet doet en keurig de vloeistof aanlengt met demiwater en gaat schudden is er een grote kans dat druppels (demiwater) die nog in de hals zaten bij de rest van de oplossing komen --> heb je geen oplossing van bijvoorbeeld 100 mL meer en neemt de nauwkeurigheid van je titratie ook af.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie

Inderdaad, belangrijk! Maar even voor de duidelijkheid: Pectus haar uitleg is van toepassing op een maatkolf (die je overigens ook nodig hebt voor een titratie), bij je erlenmeyer mag je demiwater gebruiken.

Misschien nog een tip: (obvious) Lees correct af -> afhankelijk van je titrant, maar meestal is dit de onderkant van de meniscus.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Pardon ik bedoelde ook een maatkolf! ;)

Is bij deze verandert. Bedankt voor de oplettendheid kravitz!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Titratie

Vergeet ook niet je buret voor te spoelen met titreervloeistof (en het spoelvocht te verwerpen (dus niet opnieuw gebruiken)). Het zou zonde zijn als je buret van binnen nog helemaal nat is van het deminwater.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Wanneer je pipetteert moet je ook de pipet onder een hoek van 45 graden zetten op het moment dat je de vloeistof in de pipet tot het (blauwe) streepje laat zakken. Als je de pipet met de juiste vloeistof (10 of 25mL) daarna weer plaatst onder een hoek van 45 graden in de erlenmeyer, om de gepipetteerde hoeveelheid vloeistof over te bregen, stoot dan niet tegen de randen van het glaswerk en kijk op de pipet hoeveel seconden je moet wachten vooraleer je de pipet terughaalt en schoonmaakt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 6

Re: Titratie

Ohja! nog even een vraagje over pipetteren, moet je een pipet altijd omspoelen? Zo ja, hoe vaak moet dat dan? En moet je hem ook naspoelen?

En nog even over de erlenmeyer, als je bijvoorbeeld zojuist een oplossing (met een bekende concentratie) hierin hebt gepipetteerd, moet je dan altijd de wanden van de erlenmeyer nog naspoelen met demiwater? Verandert dan de concentratie niet te erg?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Titratie

Meestal volstaat het om je pipet 3x voor te spoelen. Naspoelen is niet bijster interessant voor je bepaling. Echter het is raadzaam om je pipet na gebruik even door te spoelen met deminwater. Dit voorkomt verstopping van de pipetpunt (na verdamping van het oplosmiddel van je oplossing kan de vloeistof in je pipetpunt uitkristalliseren).

Over het naspoelen van de wanden van de erlenmeyer: Ja, je concentratie verandert. In plaats van -om maar wat te noemen- 0,12 mol in 125 mL heb je dan 0,12 mol in 140 mL (nogmaals, een voorbeeld). Zou dit erg zijn denk je?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Marie95 schreef:Ohja! nog even een vraagje over pipetteren, moet je een pipet altijd omspoelen? Zo ja, hoe vaak moet dat dan? En moet je hem ook naspoelen?

En nog even over de erlenmeyer, als je bijvoorbeeld zojuist een oplossing (met een bekende concentratie) hierin hebt gepipetteerd, moet je dan altijd de wanden van de erlenmeyer nog naspoelen met demiwater? Verandert dan de concentratie niet te erg?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! ;)
De pipet spoel je eerst 2x om met kraanwater maar omdat daar nog veel zouten inzitten zal je daarna nogmaals 2x de pipet moeten omspoelen met demiwater. Als je hiermee klaar bent ga je de pipet 2x op concentratie brengen, hierbij moet je wel telkens opnieuw pipetteren uit het bekerglaasje met zuur of base en het niet weer terug laten stromen in ditzelfde bekerglaasje aangezien je de pipet dan alsnog niet echt op concentratie aan het brengen bent.

-EDIT-
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 6

Re: Titratie

Bij ons liggen de pipetten echter (bijna) altijd in een vloeistof, dat zou best demiwater kunnen zijn, moeten ze dan nogsteeds voorgespoeld worden?

En Raspoetin, ik denk dat dat niet veel uitmaakt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Titratie

Even een samenvatting van de post van Pectus en van mij (we hebben kort na elkaar een bericht geplaatst en de posts zijn op sommige punten met elkaar in tegenspraak):

Ten eerste:

De termen erlenmeyer en maatkolf zijn hierboven een beetje ongelukkig door elkaar heen gebruikt. Ik ga er van uit dat je monsteroplossing in een maatkolf zit, en dat je daarvan een deel gaat pipetteren in een erlenmeyer. Dit deel vul je aan met een bepaalde hoeveelheid water, plus een indicator. Deze oplossing ga je titreren (als ik dit fout heb, graag even laten weten).

Over het spoelen van de pipet heeft Pectus uitgebreider gereageerd dan ik (maar wel vollediger). Als je een pipet uit de pipetkoker (of hoe heet zo'n ding) neemt, moet je hem inderdaad even voorspoelen met deminwater. Ik persoonlijk zou de kraanwaterstap overslaan, maar goed, kwaad kan dat uiteraard niet. Of dit voorspoelen nu 2 of 3 keer moet, daarover kan men discussiëren. Ik heb 3 keer geleerd, Pectus blijkbaar 2x.

Na het spoelen met deminwater, schenk je een beetje van je monsteroplossing vanuit je maatkolf in een bekerglas en spoel je je pipet daarmee voor. Wat er nog in het bekerglas zit, gooi je weg. Deze stap herhaal je nog een (of twee) keer. Neem dus elke keer maar een beetje vloeistof uit je maatkolf; je moet tenslotte nog iets overhouden voor je bepaling.

Uiteindelijk is je pipet voorgespoeld. Je brengt wederom een deel vanuit de maatkolf over in het bekerglas (eventuele vervuiling van je oplossing in het bekerglas zal zeer klein zijn omdat je elke keer bij het spoelen de inhoud van het bekerglas weggegooid hebt. Zo klein dat dit niet relevant meer is). Hieruit ga je pipetteren in je erlenmeyer. Je zuigt de vloeistof op, veegt de buitenkant van de pipet droog, en laat het vloeistofniveau in de pipet zakken totdat de onderkant van de meniscus gelijk staat met de streep. Daarna laat je de inhoud van de pipet leeglopen in de erlenmeyer die je onder een hoek van 45 graden houdt. De pipet zelf hou je verticaal vast.

Nadat de pipet leeg is gelopen, dien je de pipet nog uit te laten lekken. Hoe lang dit moet, staat op de pipet aangegeven. Meestal staat er zoiets als exp: 15s, dat wil zeggen 15 seconden laten uitlekken.

Waarschijnlijk moet je de vloeistof nu aanvullen tot een bepaald niveau en een indicator toevoegen (ik gok fenolftaleine).

Je kan dan gaan titreren (vergeet je blanko's niet!).
En Raspoetin, ik denk dat dat niet veel uitmaakt ;)
Goed zo! Kun je ook beredeneren waarom niet?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Bij ons liggen de pipetten echter (bijna) altijd in een vloeistof, dat zou best demiwater kunnen zijn, moeten ze dan nogsteeds voorgespoeld worden?
Dan zou ik eerst eens checken in wat voor vloeistof die pipetten liggen, dat zou namelijk ook gewoon water met zeepsop kunnen zijn om de pipetten schoon te maken voordat iemand anders weer de pipet zal gaan gebruiken (--> dus om hygiënische reden). Dit sop moet je er dus eerst uit halen met kraanwater en daarna met demiwater. Demiwater is duurder dan kraanwater waardoor veel scholen liever hebben dat je de pipet eerst met kraanwater (het zeepsop weg) spoelt en daarna nog met het demiwater aan de slag gaat.

@ Raspoetin: de erlenmeyer zelf waar de oplossing uit je pipet in komt + indicator hoef je niet aan te lengen met demiwater. Enkel de maatkolf vul je aan met demiwater. Je schenkt vanuit de maatkolf (die je hebt aangelengd met water) eerst een bepaalde hoeveelheid van de vloeistof in een bekerglaasje --> daaruit ga je pipetteren --> de juiste hoeveelheid laat je leeglopen in een erlenmeyer--> aan deze erlenmeyer voeg je enkel de indicator toe --> hierna kun je gaan titreren.

Nog iets: als je gaat pipetteren, doe dit dan minstens in duplo....liever nog vaker. Dan kan je direct vaker achter elkaar titreren, ook als het tussendoor een keertje misgaat ( dus als je bijvoorbeeld teveel druppels uit de buret hebt laten lopen en je het omslagpunt niet goed meer kan bepalen, kan je zo gemakkelijk snel verder werken).
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Titratie

Het punt wat Pectus aandraagt over het kostenplaatje, dat kan voor scholen inderdaad kloppen. Dat zou je even na kunnen vragen aan een docent.
@ Raspoetin: de erlenmeyer zelf waar de oplossing uit je pipet in komt + indicator hoef je niet aan te lengen met demiwater. Enkel de maatkolf vul je aan met demiwater. Je schenkt vanuit de maatkolf (die je hebt aangelengd met water) eerst een bepaalde hoeveelheid van de vloeistof in een bekerglaasje --> daaruit ga je pipetteren --> de juiste hoeveelheid laat je leeglopen in een erlenmeyer--> aan deze erlenmeyer voeg je enkel de indicator toe --> hierna kun je gaan titreren.
Nou, dat hangt er vanaf hoeveel je in de erlenmeyer moet pipetteren. Als dat 5 mL is, kun je toch amper titreren? Je zult toch een redelijk volume moeten hebben, wil je kunnen zwenken.

Nog een aanvulling van mijn vorige post (ben ik nog steeds wat vergeten ;) ):

Na het pipetteren is de rand van de erlenmeyer natuurlijk nat van je monsteroplossing. Die spoel je met deminwater af.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Titratie

Nou, dat hangt er vanaf hoeveel je in de erlenmeyer moet pipetteren. Als dat 5 mL is, kun je toch amper titreren? Je zult toch een redelijk volume moeten hebben, wil je kunnen zwenken.


Daar heb je een punt, maar meestal pipetteren ze op scholen met pipetten van 10 of 25 mL. Tenzij Marie1995 al heeft geoefend met 5mL-pipetten, maar dan zal ze ook weten hoe ze hier verder mee om moet gaan wat betreft het aanlengen met demiwater om voldoende vloeistof te hebben om te kunnen zwenken.
Verborgen inhoud
Overigens komt er uit de buret ook nog vloeistof, maar dat is natuurlijk niet betrouwbaar genoeg aangezien het omslagpunt al bij enkele druppeltjes kan liggen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer